Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Har funderat lite över Ms ”sömn”beteende. Tittar man bakåt i förhör säger hon att när de dumpat T i skogen går hon tillbaks till bilen och somnar. Detta samtidigt som hon vet att JJ stannar kvar för att sätta fyr. Låter märkligt för en vanlig.

Som jag var inne på tidigare misstänker jag att hennes ”sömnbeteende” är starkt länkat till en metod för verklighetsflykt när det blir för jobbigt.

Om det är på det viset, är det ganska troligt att M var medveten om när samtalet mellan TT och JJ i köket eskalerade och då direkt avvikit in i sovrummet och lagt sig.

Där inne kan hon mycket väl stannat under hela förloppet. Kanske fullt medveten eller ej om vad som faktiskt händer. Då skulle hon naturligt också valt att gå på toa igen när det vart helt tyst igen och inte mitt i dunsarna.

Jag tror att M var ljudmässigt medveten om vissa saker som sker när hon lägger sig men inte allt.

Om hon hinner somna eller ej är mycket oklart. Det skulle iaf inte
vara konstigt om M tror på J när hon säger att T gick hem med A.
För det blir tyst i lägenheten, det ringer på dörren och sen går dörren några gånger inom ett par minuter. Kort därefter frågar J om hon vill ha Donken mat..osv

Tycker i vart fall inte att det är ställt utom rimlig tvivel att M aktivt skulle deltagit i dödsmisshandeln av T.

Sen hade man klart önskat att förhören med M och J var både bredare och djupare kring de specifika händelserna som sker i lägenheten på natten. M är inte den bästa på att uttrycka sig och Js story går ej ihop.

Jag tror att M förstod att T skulle misshandlas. Jag tror att M inte kunde hantera den situationen, hon visste inte vad hon borde göra, blev handlingsförlamad och gick istället undan och la sig apatiskt i fosterställning med fingrarna i öronen för att slippa höra, slippa ”vara med”. Och bad till gud att det inte skulle gå så illa.

Det tror jag var hennes sätt att ”sova” sig igenom detta fruktansvärda.
Citera
2023-04-05, 17:06
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är ju något som kan ha hänt.
Och faktiskt är jag inne på att det var det som hände.

Men det är upp till åklagaren att bevisa det och rätten att ta ställning till om indicierna räcker för det.

Det innebär ändå inte att Maja är skydlig till mord.

Tillägg:

Jag vill också säga att Jag tycker att det är svårt att bilda sig en uppfattning av åklagarens bevisning (slutpläderingen fr a) här eftersom det är omöjligt att få hela bilden av en direktrapportering via media.

T ex skulle jag tycka att det var intressant att höra varför han ansåg att mordet skedde 02:30 och hur han menar att Maja då måste ha varit med på mordet där.

Om jag fått rätt info så är det ju så att rätten inte har tillgång till fupen utan dömer på det som kommer fram i rättegången ?

Varför kommer då inte åklagaren fram med fler motfrågor m.m som gör att de måste svara på dessa frågor ? Ja de måste ju inte svara men gör de inte det så misstänker jag att det försvårar situationen för dem ?
Citera
2023-04-05, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Väl?

Matchar röret med skadan i huvudet? Det verkar de inte ens ha kollat.

Oklart. Rättsläkaren skriver att det mest troliga är att T slagits i huvudet med ett trubbigt föremål med liten anslagsyta. Skadans utseende och placering tyder på det. Skriver vidare att det är ”nästintill lika troligt” att skadan uppstått genom fall, under förutsättning att det finns något föremål att slå i. Hon ger knoppen på badrumsskåpet som exempel.
Citera
2023-04-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Drack M verkligen så mycket?
Finns den uppgiften med i fup?

Enligt MH själv då började de dricka vid kl 20.
Under hela kvällen drack hon 3 glas vin(8,5%) och 2st redbull vodka(6or) på Nöjet fram till ca 01.

Tror inte man blir så speciellt full även om man sveper det på stående fot.
Citera
2023-04-05, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Snyggt! Har själv dessvärre inte tillgång till dator idag för att kopiera över text, men hade vart intressant att kopiera in JJs berättelse under respektive punkt från förhöret i januari. Det rimmar väldigt väl med hennes berättelse.

Ja, bra ide!

Jag har gått igenom tidslinjen för mordet och dom efterföljande minuterna. Jag har utgått från tidsangivelserna i FUP men även vittnesförhöret i rättegången med grannen under. Tider som uppgetts av vittnen har fått +- 5 minuter då dom inte är tillförlitliga, medans bekräftade tider är fetmarkerade

Ca 02:35-02:45 Är tiden för den första höga dunsen som får grannen under att reagera
J: Då blev jag arg och fäller Tove så att hon trillar liksom pladask ner i
backen, eh, ja på rygg då och hon jag vet att jag blir förvånad för hon hinner liksom inte ta
emot sig utan hon bara åker ner i backen och slår i huvudet rejält då och då så sparkar hon
mot mig och då så sätter jag mig grensle över Tove då på hennes mage typ. Eh, jag vet att
hon försöker liksom åla sig ur och sparkar mot väggen och så där. Det är väldigt diffust, jag
kommer liksom inte ihåg exakt men vi, det blir att vi byter riktning liksom lite om man säger
och så vet jag att hon säger va fan håller ni på med och då tar hon sina händer om min hals
och någonstans där så försöker Maja då greppa tag om Toves händer och tar bort dem och
liksom hålla borta, nere hennes händer

Ca 02:36-02:46 Hör grannarna ytterliga 2-3 dunsar men betydligt mindre än den första. Grannen liknar ljuden vid tunga fotsteg.
J: Ja jag tror att det var ungefär här. Hon vred ju så ganska mycket då så att ja, jag vet inte
men jag tror att det var här som jag satte mig på henne och då fick hon liksom in en spark till
där mot väggen och sköt liksom, så hon ja vred ju sig och då gjorde jag ju det också om man
säger.

Ca 02:37-02:47 Står grannen utanför J s dörr i ca 40 sek och ringer på och hör då 5-10 sparklinkande ljud i väggen.
Knackade eller ringde?
J: Ja han ringde på.
F: Ja i vilket skede var det?
J: Eh, jag kommer faktiskt inte ihåg men vi var ju kvar i badrummet då när det hände men nu
i efterhand så kommer jag inte ihåg exakt vad faktiskt.
F: Han fick ju som förklaring när han senare träffade dig i trapphuset att du hade sagt att min
kompis mår illa.
J: Mmm.
F: Och hade kräkts. Var det någon som kräktes överhuvudtaget i badrummet?
J: Nej.
F: Det var det inte?
J: Nej.
F: Hur länge satt ni där tror du?
J: Jag vet inte. Några minuter kanske.

Ca 02:38-02:48 Hör grannen inga fler ljud och går ner till sig och pratar i ca 5-10 minuter och diskuterar med pappan.

J: Jag kan inte säga exakt heller för det byttes ju. Först var vi liksom vid utgången och sen
hamnade vi så på golvet och vi byter plats så att jag vet inte exakt men ganska i mitten på
badrummet.
BF: Ja. Och Tove?
J: Ja, jag vet inte heller det exakt. Hon är ju bredvid någonstans mig och Maja då.
BF: Okej och under tiden som ni sitter där. Du sa att ni var framme hos henne och försökte
känna om hon andades tror jag du sa va?
J: Mmm.
BF: Eh, hörde ni någonting ifrån henne på något sätt under tiden ni satt där?
J: Jag kan inte placera var för nu i efterhand så har jag liksom rört ihop allt men det gick ju
ganska lång tid hon låg liksom och väste typ och det kom ju några ljud liksom.
F: Efter att du hade släppt?
J: Ja. Men jag kan inte placera det för var väldigt rörigt i efterhand.
F: Men låg Tove på rygg då, förstår jag dig rätt då?
J: Ja.

02:43:33 Rör sig M s telefon 28 meter.
J: Eh, sen så som sagt så sitter jag och Maja i vardagsrummet och jag hade gått tillbaka och
kollat. Maja kanske också gjorde det.

02:46:22 Rör sig J s telefon 52 meter.
F: Hur var Maja när du åkte iväg?
J: Alltså jag kan ju bara säga hur jag upplevde henne men hon var väl, hon var, det kändes
också som att hon var väldigt i chock. Hon var ju inte som vanligt. Hon sa ju inte massa saker
utan hon bara var liksom.
F: Mmm.
BF: Var var hon någonstans när du lämnade lägenheten för att gå ner så att säga?
J: I vardagsrummet.
F: Okej och sen kom du tillbaka och Maja fick hamburgaren var det rätt?
J: Ja.
F: Åt hon upp den med eller?
J: Ja det gjorde hon faktiskt.

02:47 Rör sig J och T s telefoner mot McD

Ca 02:45-02:55 Hör grannen att en dörr öppnas och stängs ett par gånger och kort efter det ser dom J gå försiktig ner i trappen.
Jag sa till Maja att jag skulle gå ner och cykla bort cykeln och jag
tror att jag sa att jag skulle hämta bilen då också för jag behövde ju få fram bilen och
transportera bort Tove med bil då. Eh, så och då gick jag ner och tänkte göra det men då
träffade jag på grannen så då och sen gick jag upp och hämtade min mobil och sen åkte vi till,
ja till Mc Donald´s istället.

02:49 Beställer J en cheeseburgare från appen i sin telefon.

02:59:40 Skickar J meddelande till M
BF: När du var iväg där så skickar du ju ett sms till Maja.
J: Det gjorde, ja nu när du säger det så gjorde jag nog det när jag satt i driven.
BF: Varför gjorde du det?
J: Ja, jo det måste ju ha varit eftersom att först så sa jag att jag skulle cykla bort hennes cykel
eller nej det sa jag ju då. Jag vet inte, antagligen för att säga att jag var på väg att hon ja visste
var jag var då tror jag. Jag har inga större tankar om det så, kan jag inte minnas.

03:00:03 Svarar M på j s meddelande

03:05 Är J och T s telefon tillbaks i lägenheten.
J: Eh, jag gick upp till lägenheten igen och då så pratar jag med Maja då och jag minns inte
vad vi sa men vi sa väl någonting att vi skulle ju då bära ut Tove och vi tyckte det var extremt
obehagligt att se henne så jag vet att jag gick och hämtade ett lakan.

Denna tidslinje stämmer överens med J s vittnesmål där J berättar att M varit uppe och gått efter mordet och innan J lämnade lägenheten.

J säger också till M att hon ska flytta cykeln och köra fram bilen, men stöter på patrull i trappan och får vända tillbaks för att meddela M den nya McD planen. J s sms "Nu är vi i driven" bekräftar att M var införstådd i var dom var.

I J s historia så överdriver hon inte M s delaktighet på något sätt. Tvärtom så förringar hon den och försvarar M s märkliga beteende. Som t.ex. att M måste varit chockad och åt hamburgaren av mekaniska instinkter, att hon tyckte det var obehagligt att hantera T s kropp.

Både före, under och efter mordet berättar J att det är hon själv som är initiativtagare, och M hänger liksom bara med. Till skillnad från M s historia så kan den bekräftas med vittnesmål och tekniska bevis. Därför kommer rätten sätta betydligt högre tilltro till J s version än M s. J har inget att vinna på att berätta detta men M har allt att vinna genom att ljuga.
Citera
2023-04-05, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Oklart. Rättsläkaren skriver att det mest troliga är att T slagits i huvudet med ett trubbigt föremål med liten anslagsyta. Skadans utseende och placering tyder på det. Skriver vidare att det är ”nästintill lika troligt” att skadan uppstått genom fall, under förutsättning att det finns något föremål att slå i. Hon ger knoppen på badrumsskåpet som exempel.

Om jag inte minns helt fel så hittade de väl TTs dna på duschstången (kan vara att minnet spelar mig ett spratt också) och JJ säger att i sitt förhör i januari att hon slår i duschstängerna.
Citera
2023-04-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Har funderat lite över Ms ”sömn”beteende. Tittar man bakåt i förhör säger hon att när de dumpat T i skogen går hon tillbaks till bilen och somnar. Detta samtidigt som hon vet att JJ stannar kvar för att sätta fyr. Låter märkligt för en vanlig.

Som jag var inne på tidigare misstänker jag att hennes ”sömnbeteende” är starkt länkat till en metod för verklighetsflykt när det blir för jobbigt.

Om det är på det viset, är det ganska troligt att M var medveten om när samtalet mellan TT och JJ i köket eskalerade och då direkt avvikit in i sovrummet och lagt sig.

Där inne kan hon mycket väl stannat under hela förloppet. Kanske fullt medveten eller ej om vad som faktiskt händer. Då skulle hon naturligt också valt att gå på toa igen när det vart helt tyst igen och inte mitt i dunsarna.

Jag tror att M var ljudmässigt medveten om vissa saker som sker när hon lägger sig men inte allt.

Om hon hinner somna eller ej är mycket oklart. Det skulle iaf inte
vara konstigt om M tror på J när hon säger att T gick hem med A.
För det blir tyst i lägenheten, det ringer på dörren och sen går dörren några gånger inom ett par minuter. Kort därefter frågar J om hon vill ha Donken mat..osv

Tycker i vart fall inte att det är ställt utom rimlig tvivel att M aktivt skulle deltagit i dödsmisshandeln av T.

Sen hade man klart önskat att förhören med M och J var både bredare och djupare kring de specifika händelserna som sker i lägenheten på natten. M är inte den bästa på att uttrycka sig och Js story går ej ihop.

Tycker det intressantaste är att det tar lång tid innan MH plötsligt kommer på att hon har sovit. Ingenting sådant nämns i de inledande förhören. Fortfarande den 21/10 säger hon (på direkt fråga fråga från sin advokat) att hon kanske slumrade till lite i köket men i övrigt satt hon i vardagsrummet. Det är först i nästkommande förhör som berättelsen om sömn i sängen presenteras, som en förklaring till varför hon inte kan ha varit med på bilresan när kroppen dumpades. Nu vet vi ju att det var en lögn, hon var ju med i bilen. Så sömnen presenteras först som ett sätt att förklara en uppenbar lögn.
Citera
2023-04-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Maja säger på något ställe också att hon varit rädd för att Johanna ska lämna henne. Nu handlar det i det fallet kanske mer om andra skaer som att inte göra det som Johanna vill, att det helt enkelt är bara så att man måste göra som Johanna vill i alla lägen. I sort som smått.

Och om man överför detta på kvinnor såsom Lena W (som mördades av Stefan D) finns det inte sällan en sjuklig bundenhet i destruktiva förhållanden mellan förrövare och brottsoffer, som kallas det traumatiska bandet. En första fas av stark förälskelse som smygande omvandlas till en mer kontrollerande och misshandlande del, där offret alltmer intar förrövarens bild av situationen och synen på sig själv. Man tycker helt enkelt att förrövaren har rätt; man har fel, man är skyldig till att vara si eller så och man är orsaken till att man blev utlåst, stryk, kallades dum i huvudet, hora eller vad det nu handlar om. Man har helt enkelt skulden till allt.

En växling mellan att nedvärderas, utsättas för hot, våld, kränkningar som sedan ersätts med värme och kärlek, och de senare perioderna blir allt färre. Längtan efter dessa är så starka, att allt ska vara som vanligt, att fokus blir på dessa stunder.

Och som adoptivbarn hade Lena exakt samma problem som Maja beskriver, en outhärlig smärta och rädsla av att bli övergiven. Det var Lenas största skräck, att bli avvisad, vilket Stefan utnyttjade till max. Han stängde av alla kanaler som straff när hon inte "lydde", han sa kränkande saker som han viste att hon var rädd för (att hon skulle bli ensam och att igen ville var med henne), han avvisade henne, för att sedan öppna så kort att hon missade den lilla möjligheten hon hade.

Så gör även Johanna mot Maja, som också har en övergivenhetsproblematik. Hon skyndar sig ut ur bilen, som straff för att Maja inte vill festa, slänger igen port och låser sin ytterdörr för Maja, svarar inte på mess eller påringningar. Låter Maja sitta i trapphuset hela natten, släpper inte ens Maja på morgonen utan ringer till Majas pappa.

Det här visar på den bundenhet de har. Ingen av dom lämnar den destruktiva relationen. Precis som ånga kvinnor som hotas till livet, så lämnar de inte. Tvärtom, blir de ännu mer bundna.

Det kallas det traumatiska bandet.

Tove som mördades av Billy är ett tydligt exempel på detta. Hon går till Billy helt frivilligt fast hon blivit hårt misshandlad många gånger, så allvarligt att hon förstår att hon kan bli mördad. Bara 19 år gammal skriver hon i sin dagbok; Om jag överlever sommaren...

Varför går hon inte, kan man tänka.

Jag tror också att Maja inte riktigt insett hur bunden och hur rädd hon har varit. Det sitter mer i en djupare förståelse, en insikt som hon skanat. Precis som Lena och många andra i destruktiva relationer, kan de försvara den som är misshandlaren, då de inte ser perpektivet utifrån.

jag tror tt Majas ögon öppnats lite under den här tiden, men processen tar tid. Och under den senaste tiden kan hon börjat förstå att hon egentligen hade en slags rädsla. Man kan vara omedveten om varför man reagrar som man gör, tassa på tå, gå på äggskal. Undviker att få den här läskiga överreaktioner som Johanna kan få för skitsaker. Skitsaker kan få Johanna att vilja döda, som J*ulia och P*ontus (kanske för ingenting, som kul grej knuffa ner honom från balkongen). Maja beskriver sitt eget beteende som att hon stoppar huvudet i sanden.

Man kan tycka att det är ett väldigt konstigt beteende. Bara att lämna.

Men jag tror att det är mycket komplext.

Jag vet i Tova- tråden var det flera som tyckte att Tove fick skylla sig själv, hon visste att hon kunde bli dödad. Men jag tror inte att det är så lätt att gå som en del vill få det till. Det är ett sjukligt och mycket starkt band.

Väldigt bra skrivet! Det kan vara mycket svårt att lämna destruktiva relationer. Och även om en person klarar att lämna är risken stor att personen sedan går tillbaka till förhållandet (ett aktuellt exempel är Man U-spelaren Mason Greenwoods sambo).

Jag tänker på Js ex F snm inte gjorde slut trots att han utsattes för psykisk misshandel av J. F nämner att han bara fick träffa J en gång i veckan sista tiden och att hans fokus var bara på att vänta på det tillfället.
På ett sätt verkade även T har behov av Js bekräftelse. Hon skar ju sig efter ett bråk med J te x. Det kan ju vara en anledning till att hon följde med till lägenheten. Hon kunde kanske inte riktigt släppa relationen helt tyvärr.
Citera
2023-04-05, 17:18
Medlem
Läser man igenom fupen ordentligt ser man att det finns ingen tid att gömma en kropp. Det tar TRE minuter från grannen är uppe tills Jj kommer ut efter det är hon uppe hämtar telefoner pratar med MH. Så i runda slängar skulle hon på tre minuter städa efter ett mord och på något sätt släpa iväg en kropp.
Citera
2023-04-05, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, jag tror ju JJ var med rädd för att polisen kan komma än vad hon var för MH, som hon redan manipulerat under några år.

Fast om TT ligger i förrådet (troligen ouppvärmt, kallt och dragit) i ca en timme. Vi är rätt känsliga för temperaturväxlingar på huden, tänk dig bara att lägga handen på pannan på ex ett barn man tror har feber. Det rör sig om en temperaturförändring på en 2-4 grader, fullt kännbara på handen.

Toaletten var inkopplad och fungerande, de hade haft förfest innan Nöjet, JJ, MH och Louise.

Tack!

Men det där är ju förhör med JJs mamma.

Det är MHs föräldrar som berättar varför MH INTE kan sova hemma hos sig just den natten.

JJ har förövrigt inget eget rum hos sin mamma, JJ sover bakom en skärm i vardagsrummet!

Ja JJ upplevde nog att hon hade kontroll över M.
Citera
2023-04-05, 17:26
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, jag tror ju JJ var med rädd för att polisen kan komma än vad hon var för MH, som hon redan manipulerat under några år.

Fast om TT ligger i förrådet (troligen ouppvärmt, kallt och dragit) i ca en timme. Vi är rätt känsliga för temperaturväxlingar på huden, tänk dig bara att lägga handen på pannan på ex ett barn man tror har feber. Det rör sig om en temperaturförändring på en 2-4 grader, fullt kännbara på handen.

Toaletten var inkopplad och fungerande, de hade haft förfest innan Nöjet, JJ, MH och Louise.

Tack!

Men det där är ju förhör med JJs mamma.

Det är MHs föräldrar som berättar varför MH INTE kan sova hemma hos sig just den natten.

JJ har förövrigt inget eget rum hos sin mamma, JJ sover bakom en skärm i vardagsrummet!
MH brukar regelmässigt ljuga för sina föräldrar... Exakt vart hon tänkte ta vägen behöver inte hennes föräldrar ha nån aning om. JJs mamma och bror har i alla fall inte hört annat än att JJ ska sova hemma hos mamman, som hon har gjort i tre veckors tid.
Citera
2023-04-05, 17:27
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag säger bara att "Sova hos Johanna" kanske inte betyder "Sova i Johannas lägenhet" utan "Sova hos Johannas mamma", för det var där Johanna själv sovit de senaste tre veckorna och förväntades sova den natten.

JJ ljög ju även till grannen, hon sa att hennes mamma skulle köra JJ till donken, fast hon borde ha vetat att mamma jobbade den natten. Och JJ kunde likaväl förväntats sova hos sin pappa.

Citat:
En intressant fundering är hur denna soppa hade slutat om J hade hävdat att hon ljugit för att skydda M, men nu när hon själv är på väg att åka dit för mord och M frias, så måste hon berätta sanningen. Och den är att Tove var kvar och levde när J åkte till McDonalds, och när hon kom tillbaka så var Tove död.

Oooops

Jaa, den kom hon inte på.....fast svårt att förklara bort dunsarna FÖRE donkenresan, och varför JJ då inte ringde räddningstjänst när hon kom tillbaka från donkenresan.....

Men på ett sätt hoppas jag att MH blir näst intill frikänd, det skulle verkligen reta gallfeber på JJ.....

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har funderat mycket över tidslinjen. Den bygger ju helt på grannens uppgifter. Men om JJ och MH har suttit och funderat vad de ska göra efter mordet, de går in i badrummet och kollar TTs kropp "flera gånger" - i så fall borde mordet ha skett runt 02.10-02.15. Grannen kan ha lite fel i tidsangivelsen, alltså. Han ljuger inte, men han har tagit fel på tiden. IMO.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Pappan och sonen stod och gjorde youghurt av råmjölk, som tar ca 8 timmar. De kan ha tagit lite fel på tiden.

jag tror tvärt om, att de hade ganska bra koll på tiden, då yougurten behövdes att röras om på bestämda tidsintervaller.....

Citat:
Jag tycker inte det låter alls orimligt. Sömnbrist, alkohol och tidpunkt. Ryggläge på en säng så somnar vem som helst på tre sekunder.

Jag håller med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in