2023-04-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Exakt, hon är i tanken fortfarande fast i den gemensamma lögnen men friserar den allteftersom hon blir konfronterad med polisens bevis.

Det blir tydligt just med Donken-historien. I förhöret som hålls den 11 januari 2023 säger hon om kräkningar och Donken:

Så här tar hon tillbaka att hon ska ha kräkts och att hon ska ha ramlat på toan, och hon placerar sitt numera illamående utan kräkningar till när Tove fortfarande levde och satt i köket. Men senare i förhöret säger hon:

Här är hon fortfarande fast i den ursprungliga historien om att hon bad om mat, vilket ju i den ursprungliga historien berodde på att hon hade kräkts våldsamt! Hon har tappat den första delen av berättelsen men håller fast vid konsekvensen av den, vilket gör att det blir ologiskt.

Bra reflektion!
Vilken lögnhals denna Maja är.. korkade lögner dessutom 😭
Citera
2023-04-04, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
När man läser förhören så är det mycket ”eh” ”(lång tystnad)” ja och nej-svar och ”jag vet inte” på alla mer känsliga bitar.
I andra ämnen berättar hon väldigt utförligt.
Det är väldigt tydliga minnen långt bak i tiden, tidigare på kvällen, alla andra händelser med J och även dumpningen samt dagen efter.

Jag har reagerat på samma sak som du, att det hålls fast vid vissa delar.
Fattar hon inte själv hur det framstår?
Jag tror inte att hon fattar det. Hon hoppar från tuva till tuva, försöker bara klara sig. Hon kan inte prestera en sammanhängande rimlig historia när den ursprungliga lögnen faller isär. Jag tror knappt hon kommer ihåg vad hon säger från förhör till förhör. Inte i detaljerna i alla fall. Den som är ärlig behöver inte ett gott minne, men det behöver lögnaren. Och M har inte ett särskilt gott minne när det gäller uppdiktade historier.
Citera
2023-04-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, lögnaren J sa att T sparkade i väggen, därför ändrade de position.

Jag undrar just hur intresserad T var av att byta position?

Men alltså det kan väl bli som så att positionen ändras om man sparkar mot en vägg och samtidigt försöker göra sig fri.

F: Okej så hon ligger med huvudet mot själva, ut mot hallen eller trapphuset?
J: Mmm ja det blir det ju då.
F: Mmm. Vad händer sen då?
J: Sen så sparkar hon mig då och då, det här momentet var väldigt tumult så jag kan inte exakt placera vilken ordning men där sparkade hon mot mig och då försöker jag ju sätta mig grensle på henne och här så fortsätter hon och sparkar och liksom åla sig så att hon vred ju sig så att huvudet var mer här då och benen mot väggen tror jag.
F: Skriv en etta vid den figuren då och när du hamnar, för du hamnar ju till slut sittandes på Tove.
J: Ja.
F: Det sa du förra gången.
J: Ja.
F: Var, i vilken position är hon i då? Rita in den också. Du säger att hon vrider sig liksom så att hon ligger mer parallellt med den väggen förstår jag dig som.
J: Ja jag tror att det var ungefär här. Hon vred ju så ganska mycket då så att ja, jag vet inte men jag tror att det var här som jag satte mig på henne och då fick hon liksom in en spark till där mot väggen och sköt liksom, så hon ja vred ju sig och då gjorde jag ju det också om man säger. Så då hamnade hon med huvudet ungefär här tror jag.
F: Okej. Hon har vridit sig ett kvarts varv helt enkelt?
J: Ja nåt sånt.
Citera
2023-04-04, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det klurar jag fortfarande på.
Det enkla svaret är sparkar. Om det inte är så att någon står och slår en kastrull i väggen upprepade gånger men det tror nog ingen är vad som hände.
Citera
2023-04-04, 23:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag har stor respekt för dina inlägg då de alltid är genomtänkta och välformulerade. Jag har också förstått utifrån att följa tråden att du läst ett och annat domslut och således har på fötterna vid dina texter och kloka argument.

Men måste fråga hur du tror denna kommande dom står sig mot t ex diskoteksbranden där man inte kunde urskilja vem som tänt på men alla blev dömda för att det inte gick att utreda vem som gjort vad. Man la stor tyngd vid att alla befann sig där och att de på grund av vänskapsband stärkte varandra i gärningen. Man resonerande även vidare att de kom till platsen tillsammans och lämnade tillsammans. Där hade man heller inte på förhand kommit överens om att man skulle döda 60+ personer. Du får gärna rätta mig om jag har fel i något avseende och att denna dom inte är applicerbar i denna situation.

Nej, jag har inte läst så många domar alls, bara några få fall har jag följt, varav ett väldigt noga. Där lärde jag mig nog det mesta jag kan. Men jag läser vad andra som är kunniga inom juridik mm skriver i tråden i de fall jag följt. Och googlat och googlar även nu, haha... Jag utgår alltså inte från någon större kunskapsbas. Man kan ju ha sina tankar om flashback, men faktiskt tror jag att jag har lärt mig ganska mycket härifrån. Många som har kloka tankar och egna erfarenheter också.

T ex det fall du hävnisar till, branden, det vet jag inget om alls. Intressant förstås, men svårt att spekulera. En tanke jag får där, som kanske skiljer sig åt från detta, är väl att de som tuttade på tog sig till en plats med grejor för att tända eld? Och att om jag minns något om att de satte för en dörr?? Med stolar? Ja, hur som helst, tänker jag att det är en aktiv rörele till ett mål med grejor för att göra en grjej som blir väldigt tydlig?

Här gå man hem till JJ, men kan man tydligt veta vad man har för syfte med detta?

[quote=Pippilotte|84050910]Det som jag tycker talar som ett starkt indicium i detta mål är att de hade samförstånd i situationen på Nöjet genom att avlägsna Tove från en folkrik plats och samförstånd i avlägsnandet av kroppen. Både tiden före och efter mordet sker i samförstånd. Tiden för mordet är ett enda virrvarr av uppgifter.

Samförståndet på Nöjet (JJs order) kan vara ett helt annat samförstånd än det som kommer sedan. Vi vet inte, det finns inget mer än tjejernas ord, och stämningen är god (två källor) när de är utanför JJs hus. Samförstådnet kan ha handlat om att prata ut, eller det som JJ säger misshandla på vägen.

Tiden under mordet, det är också otydligt, då det enda vi vet är att de varit tillsammans i lgh och det känns inte så troligt att Maja inget hört eller sett, men säkert är det inte som jag kan se det.

Citat:
Men blir onekligen en intressant dom (om man bortser från det hemska dådet) avseende hur rätten kommer att resonera kring hennes uppgifter om att hon sov igenom ett mord. Det kan nog skaka om Sveriges rättsväsende om man kan komma undan mord enbart genom att säga att man sov. Eller alla andra möjliga brott, bara uppge att man sov.

Jag tror inte att hennes ord väger tungt. Man kan inte komma undan med vad man säger, utan det är åklagaren som ska bevisa vad som har hänt, då oavsett om hon påstår att hon sovit. Hennes ord väger inget om det kan motbevisas.

Citat:
Jag tror att hennes förklaring om att hon sov kommer att ha låg trovärdighet, särskilt med tanke på att det är så korta stunder (inte bara enligt hälsoappen, även hennes eget vittnesmål) och att hon trots dessa mikro-pauser missat att det ringer på dörren vid två tillfällen, det är dunsar och sparkar i vägg. Jag tror helt enkelt att det ses som orimligt.

Egentligen har det ingen betydlese om hon sov eller inte. Däremot kan man tänka att dessa slumrar hit och dit kan vara lögn, även om det inte går att motbevisa. Rätten kan möjligen bedöma hennes trovärdighet som lägre då, om man tillsammans med de höga ljuden och påringningarna har svårt att tro att hon sovit runt 02:30 tiden som nu åklagaren verka tro är den ungefärliga dödskampen. Därför är ju tidpunkten viktig också att få in som helhet i hela resonemanget .

Men även om Maja var vaken, hur ska rätten kunna avgöra att hon deltog i mordet? De kan ju inte enbart gå på JJs berättelse, även om de anser att JJ verkar mer trovärdig (vilket jag inte skulle kunna förstå), och rättsläkaarens slutsats säger varken bu eller bä, snarast till Majas fördel. Appen har ett uppehåll precis vid den kritiska tidpunkten, men betyder det mord? Kan vara, men...

Citat:
Jag tycker att det finns en indiciekedja emot henne, där alldeles för många delar behöver ”bortförklaras” med alternativa lösningar för att det ska vara rimligt. Men sen hur rätten resonerar, återstår att se.

Ja, man vet aldrig!

Citat:
Min teori är att MH och JJ misshandlat TT i lägenheten (MH berättat för samsittaren att TT har grovt misshandlats) men att JJ slutligen dödade TT med stryptag. Det är därför MH känner så stort obehag när hon sammankopplas med mordet och TTs döda kropp men hon förmår inte säga sanningen för att riskera att dömas för mordet då hon ”endast” medverkade i misshandeln. Hon är rädd för att placera sig själv överhuvudtaget i rummet då det kan sluta hur som helst om hon erkänner sin inblandning. Nu har hon en chans att komma ut på andra sidan och tar den.

Ja, nog verkar det som att Maja visste mycket när hon berättade vad hon berättade för J*osefin. Men frågan är väl hur hon visste det.

Jag tror just nu mest att Maja visste vad som hände, iaf allvarlig misshandel, men ville inte, vågade inte ingripa. Kanske deltog hon, men jag tänker att hennes tidigare ovilja att göra något (som hon själv ändå berättar på ett torvärdigt sätt) och hur hon berättar om skrapet mot gruset vid Nye, det får mig att tro att det fanns ett inre motstånd inne hos Maja. Kanske är det ett önsketänkande.

Ett fruktansvärt brott, och obegripligt hur någon kan hata någon för "ingenting", få låsningar runt det och till och med kunna döda någon för det. Så totalt onödigt. Och oåterkalleligt.
Citera
2023-04-04, 23:32
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Jag tror inte att Tove blev drogad men möjligheten finns säkert. Det var delen med "eller varför inte en haschkaka till natt-teet?" som jag anser var osmaklig och onödig.

Vad jag menade var att JJ kan ha bjudit den ovetande TT på en haschkaka till natt-teet, att JJ hade en baktanke med det, att JJ inte talade om för TT att det var en haschkaka!

Skulle du själv se skillnad på en vanlig kladdkaka och en haschkladdkaka? Tror du att du skulle känna skillnad i smak, speciellt om du var minst salongsberusad?

Om nu TT följde med frivilligt och vänskapligt upp i lgh så bör ju JJ ha bjudit på något, det brukar man ju göra.....ett glas vin (alla tre brukade ju ofta gå på efterfester), eller en kopp kaffe/te och en smörgås, eller en kaka/kladdkaka.......
Citera
2023-04-04, 23:33
Medlem
Citat:
Jag tror inte att hon fattar det. Hon hoppar från tuva till tuva, försöker bara klara sig. Hon kan inte prestera en sammanhängande rimlig historia när den ursprungliga lögnen faller isär. Jag tror knappt hon kommer ihåg vad hon säger från förhör till förhör. Inte i detaljerna i alla fall. Den som är ärlig behöver inte ett gott minne, men det behöver lögnaren. Och M har inte ett särskilt gott minne när det gäller uppdiktade historier.

Exakt det där hade man velat att förhörsledarna sa. Men dom lirkar mer.
Dom måste ha nerver av stål som inte bara tok-lessnar på allt ljug och hittepå, och tappar det totalt.
Citera
2023-04-04, 23:34
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Nej, MH säger att hon spyr på toaletten och att hon och JJ sedan pratar om att hon behöver mat i magen och att JJ ska bege sig till Donken. MH säger aldrig att hon blir väckt av JJ.

Njae, M har ändrat version och enligt den senaste versionen så spydde hon inte. Får läsa in mig lite mer på det där om M sa att J väckte henne vid 02:45-tiden.

TID-RUM-HANDLING

02:19:39- 02:29:39?
Version 1: M: Eh, sen så vaknar jag, jag mår illa och så där så jag går ut till köket där J och T sitter och säger att jag mår dåligt och så, ja går in på toaletten, ja ramlar där inne och börjar ja spy typ direkt. Kravlar mig till toan, spyr i toan. J kommer in och hjälper mig att torka upp spyorna.

Version 2: M: Eh, J och T går och sätter sig i köket. Eh, och efter en stund så kommer jag, går jag upp ur sängen helt enkelt och säger att jag mår illa och så där och går till toan men jag spydde inte. Eh, det vet jag utan jag men jag kände att jag mådde illa men jag spydde inte där då. Eh, så jag, eh, så jag går tillbaka sen då när jag känner att det lugnat sig lite och alltså jag går tillbaka till sängen.

Här har vi alltså två versioner M serverar om vad hon gör 02:19:39.
Ponera att alt. ett stämmer så bör hennes toalettbesök och städning tagit ca 10 minuter efter att hon spytt och Hälsa-appen bör ha startat en ny session ca 02:29:39.
Ponera att alt två stämmer så bör hennes toalettbesök varit kortare än om hon spytt och städat och Hälsa-appen startat en ny session ca 02:24:39.

Kl 02:43:33-02:48:33?
Version 1: M: Ja just det, just det. Eh, eh, jag går och lägger mig i sängen och sen går jag in på toan igen för att jag, för att jag mår illa. Eh, och då så frågar när jag inne på toan liksom var T är någonstans och då säger J att T har gått hem.
Version 2: M: Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag mår inte bra liksom.
I första versionen mår hon illa, i andra versionen mår hon inte bra. Även här bör Hälsa-appen startat en ny session.

M ändrar sina versioner, från att spy, städa, må illa, inte må så bra men hon framstår som synnerligen vaken i ett tid- och rumsligt perspektiv. Så pass vaken att hon inser att hon måste lämna kvar sin mobil i J:s lägenhet när de ska dumpa T. En riktigt handlingskraftig tjej med en enorm energi med sömnvanor med 15-20- minutersintervaller.
Njae jag tror nog att Rullman har så det räcker och blir över i bevisning- även i HR om det skulle gå så långt.
Citera
2023-04-04, 23:34
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Exakt, hon är i tanken fortfarande fast i den gemensamma lögnen men friserar den allteftersom hon blir konfronterad med polisens bevis.

Det blir tydligt just med Donken-historien. I förhöret som hålls den 11 januari 2023 säger hon om kräkningar och Donken:

Så här tar hon tillbaka att hon ska ha kräkts och att hon ska ha ramlat på toan, och hon placerar sitt numera illamående utan kräkningar till när Tove fortfarande levde och satt i köket. Men senare i förhöret säger hon:

Här är hon fortfarande fast i den ursprungliga historien om att hon bad om mat, vilket ju i den ursprungliga historien berodde på att hon hade kräkts våldsamt! Hon har tappat den första delen av berättelsen men håller fast vid konsekvensen av den, vilket gör att det blir ologiskt.
M höll fast vid kräkhistorien för att hon hade lovat J detta ute vid Katthemmet på söndagen. Där smiddes planer och som alltid var det J som beordrade och M som lyssnade och gjorde som J sade. De skulle båda råka illa ut om sanningen kom fram, enligt J.

Förefaller som att M under lång tid intalar sig att de våldsamma kräkningarna verkligen hade inträffat; se gaslighting. För illamåendet håller hon fast vid, men börjar mot slutet ifrågasätta om kräkningarna ingår i hennes eget minne eller om det är planterat av J.

Var hon hungrig kl 03:00 på natten vore det inte så konstigt i vilket fall då hon inte hade fått i sig någon mat under dagen.
Förfesten sätter igång kl 21 på kvällen, M stjälper i sig flera glas vin ur en vinbox, tar med sig en mugg på väg till Nöjet och sveper två starka drinkar strax innan hon lämnar Nöjet.

Inte undra på om hon mådde illa.
Citera
2023-04-04, 23:39
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det enkla svaret är sparkar. Om det inte är så att någon står och slår en kastrull i väggen upprepade gånger men det tror nog ingen är vad som hände.
Jo, det enklaste brukar vara det rätta.
Jag tvivlar ändå.
Citera
2023-04-04, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
M höll fast vid kräkhistorien för att hon hade lovat J detta ute vid Katthemmet på söndagen. Där smiddes planer och som alltid var det J som beordrade och M som lyssnade och gjorde som J sade. De skulle båda råka illa ut om sanningen kom fram, enligt J.

Förefaller som att M under lång tid intalar sig att de våldsamma kräkningarna verkligen hade inträffat; se gaslighting. För illamåendet håller hon fast vid, men börjar mot slutet ifrågasätta om kräkningarna ingår i hennes eget minne eller om det är planterat av J.

Var hon hungrig kl 03:00 på natten vore det inte så konstigt i vilket fall då hon inte hade fått i sig någon mat under dagen.
Förfesten sätter igång kl 21 på kvällen, M stjälper i sig flera glas vin ur en vinbox, tar med sig en mugg på väg till Nöjet och sveper två starka drinkar strax innan hon lämnar Nöjet.

Inte undra på om hon mådde illa.
Drack M verkligen så mycket?
Finns den uppgiften med i fup?
Citera
2023-04-04, 23:40
Medlem
Vi och Toves anhöriga kommer antagligen aldrig få höra sanningen ...
Om rätten dömer MH till mord och ett långt straff, kanske är det möjligt att hon berättar mer då för lindring...? Men vad skulle det vara? En till lögn?
Jag hoppas innerligt att båda döms för mord, tror mer o mer på att MH inte kommer undan.
Må de båda få livstid, jag är helt övertygad att de gjorde det tillsammans.
JJ är psykopat o ska verka smart, MH ska vara "efter", diagnoser osv..... men i själva verket är en psykopat mycket sjukare och mindre smart pga sin egen upphöjda bild av sig själv... Märks tydligt vem som är smart här.... utnyttjar sina diagnoser och "tycka synd om mig"......
MH har lyckats lura sina föräldrar, psykologer, skolor, kuratorer och även tillslut JJ... men förhoppningsvis ser Rätten igenom det med inget tvivel.
Må de aldrig få möjlighet till ensam.het så de tar sitt liv och undkommer det här fruktansvärda, hatiska, okänsliga mord på en helt vanlig tjej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in