2023-04-04, 21:23
Medlem
Pythia_88s avatar
Kl 02:43:33 registrerar M:s telefon rörelser genom Hälsa applikationen
Kl 02:46:22 registrerar J:s telefon rörelser ( okänt om det är Hälsa-appen).

Hur var det nu igen? Var det inte som så att M säger att J väcker henne strax före J åker till donken?
Om, hur kommer det sig att M är vaken och i rörelse tre minuter innan J börjar röra på sig?
Är det en möjlighet att M 02:43:33 hämtar ett lakan och går tillbaka till toaletten?
Senast redigerad av Pythia_88 2023-04-04 kl. 21:29.
Citera
2023-04-04, 21:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Kl 02:43:33 registrerar M:s telefon rörelser genom Hälsa applikationen
Kl 02:46:22 registrerar J:s telefon rörelser ( okänt om det är Hälsa-appen).

Hur var det nu igen? Var det inte som så att M säger att J väcker henne strax före J åker till donken?
Om, hur kommer det sig att M är vaken och i rörelse tre minuter innan J börjar röra på sig?
Nej, MH säger att hon spyr på toaletten och att hon och JJ sedan pratar om att hon behöver mat i magen och att JJ ska bege sig till Donken. MH säger aldrig att hon blir väckt av JJ.
Citera
2023-04-04, 21:30
Medlem
Här kommer ett inklipp från JJs förhör i januari:

F: Mmm. Vad händer sen då?
J: Sen så sparkar hon mig då och då, det här momentet var väldigt tumult så jag kan inte exakt placera vilken ordning men där sparkade hon mot mig och då försöker jag ju sätta mig grensle på henne och här så fortsätter hon och sparkar och liksom åla sig så att hon vred ju sig så att huvudet var mer här då och benen mot väggen tror jag.

JJ säger vidare i sitt förhör att TT sparkar in mot vägg, hon berättar även hur TT initialt faller ”pladask” utan att ta emot sig när JJ fäller henne.

Detta stämmer väl överens med grannens vittnesmål om först en kraftig duns och därefter något som låter som sparkar i väggen.

Kan vi alla nu gemensamt konstatera att det är orimligt att TT skulle vara medvetslös, för enligt JJ och grannen kämpar TT för sitt liv med sparkar. Två personer oberoende av varandra vittnar om samma sak.

I och med avsaknaden av avvärjningsskador på både JJ och MH förefaller det sig väldigt orimligt att TT som inte är medvetslös (utifrån grannens och JJs vittnesmål) inte har lyckats ta loss sina händer för att riva/klösa JJ.
Citera
2023-04-04, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror att grannens uppgifter om dunsar och sparkar i väggen avgör domen. Det talar för att TT inte blev medvetslös av fallet i golvet, utan kämpade emot. Hade JJ gjort det ensam så borde det finnas skador på JJ. Det talar för att MH faktiskt hjälpte till. Att MH hjälpte till att lura TT till lägenheten och hjälpte till att skaffa undan kroppen efteråt talar också för att hennes medverkan.

Såg precis ditt inlägg efter att jag skrivit i princip ett identiskt. Detta är kärnan i varför MH är skyldig!
Citera
2023-04-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag har också funderat i dom termerna. Men tiden TT kan ha varit placerad där är inte lång. Dock lär hudtemperaturen sjunka betydligt fortare än (invändig) kroppstemeraturen. Så ja..

Alla vi som har varit med när någon dör vet mycket väl att kroppen nästan genast uppfattas som kall. Jag var med när en släkting gick bort och blev väldigt förvånad över just detta. Så att kroppen var ”kall” är nog ingenting att fästa sig vid. Det är helt naturligt även i vanlig rumstemperatur.
Citera
2023-04-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nu var det ju så att JJ hade haschkakor i sin frys enligt fup, har du missat den detaljen? Jag menar att JJ kan ha bjudit den ovetande TT på en sådan kaka för att just droga henne, få henne loj och medgörlig. Eller varför inte GHB, svårt att upptäcka vid drogtest och kan användas för att dopa hästar, inte omöjligt att det använts i travföretaget JJs pappa hade......

Varför ska man tro på JJ utsagor??? När det passar, eller?

TT SAKNAR ju FÖRSVARSSKADOR enligt obduktionsrapporten, har du glömt det?

Det kan nog vara viktigt för JJ att hävda att TT var vid medvetande, för tänk vad fegt och fult om JJ har misshandlat och strypt en helt medvetslös människa.......

Jag känner verkligen att det här är en alldeles för låg nivå på diskussionen så jag orkar inte ens bemöda mig att besvara detta. Läs fup:en själv.
Citera
2023-04-04, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nu var det ju så att JJ hade haschkakor i sin frys enligt fup, har du missat den detaljen? Jag menar att JJ kan ha bjudit den ovetande TT på en sådan kaka för att just droga henne, få henne loj och medgörlig. Eller varför inte GHB, svårt att upptäcka vid drogtest och kan användas för att dopa hästar, inte omöjligt att det använts i travföretaget JJs pappa hade......

Varför ska man tro på JJ utsagor??? När det passar, eller?

TT SAKNAR ju FÖRSVARSSKADOR enligt obduktionsrapporten, har du glömt det?

Det kan nog vara viktigt för JJ att hävda att TT var vid medvetande, för tänk vad fegt och fult om JJ har misshandlat och strypt en helt medvetslös människa.......
TT missbrukade inte. Skapa inte trådsanningar.
JJ däremot förnekar att hon brukade någonting, hon ville bara dansa och umgås.. ändå hade JJ haschkakor hemma..
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Håller helt med dig, i synnerhet om den osmakliga kommentaren 😠

Vaddå, min kommentar om att den onda, förslagna, listiga, ljugande JJ eventuellt har drogat en ovetandes TT???

Hur förklarar du själv då avsaknaden av både gap och skrik och försvarsskador på TT???

Citat:
Ursprungligen postat av kalabalik13
Hur kan detta fall, vara så mycket mer omtalad än vad fallet om tex liselotte är? En liten kvälls fundering bara 🤔

Ovanligt, 2 unga kvinnor mördar en ung (ex)-kompis, ingen våldtäkt, inget sex......ingen kriminalitet innan mordet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lilltosse
Inte den grannen. Detta var en kvinna.

Jag tror jag vet vilka du menar, de hade varit på fest, frun sov kvar med barnet på feststället, mannen kördes hem av kompis, men mannen mycket full och somnade rätt tidigt, ca 1.00-tiden. De hade egen ingång på husets gavel, om jag inte missminner mig helt.
Citera
Medlem
why123s avatar
Denna domen kan (tror jag) avgöra om det blir slut på att döma "gemensamt och i samförstånd".

Blir de inte dömda lika när det är ord mot ord så kan vi i framtiden få nya Lindomefall. Då utgår jag givetvis från att även HR dömer för medhjälp och grovt gravfridsbrott.

Då måste HD ta upp det för det borde vara prejudicerande att vi nu backar och går tillbaks till hur
det en gång var.

JJ och åklagaren säger att MH höll i Tove, MH säger att hon sov. Hon sov hela tiden enligt egen utsago. Håller det försvaret med alla andra omständigheter lika så går vi tillbaka till hur det en gång var. Ändrar JJ sig i HR och lägger mer på MH hur ska det dömas då?

Skulle det t.o.m bli så att MH i TR bara döms för grovt gravfridsbrott är det ....
Citera
2023-04-04, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaraK.E.
1. Johanna sparkade först omkull Tove så hon ramlade och slog i huvudet, därefter ströp hon henne med sina händer. De märkte att hon dog under strypningen och kollade sedan puls så hon var död.
2. Hon försökte bränna upp kroppen vid två tillfällen, vid andra tillfället använde hon bensin så elden tog sig bra. Johanna trodde kroppen skulle eldas upp helt
3. Ja. Hon kan ha medverkat genom att hålla fast Toves armar medan Johanna ströp henne.

Bara att hon tände på en andra gång. 😳 Ingen ånger där inte
Citera
2023-04-04, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror inte att rätten kommer att lägga särskilt stor vikt vid Ms påstående att hon sov.
Däremot tror jag att de noga kommer att överväga huruvida det är möjligt för en tjej att utföra mordet ensam.
Det, tror jag, kommer att vara det avgörande ställningstagandet.

Jag håller fullständigt med. Med tanke på att TT omöjligen kunde vara medvetslös när hon sparkade för sitt liv faller det sig väldigt orimligt med en ensam gärningsman utan avvärjningsskador.
Citera
2023-04-04, 21:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Här kommer ett inklipp från JJs förhör i januari:

F: Mmm. Vad händer sen då?
J: Sen så sparkar hon mig då och då, det här momentet var väldigt tumult så jag kan inte exakt placera vilken ordning men där sparkade hon mot mig och då försöker jag ju sätta mig grensle på henne och här så fortsätter hon och sparkar och liksom åla sig så att hon vred ju sig så att huvudet var mer här då och benen mot väggen tror jag.

JJ säger vidare i sitt förhör att TT sparkar in mot vägg, hon berättar även hur TT initialt faller ”pladask” utan att ta emot sig när JJ fäller henne.

Detta stämmer väl överens med grannens vittnesmål om först en kraftig duns och därefter något som låter som sparkar i väggen.

Kan vi alla nu gemensamt konstatera att det är orimligt att TT skulle vara medvetslös, för enligt JJ och grannen kämpar TT för sitt liv med sparkar. Två personer oberoende av varandra vittnar om samma sak.

I och med avsaknaden av avvärjningsskador på både JJ och MH förefaller det sig väldigt orimligt att TT som inte är medvetslös (utifrån grannens och JJs vittnesmål) inte har lyckats ta loss sina händer för att riva/klösa JJ.
Jag tror att grannens vittnesmål kommer tillmätas stor betydelse eftersom det är oberoende iakttagelser. Det finns inte så många sådana i fallet. JJs story är den som stämmer bäst med grannens story, därför tror jag att hon bedöms som mer trovärdig. MHs story stämmer inte alls med grannens uppgifter.

Och som sagt, grannens uppgifter stämmer överens med en TT som slåss för sitt liv. Att det inte hörs några röster och skrik stämmer med att TT håller på att bli strypt. Men hade hon haft sina händer fria hade hon klöst och rivit JJ i ansiktet o på händerna. Hade hon haft armarna låsta jäms med kroppen (om JJ suttit på armarna) så hade hon väl kunnat få upp armarna såpass att hon kunnat riva JJ på benen? JJ var väl barbent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in