Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-23, 23:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Vi har ju tidpunkten då TT ringer sin pojkvän för sista gång: 01:48. Var tror du hon befinner sig då? När är det naturligt att ringa? Troligen när hon ämnar sig hemåt. Jag gissar att hon står utanför Nöjet då och tänker lunka. Kanske hoppas hon att han skall komma och hämta henne.

Om hon lämnade Nöjet 01:15 och cyklade hem till sig själv måste hon ha varit hemma länge när hon ringer 01:48. Det förstår jag inte. Om hon följde med till JJs lägenhet nådde de fram ungefär 01:30. Då ringer hon därifrån men utan att ge sig i väg. Varför?
Det var A, pojkvännen, som ringde henne.
Citera
2022-11-23, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Du behöver tre punkter för att hitta en position. Alternativt att du känner till avståndet mellan masterna.

Nej, man behöver faktiskt bara 2 master. Om man vet avståndet till mobilen från 2 master ligger mobilen på en cirkel i rymden. Den skär Jordens yta i enbart 2 punkter. Som jag förklarade kan man lista ut vilken av dessa 2 punkter som stämmer.
Citera
2022-11-23, 23:42
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Nej, man behöver faktiskt bara 2 master. Om man vet avståndet till mobilen från 2 master ligger mobilen på en cirkel i rymden. Den skär Jordens yta i enbart 2 punkter. Som jag förklarade kan man lista ut vilken av dessa 2 punkter som stämmer.
Vid triangulering behöver du två punkter och ett känt avstånd mellan punkterna.

Detta är dock ot, så jag föreslår att vi nu släpper det.

Det hela kom upp då någon menade att man kunde se i vilken våning mobilen varit, vilket jag menade att man inte kan enbart med mobilmaster.
Citera
2022-11-23, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klok-som-en-uggla
Min teori/gissning

Tidpunkter i detta inlägg är hämtat från tråden och jag utgår ifrån att dessa stämmer.
Tove tar cykeln ned till Nöjet lördag den 15/10, där stöter hon ihop med JJ och MH,
umgänget dem tre emellan verkar ha avbrutits sedan 1,5 år tillbaka i tiden, Tove´s
tanke bör knappast ha varit någon annan än att också cykla hem, vilket betyder att
hon förmodligen inte tänkt dricka någon nämnvärd mängd alkohol om någon alls.

Inne på Nöjet verkar det ha uppstått någon form av ordväxling dem emellan.

Tove stannar kvar in i det längsta, till stängningsdags och har samtidigt enligt bartendern någon gång under kvällen sökt efter en vän, vilket kan tyda på att Tove inte ville ta sig hem på egen hand utan hoppades på att träffa någon som slog följe med henne.

Enligt uppgift har Tove, JJ och MH blivit kvar utanför Nöjet i ca 50 min efter stängningsdags kl 01:00, klockan bör då alltså ha varit ca 01:50 och vid denna tidpunkt ska Tove ha pratat med pojkvännen och meddelat att hon tänkte bege sig hemåt.
(Det framgår inte av fakta att Tove skulle ha sagt att hon följer med hem till JJ)
Det mest troliga är att Tove fått ett påtvingat följe av JJ och MH genom en fortsatt ordväxling under hemvägen, annars skulle Tove ha kunnat cykla hem.
Har svårt att tro Tove ville följa med hem till JJ:s bostad.

Enligt tidigare uppgifter i tråden har det skrivits att det tar ca 20 min att gå från Nöjet till JJ:s bostad, vilket det också skulle ha tagit i ungefärlig tid till fots för Tove att ta sig hem dit där hon är folkbokförd.
(Inte till pojkvännens bostad då alltså, han bor åt motsatt håll från Nöjet)

Tove´s hem (folkbokföringsadress) ligger i samma riktning som JJ:s bostad.

Min gissning är att JJ och MH triggat varandra under hemvägen till det fruktansvärda dåd Tove kommit att bli utsatt för.
Antingen har de skadat Tove allvarligt som senare lett till döden eller bragt henne om livet under hemvägen.
De kan ha hindrat Tove under hemvägen genom ordväxling och hot.
Mellan kl 02:00-02:45 utsätter de Tove för ett hemskt brott.

Varför skulle en begåvad tjej som Tove ”luras” följa med hem till JJ:s bostad mitt i natten
för att ev. hämta något som är hennes, hon skulle förmodligen ha inväntat ett bättre tillfälle.

Röstmeddelandet av kl 02:30 till pojkvännen gör honom orolig, han hör meddelandet först på morgonen då han vaknar och agerar direkt efter att ha hört detta röstmeddelande.
Om det är Tove som lämnar meddelandet på egen hand är det ingen av oss obekanta
som kan känna till eller om det handlar om en fickringning där hennes mobil ringer upp senast uppringda nummer och pojkvännen då hör något som gör att polisen agerar i princip omgående.

Efter att JJ och MH skadat Tove eller bragt henne om livet gömmer de Tove tillfälligt i något buskage eller liknade och cyklar hem till JJ:s bostad på Tove´s cykel.
Troligtvis skulle inte en ordentlig tjej som Tove ha ställt cykeln slarvigt och lämnat kvar en påse i cykelkorgen, i synnerhet inte då det enligt uppgifter regnade.

JJ och MH har nu tillgång till Tove´s mobil som de går igenom och stör sig på något de kommer över i mobilen, blir upprörda/förbannade över det eller över situationen de befinner sig,
vilket kan vara orsak till att de bankar/slår i väggar och stampar, det skulle alltså kunna vara de själva som orsakar ljudet av dunsar som grannar hör.
Samtidigt behöver de finna ut en plan, dels vart de ska göra av cykeln, mobilen och vad de ska göra med Tove.

(Vad gäller de dunsar grannar kommit att höra kan det absolut vara JJ och MH själva som orsakat dessa, själv vet jag hur det låter när vår katt busar och leker på övre plan i vårt hus, tilläggas kan att vi har ett bjälklag i dimension 3” x 9” / 5 cm x 23 cm som ligger i cc 30 cm vilket är fullisolerat, dimensioner och isolering är extremt och överdimensionerat för en villa, vilket gör huset mycket välisolerat men trots detta kan katten få det att låta som en elefant hoppar runt på övre plan.
I huset där JJ har sin bostad har det uppgetts vara lyhört, vilket det inte är i vår villa)

JJ tänker gå ut för att flytta cykeln och kanske göra sig av med Tove´s mobil när hon stöter på grannen i trapphuset som frågar henne vad hon ska göra, hon drar till med att hon ska köra till Mc Donalds (onykter).
Att stöta på grannen i trapphuset och komma att bli erbjuden skjuts till Mc Donalds fanns inte med i JJ:s plan men hon samlar sig och kommer på att hon kan ta med Tove´s mobil för att det ska uppfattas som Tove varit på Mc Donalds vid den aktuella tidpunkten.

Enligt grannen kör han JJ till Mc Donalds runt klockan 03:00 och enligt karta ska det ta ca 4 min
att köra från Storgatan 71 till Mc Donalds, så låt säga runt 15-20 min t&r inkluderat en förbeställd liten hamburgare i Driven och ca 1 minut för samtal med JJ:s ”bästa vän” som de mötte i en bil.

Klockan kan kanske då vara runt 03:30 när JJ är tillbaka i bostaden efter Mc Donalds besöket.
JJ och MH funderar snabbt ut en plan, handlingskraftiga som de är.
De smyger ljudlöst ut från JJ:s bostad och flyttar Tove´s cykel till Gränsgatan, vilket enligt karta skulle kunna ta max 2 min i anspråk.

Därefter rullar de JJ:s bil ljudlöst från parkeringen och startar den en bit från JJ:s bostad.
De hämtar Tove där de tillfälligt gömt henne för att köra ut till JJ:s hemtrakter där hon är
bekant med både skogsvägar, stigar, ödehus och sjöar genom ridning i området då det enligt uppgift endast är ett par km mellan JJ:s föräldrahem och fyndplatsen där Tove hittades.
Vid den här tiden på dygnet sover de flesta människor och risken för upptäckt är liten.

På väg ut ur Vetlanda fångar en kamera vid Gulf macken bilen och då ska klockan enligt uppgift
vara 03:56.
Under 15-20 min kan man hinna med mycket om man är handlingskraftig.
Kanske bara några minuter bort med bil till platsen där de tillfälligt gömt Tove.
(Enligt karta ska det endast ta ett par minuter med bil från Nöjet till JJ:s bostad)

JJ bör väl då ha varit ute vid sitt föräldrahem tidigare än vanligt efter en utekväll, tror knappast hon är där vid den här tiden på dygnet i vanliga fall.
Där försöker hon skaffa ett alibi genom att ha haft ett ärende till sin far för ta bild på en grep vid en gammal handpump, bilden använder hon sedan i den annons hon lägger ut på Vetlanda Marketplace.
I texten står det att hon hjälper sin pappa att sälja/annonsera grepen och att den kan hämtas i Vetlanda eller Nye.
För er som inte följt med i tråden ligger JJ:s föräldrahem i Nye utanför Vetlanda.

JJ:s pappa behöver knappast hjälp med att annonsera då han själv annonserat ut två stycken travsulkys på Hästnet den 15/10, alltså dagen innan Tove kom att bli bragd om livet och han har tidigare lagt ut annonser på Hästnet varför han inte heller borde ha varit oförmögen att annonsera ut en grep som även den går utmärkt att annonsera på Hästnet.
(Denna info är lämnad till Polisen)

Runt kl 05:45 fångas bilen igen av Gulf kameran när de kör in mot Vetlanda, så de har haft nära 2 tim på sig att försöka gömma Tove permanent eller åtminstone för lång tid framöver och ta bild på den berömda grepen samt annonsera ut den och körtiden t&r mellan Nye och Vetlanda bör väl handla om max 30 min.

Om det stämmer att det skulle ta ca 20 min att gå från Nöjet till Storgatan 71 och att
Tove, JJ samt MH blev kvar utanför Nöjet till ca 01:50, skulle de inte hinna fram till JJ:s bostad innan klockan 02:00.
Gärningen ska enligt Polisen ha begåtts mellan kl 02:00-02:45, därför bör gärningen
ha begåtts utomhus.

Två grymma individer har varit två mot en försvarslös tjej och släckt hennes liv.
Må de få sitt straff, dock är straffskalan inte tillräckligt hög.
En absolut livstid om 99 år med vatten & bröd samt pisk dagligen skulle ha varit ett milt straff.

Tror inte en sekund på vad MH uppgett under p7 utredningen, tror hon gjort allt för att ljuga sig igenom denna och det bör Polisens/Åklagarens utredning sedan visa.
Vad beträffar JJ:s p7 utredning upplever jag en självgod person som framhäver alla sina goda sidor och förtjänster.

Med hänsyn till Tove´s nära och kära samt tidsbrist kommer det inte bli något mer inlägg från mig än detta, inte heller några kommentarer från min sida.
Tilläggas kan att jag inte har någon som helst anknytning till Vetlanda men denna sorgliga händelse kan inte lämna någon oberörd.

Må du vila i frid Tove.

Denna teori förtjänar att beaktas!
Citera
2022-11-23, 23:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cakka
Men Lisa Holm mordet tog väl inte så lång tid?🤔
Han erkände ju heller aldrig

Nej, den mordutredningen gick någorlunda snabbt. Rättegången inleddes knappt 5-månader efter mordet. Men det är nog ungefär så det brukar se ut.
Citera
2022-11-24, 00:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
- Flera undersökningar har gjorts i JJ:s hus och i ett garage i närheten

Text kopierad från Greven

Vad är det för garage i närheten... de undersökt ??

Någon som har koll ?

Minns att precis när jag kom in i tråden skrevs det i media om att en lgh och ett garage som hade koppling till en av de misstänkta hade genomsökts. Då fattade jag inte vilken byggnad man avsåg.

Tyvärr är Avel lite otrogen.huserar mest i trådar om de ryska spionerna, haha.

Förrådet har väl fallit lite i glömska i tråden, men är ju inte helt ointressanta med tanke vilka möjligheter sådana kan rymma.
Citera
2022-11-24, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shtb22
Hoppas du fått höra flera gånger om att du är bäst som sammanfattar allt detta! Tack som fan!

OnT: Jag kollade in MGMs sociala medier och slås av att MH har på sin Pinterest hela 4000+ pins av småpojkar i varierande åldrar, även om hon har fler pins av jämngamla och vuxnare män också. Är det något som har tagits upp här tidigare?

Kolla själva: https://www.pinterest.se/majahellman/

Totalt 30k sparade inlägg kategoriserat i 50 olika mappar... Fullständigt häpnadsväckande, på något vis hade jag missat MH:s Pinterest helt och hållet.

Vad gäller småpojkarna så tror jag inte att det är så illa som det kanske låter. Vissa (mest tjejer) tycks ju ha kronisk baby fever. Det märkligaste är väl att hon samlat bilderna för allmän beskådan, men samtidigt så verkar hon dela precis allt där. Småbarn, män, alkohol, mjukporr, heminredning, sexleksaker, psykisk ohälsa... Allt.

30k pins, helt otroligt. Jag är helt övertygad att man kan lära känna MH extremt bra genom att bara analysera hennes Pinterest.
Citera
2022-11-24, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Din punkt 8:a är avgörande.

Fyndplatsen.
”– Vi har gjort kartläggningar av de misstänktas rörelsemönster som tagit oss till den här platsen, säger Rickard Finndahl, chef på polisens avdelning för grova brott."

Detta är ett bevis som även enskilt väger mycket tungt.
Kartläggningen kan betyda att en bil som är kopplat till henne har kört mot pappans gård om jag fattat rätt. Men om vi säger så att dem hade sina mobiler på och det var Snap-kartan eller annat gps som ledde ditt. Det kan vara avgörande om griftefriden snarare än mord.

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, deras mobiler har varit där, men har även båda två rent fysiskt varit där? Ts mobil var på Donken, men inte T.
Det är möjligt jag är trög, men kan man bevisa att någon varit på plats för att mobilen varit där? Jag begriper ju att mobilerna varken kan köra bil eller släpa T till skogs, men var helt säkert både J och M på plats? Jag tror att det var så, men går det att bevisa?
Det går inte att bevisa om man inte har en crime scene att börja med. Sist jag kollat var polisen osäkra på crime-scenen om det var på fyndplatsen eller ej. Självklart kan polisen inte avslöja all dem vet hittills för sekretessen. Men enligt P7 och MGMs svar på frågorna så känns det att polisen inte har konfronterat dem med starka bevis.
Det jättesynd om Toves familj, speciellt hennes mor att dem måste vänta för att få avslut.
Citera
2022-11-24, 00:16
Medlem
shtb22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Totalt 30k sparade inlägg kategoriserat i 50 olika mappar... Fullständigt häpnadsväckande, på något vis hade jag missat MH:s Pinterest helt och hållet.

Vad gäller småpojkarna så tror jag inte att det är så illa som det kanske låter. Vissa (mest tjejer) tycks ju ha kronisk baby fever. Det märkligaste är väl att hon samlat bilderna för allmän beskådan, men samtidigt så verkar hon dela precis allt där. Småbarn, män, alkohol, mjukporr, heminredning, sexleksaker, psykisk ohälsa... Allt.

30k pins, helt otroligt. Jag är helt övertygad att man kan lära känna MH extremt bra genom att bara analysera hennes Pinterest.

Ja det kanske är oproportionerligt mycket? Använder det inte själv förutom för att kolla vissa konton och jag känner ingen som använder det heller. Kanske bra att jag gav detta uppmärksamhet.

Det med baby fever, ja hon har mappar på små bebisar också, men jag tycker inte det kan förklara 4000+ pins av 10-13 år gamla pojkar, vars mappar är mycket större än bebismapparna.
Citera
2022-11-24, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Minns att precis när jag kom in i tråden skrevs det i media om att en lgh och ett garage som hade koppling till en av de misstänkta hade genomsökts. Då fattade jag inte vilken byggnad man avsåg.

Tyvärr är Avel lite otrogen.huserar mest i trådar om de ryska spionerna, haha.

Förrådet har väl fallit lite i glömska i tråden, men är ju inte helt ointressanta med tanke vilka möjligheter sådana kan rymma.

Kikade pyttelite på spionerna bara.

Används säkert som förråd ja men ibland kanske bara av en av hyresgästerna om den har nåt behov av en sån. Blir kanske svårt med säkerheten om de partar på garaget.
Eller så har det blivit nåt slit och släng förråd där alla kan lämpa in grejer.
Citera
2022-11-24, 00:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, deras mobiler har varit där, men har även båda två rent fysiskt varit där? Ts mobil var på Donken, men inte T.
Det är möjligt jag är trög, men kan man bevisa att någon varit på plats för att mobilen varit där? Jag begriper ju att mobilerna varken kan köra bil eller släpa T till skogs, men var helt säkert både J och M på plats? Jag tror att det var så, men går det att bevisa?

Att mordoffret blir av med sin telefon är nog inte så ovanligt. Jag skulle säga det är mer regel än undantag, där GM inte vill att kroppen hittas.

Och hur kommer det sig att JJ disponerar TT:s telefon efter tiden för brottet?
Citera
2022-11-24, 00:23
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Denna teori förtjänar att beaktas!

Som sagts tidigare detta fall är redan löst, vi väntar bara på FUP. Personligen tror jag BO varit i lgh innan hon bragts om livet.

Det är inga nobelpristagare vi har att göra med här som mördat på vägen hem och gömt kroppen. För att sedan placera den någonan-annanstans.

Det har skett inomhus, dunsen vi hört talats om är nog dödsstöten.

Hur som helst väldigt tragiskt

RIP Tova
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in