2022-10-30, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Fast att polisen tar hjälp är ju en femma, eftersom det alltid är den enklaste vägen. Det innebär ju inte att polisen MÅSTE ha ett godkännande från familjen. Du får ju skilja på rent praktiskt arbete hur man enklast får tag på de uppgifter man behöver (dvs enklast be om lov/hjälp) och vad man får göra i praktiken utan lov.

Polisen får göra husrannsakan osv om det är befogat även utan godkännande, att man inte skulle få gå in och söka efter uppgifter i en försvunnen persons datatrafik låter för mig lite märkligt. Nog för att det finns personuppgiftslagar, integritetskränkningsaspekter och annat, men när syftet är att hitta data som kan hjälpa en att hitta en försvunnen person så har jag lite svårt att se att de ska behöva be familjen om tillstånd först. Rent krasst så har inte (hela) familjen mandat att ge det tillståndet heller. Det skulle isf ligga på den som är närmast arvinge till den försvunna skulle jag tro, vilket i det här fallet vore förväldrarna. I andra fall make/maka om personen vore gift.

Ditt påstående om att polisen måste kräva tillstånd från familjen först skulle isf innebära att polisen begår ett brott om de inte hämtar in ett sådant tillstånd. Jag ställer mig högst tveksam till att den polis som gör det i ett sådant här fall skulle kunna fällas för det. Vilken åtalspunkt skulle denne bli fälld för exakt då menar du? Olaga integritetsintrång är det ju inte eftersom rekvisitet för det är att materialet/datan sedan sprids till tredjepart till nackdel för den målsägande. Så vilken brottspunkt vore det då menar du?

Betänk också att det i allmänhet inte skall dömas till ansvar om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter var försvarlig. I det här fallet kan jag inte se annat än att inhämta datatrafik från den försvunnes mobiloperatör för att kunna hitta denne snabbare är något annat än just försvarlig. Det är ju liksom polisens uppgift.

Bara att läsa lagen så vet man exakt vad polisen får göra och inte göra. Så som det funkar i resten av samhället.

2020 kom förresten lagen om hemlig dataavläsning. Den innebär lite nya möjligheter till datainhämtning hos misstänkta. Lite mer ”Hollywood” om man vill.

Men nu gäller det en antagligen död person och ja bara läsa lagen då hur hantera konton, inloggningar och annat och köra på.
Citera
2022-10-30, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Dum fråga..

Hur många liter rymmer din rygga? 25, 30, 40 liter
Inte alls en dum fråga. 90 liter i stora facket där vi fick ner dottern.
Citera
2022-10-30, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Tidigare i år letade polis och dykare en kvinna men de hittade inget men då kom:
Kenneth Edström, 69, och hans portugisiska vattenhund Zigge, 7, och de hittade kvinnan på samma plats som tidigare sökts av. Tror de bara tog ca 1 timme för hunden.
Var inne på Kenneth Ekströms facebooksida och tittade på hans klipp från Efterlyst. Kan inte någon få mer honom till Vetlanda och söka igenom vattendragen häromkring? Hans hund kände likluft i vattendrag på 2 km håll, och har aldrig felmarkerat....
Citera
2022-10-30, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Bara att läsa lagen så vet man exakt vad polisen får göra och inte göra. Så som det funkar i resten av samhället.

2020 kom förresten lagen om hemlig dataavläsning. Den innebär lite nya möjligheter till datainhämtning hos misstänkta. Lite mer ”Hollywood” om man vill.

Men nu gäller det en antagligen död person och ja bara läsa lagen då hur hantera konton, inloggningar och annat och köra på.

Det är ju DU som hävdar att polisen måste inhämta tillstånd från familjen, då kan väl du tala om för oss vilken lagstiftning som stöder det påståendet? För jag utgår ju från att du vet vad du pratar om?
Citera
2022-10-30, 21:12
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Inte alls en dum fråga. 90 liter i stora facket där vi fick ner dottern.

Fy tusan, det var en stor och dyr rackare..

Berghaus Tactical MMPS Crusader III 90+20L
Empty Star 1
Volym: 90 liter, Junior/Senior: Senior

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5604362
Citera
2022-10-30, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Är grannen involverad? Det har stått någon form av låda på balkongen under JJ.

Låda
https://ibb.co/8YQ8vpW
Låda borta.
https://ibb.co/ZVYsw61

Vänd dig om 180°
https://www.google.se/maps/place/L%C3%A4rkgatan+1,+574+35+Vetlanda/@57.4318008,15.0715759,3a,75y,221.54h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1se9GD2v7c2ishdjhFVnPi5A!2e0!4m5 !3m4!1s0x465758e65f4d3f2f:0x3b4901dbc05de4cd!8m2!3 d57.4316801!4d15.0713773?hl=sv

Jävlar vilket sammanträffande. Vet du när bilderna är tagna? Kanske dags att tipsa polisen om detta
Citera
Medlem
Kan vi veta att det inte redan fanns ngn mer i lägenheten när tjejerna kom hem alternativt kom ngn dit efter som då möjligtvis kan ha hjälpt dom på ett eller annat vis som de även skyddar ( en man, pojkvän)??
Citera
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Jag skulle nog vilja se lite mer Hollywood hos den svenska polisen. Ett rejält kok stryk om du inte berättar var du har gjort av kroppen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Lyckades övertala min dotter som är hyfsat nära TT i storlek (något mindre) till att hjälpa mig med ett test idag. Vi fick ner henne i min ryggsäck (Berghaus Tactical) och jag kunde sedan få upp den på ryggen och gå nedför trappan och ut. En död kropp måste vara lättare att stuva ner då man inte behöver vara försiktig och orolig att göra illa den man packar ner.

Slutsatser:
- En kropp i TT storlek ska inte vara alltför svårt att få ner i en väska utan att först dela upp den i mindre bitar.
- JJ kanske kan ha burit ner väskan själv, med hjälp från MH bör det inte ha varit svårt.
- Bagageutrymmet i en Alto är större än min ryggsäck, en kropp i TT storlek har gott om plats.

Intressant övning, din egen storlek då?
Citera
2022-10-30, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Jag tror du svarar på någonting annat. Det går ju inte att veva runt med svenska lagar gällande åtkomst av information lokaliserat i ett annat land, väl? Svensk polis har väl först och främst inte automatisk jurisdiktion i andra länder och skulle dessutom behöva förhålla sig till respektive lands lagar, i fall det nu då inte gäller exvis EU? Det är ju i Avels exempel inte datatrafiken som är av intresse utan informationen som finns på servrar i utlandet. Du kan säkert detta mycket bättre än mig så jag bara frågar.

Du har helt rätt egentligen. Men det jag menar är ju att även om servrarna ligger utomlands så går ju datatrafiken till dem gå via svenska operatörer och från dessa måste ju svensk polis kunna ha rätt att få ut datatrafiksinformationen? Dvs, ha rätt att kolla vad som gått via dem inom landets gränser. Det bryter ju inte mot något annat lands jurisidiktion eller gräns såvitt jag kan se?

Vi säger så här:
Mobil sänder info till -> svensk operatör som sänder infon till -> slutdestination server (utomlands)
Om man tänker sig det här schemat så måste ju polisen ha rätt till att få veta vilken trafik som gått via den svenska operatören inom landets gränser. Right?

Men jag kanske har fel. IT är inte min expertis.
Däremot har jag ett visst hum om juridik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Intressant övning, din egen storlek då?

188cm 105kg
Citera
Medlem
Polisen får skynda på nu för tjejerna ska väll släppas fria nästa vecka? Kommer dom få massor av pengar för att ha suttit häktade så länge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in