Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Jo men då snackar vi data i realtid och det lär knappast en död person ge upphov till.
Du får ta det med FRA det är de som kikar i ledningarna.
Nu är nog inte föräldrarna GM.
Men i ett exempel lite mer från verkligheten så hade en fd man en webserver där de hade en hemsida sedan de var gifta. Exfrun försvinner och hittas mördad.
Han har admin-rättigheter till servern. Och kan då ändra lösen till hennes mejl som var återställningsmejlen för hennes Google-konto. De hade alltså en domän med deras efternamn(.se).
Så han kan ändra lösen, gör det efter ök med polisen och deras gemensamma barn och på så sätt kommer de åt mejlkontot dit Google skickar återställningen.
Och tack vare den manövern så kommer de åt Google-tidslinjen och annat och kan se hur den mördade gått från huset en viss tid och när hon då tyvärr inte går längre utan är väldigt död.
Så trust me bro. Men kolla med dina vänner så får du kanske än mer fördjupning. Alltid bra att lära sig nya saker.
Ps. När polisen öppnade Google-kontot enligt ovan så missförstod de en del grejer så när mordet var uppe i hovrätten så hade jag hjälpt dem rätta vissa saker. Och jag fick nån utredare borttagen från förhör i hovrätten och de underlag som den personen satt samman om GM och offrets mastkopplingar. GM var friad i tingsrätten men blev fälld i hovrätten. Tack vare ett väldigt gediget men tyvärr utdraget och ibland inte helt perfekt polisarbete.
Fast att polisen tar hjälp är ju en femma, eftersom det alltid är den enklaste vägen. Det innebär ju inte att polisen MÅSTE ha ett godkännande från familjen. Du får ju skilja på rent praktiskt arbete hur man enklast får tag på de uppgifter man behöver (dvs enklast be om lov/hjälp) och vad man får göra i praktiken utan lov.
Polisen får göra husrannsakan osv om det är befogat även utan godkännande, att man inte skulle få gå in och söka efter uppgifter i en försvunnen persons datatrafik låter för mig lite märkligt. Nog för att det finns personuppgiftslagar, integritetskränkningsaspekter och annat, men när syftet är att hitta data som kan hjälpa en att hitta en försvunnen person så har jag lite svårt att se att de ska behöva be familjen om tillstånd först. Rent krasst så har inte (hela) familjen mandat att ge det tillståndet heller. Det skulle isf ligga på den som är närmast arvinge till den försvunna skulle jag tro, vilket i det här fallet vore förväldrarna. I andra fall make/maka om personen vore gift.
Ditt påstående om att polisen måste kräva tillstånd från familjen först skulle isf innebära att polisen begår ett brott om de inte hämtar in ett sådant tillstånd. Jag ställer mig högst tveksam till att den polis som gör det i ett sådant här fall skulle kunna fällas för det. Vilken åtalspunkt skulle denne bli fälld för exakt då menar du? Olaga integritetsintrång är det ju inte eftersom rekvisitet för det är att materialet/datan sedan sprids till tredjepart till nackdel för den målsägande. Så vilken brottspunkt vore det då menar du?
Betänk också att det i allmänhet inte skall dömas till ansvar om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter var försvarlig. I det här fallet kan jag inte se annat än att inhämta datatrafik från den försvunnes mobiloperatör för att kunna hitta denne snabbare är något annat än just försvarlig. Det är ju liksom polisens uppgift.