2022-10-30, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Youareneveralone
När är dessa kort tagna?

Låda borta är tagen av Avel här i tråden som kollar master å grejer.
Den andra från Google denna månad, deras bil är ute och kartlägger Vetlanda i detta nu.
Citera
2022-10-30, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C.P
Det har funnits ngt vitt rektangulärt i JJs fönster innan som är borta på senast tagna bild iaf.

Det där ser ut som en reflektion i linsen om man kollar noga.
Citera
2022-10-30, 20:51
Medlem
angladotters avatar
Bara en tanke som slog mig:

Vad vet man om den tredje tjejen som var med JJ och MH på förfesten hemma i JJ:s lägenhet? Hur kom hon dit? Gående? Cyklande? Med bil? Lämnade hon i så fall bilen nära JJ:s bostad när de tre gick till Nöjet?
Citera
2022-10-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Låda borta är tagen av Avel här i tråden som kollar master å grejer.
Den andra från Google denna månad, deras bil är ute och kartlägger Vetlanda i detta nu.

Spännande.
Hade varit roligt att veta vad grannen hade i lådan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Kryllar inte av ”master” i Vetlanda så samarbete sker.
Och Hallon är egentligen 3 och Vimla är systeroperatör till Telenor och så håller de på.

Men något har gjort att polisen ser hur mobilen åker t/r och då får vi väl lita på det då.
Johanna har Telia som vi vet.

När jag får tid så ska jag sammanställa alla olika cellid så får vi en idé om antal antenner lite bättre.
Självklart ska vi tro på vad som kommunicerats officiellt! Så länge vi pratar om en mobil är det inga problem att se var den varit kopplad mot. En annan mobil är, så vitt jag vet, endast kopplad mot samma mast om operatörerna samarbetar. Vilka som samarbetar med vem, finns säkert att finna på internet. Däremot kan det vara väldigt intressant information om 2 olika mobiler som är kopplade mot olika master i olika lober, lämnar ett mönster som gör att man kan se om de rör sig tillsammans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jo men då snackar vi data i realtid och det lär knappast en död person ge upphov till.
Du får ta det med FRA det är de som kikar i ledningarna.

Nu är nog inte föräldrarna GM.
Men i ett exempel lite mer från verkligheten så hade en fd man en webserver där de hade en hemsida sedan de var gifta. Exfrun försvinner och hittas mördad.
Han har admin-rättigheter till servern. Och kan då ändra lösen till hennes mejl som var återställningsmejlen för hennes Google-konto. De hade alltså en domän med deras efternamn(.se).

Så han kan ändra lösen, gör det efter ök med polisen och deras gemensamma barn och på så sätt kommer de åt mejlkontot dit Google skickar återställningen.

Och tack vare den manövern så kommer de åt Google-tidslinjen och annat och kan se hur den mördade gått från huset en viss tid och när hon då tyvärr inte går längre utan är väldigt död.

Så trust me bro. Men kolla med dina vänner så får du kanske än mer fördjupning. Alltid bra att lära sig nya saker.

Ps. När polisen öppnade Google-kontot enligt ovan så missförstod de en del grejer så när mordet var uppe i hovrätten så hade jag hjälpt dem rätta vissa saker. Och jag fick nån utredare borttagen från förhör i hovrätten och de underlag som den personen satt samman om GM och offrets mastkopplingar. GM var friad i tingsrätten men blev fälld i hovrätten. Tack vare ett väldigt gediget men tyvärr utdraget och ibland inte helt perfekt polisarbete.

Fast att polisen tar hjälp är ju en femma, eftersom det alltid är den enklaste vägen. Det innebär ju inte att polisen MÅSTE ha ett godkännande från familjen. Du får ju skilja på rent praktiskt arbete hur man enklast får tag på de uppgifter man behöver (dvs enklast be om lov/hjälp) och vad man får göra i praktiken utan lov.

Polisen får göra husrannsakan osv om det är befogat även utan godkännande, att man inte skulle få gå in och söka efter uppgifter i en försvunnen persons datatrafik låter för mig lite märkligt. Nog för att det finns personuppgiftslagar, integritetskränkningsaspekter och annat, men när syftet är att hitta data som kan hjälpa en att hitta en försvunnen person så har jag lite svårt att se att de ska behöva be familjen om tillstånd först. Rent krasst så har inte (hela) familjen mandat att ge det tillståndet heller. Det skulle isf ligga på den som är närmast arvinge till den försvunna skulle jag tro, vilket i det här fallet vore förväldrarna. I andra fall make/maka om personen vore gift.

Ditt påstående om att polisen måste kräva tillstånd från familjen först skulle isf innebära att polisen begår ett brott om de inte hämtar in ett sådant tillstånd. Jag ställer mig högst tveksam till att den polis som gör det i ett sådant här fall skulle kunna fällas för det. Vilken åtalspunkt skulle denne bli fälld för exakt då menar du? Olaga integritetsintrång är det ju inte eftersom rekvisitet för det är att materialet/datan sedan sprids till tredjepart till nackdel för den målsägande. Så vilken brottspunkt vore det då menar du?

Betänk också att det i allmänhet inte skall dömas till ansvar om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter var försvarlig. I det här fallet kan jag inte se annat än att inhämta datatrafik från den försvunnes mobiloperatör för att kunna hitta denne snabbare är något annat än just försvarlig. Det är ju liksom polisens uppgift.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Polisen behöver knappast familjens medgivande för att granska T:s (eller någon annan relaterad till utredningens) mobiltrafik i ett sådant här fall. Vad har du för grund för det påståendet?
Hon är ju myndig så varför skulle familjen ge sin tillåtelse
Citera
2022-10-30, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sneakygirl
Kanske är fb mest korkade fråga nu.. men jag bjuder på den. Är det helt omöjligt att dom gömt kroppen på taket? Eftersom hon har direkt tillgång
till taket.
Vet inte om polis undersöker taket vilket man kan tycka att dom borde gjort iofs

Eller kattvinden, där finns utrymme efter ombyggnation till två vindsvåningar...
Citera
2022-10-30, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Hon är ju myndig så varför skulle familjen ge sin tillåtelse

Du frågar fel person. Det är Avel som hävdat i tråden att polisen inte får gå in och kolla den digitala trafiken utan T:s familjs tillåtelse. Jag ifrågasätter detta.
Citera
2022-10-30, 20:55
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Bara en tanke som slog mig:

Vad vet man om den tredje tjejen som var med JJ och MH på förfesten hemma i JJ:s lägenhet? Hur kom hon dit? Gående? Cyklande? Med bil? Lämnade hon i så fall bilen nära JJ:s bostad när de tre gick till Nöjet?
Har läst att hon var med på Nöjet och lämnade samtidigt som JJ, MH och TT. Men där gick hon istället åt annat håll/hem
Citera
2022-10-30, 20:56
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det skulle kunna förklara varför Polisen inte gått ut och begärt tips från allmänheten ang JJ lilla röda bil, vid aktuella tider.

Om det skulle vara så att den ”saknade” bilen användes till / från McDonald's – så saknas fortfarande En bil för att transportera bort en kropp.

Vem utanför gravt kriminella kretsar, i lilla Vetlanda, kan fixa det mitt i natten? Dessutom utan att observanta grannar märker ett jota. Här ligger en hund begraven ..

Enligt Leif GW hade misstänkta ej tillgång till bil på natten. Då undrar man, var stod JJ;s bil?.
Och hur fick de tillgång till JJ:s bil eftersom de tydligen använde den tidigt på morgonen. Kom pappan med bilen?. Då lär ju han bli starkt misstänkt. Eller har jag missat nåt?.
Citera
2022-10-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Intressant fråga då den säkerligen kan komma att bli ganska central i bevisningen vid en eventuell rättegång och kanske även vid förhandling om omhäktning. Efter en snabb googling förstår jag saken som att intilliggande celler har olika kanaler för att inte trafiken ska krocka. Detta gör i sin tur att telefonen måste kommunicera med basstationen vid själva överflyttningen och därför alltså syns hos operatören.

Dessutom förefaller ett tätbebyggt område ha fler celler för att kunna hantera trafiktoppar där respektive cells upptagningsområde också korrelerar med belastningen, vilket sammantaget innebär att precisionen borde vara väldigt god. I synnerhet närmare McD ifall det nu var mycket folk på plats. Om två telefoner byter cell ganska samtidigt är de med största sannolikhet i samma bil.

Är detta korrekt tro Avel? Vet du huruvida detta i såna fall är operatörsberoende? Alltså om Tele2 och Telia använder samma celler så att säga?

Ja det är lätt att sänka teknisk bevisning. Data är inte alltid ett eller noll utan en kombo av dem s a s.

Detta med mobilnät är en djungel.
Här en random länk från nätet om hjr operatörerna ”jobbar”. Snårigt.

Och går man in på det radiotekniska så blir det ännu knepigare. Polisen kan inte detta jättebra utan brukar få ta hjälp av t.ex Telia. Behövs ju både åtkomst, rätt prylar och kunskap om vad man ser.

Jag har byggt egna antenner och har väl i princip en basstation i en dator och en del annat men sen hur tekniken i dessa antenner funkar är jag inte helt insatt i. För man får inte åtkomst. Och bäst är väl det.

Med 2G kan jag se vilka som kopplar upp mot masten. Mest polska lastbilschaufförer men även många andra.

Vi får ta detta med mastuppkoppligen lite allteftersom puckarna kommer och se om vi blir klokare på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in