2022-10-30, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake-15
Säger inte att det är omöjligt men kolla in bagage utrymmet på en en Suzuki Alto att krångla in en kropp i den? Vill man verkligen inte ha en större bil för att det ska gå snabbt än att krångla med denna trånga bil?

https://fdm.dk/motor/biltest/suzuki-alto-overhalet-indenom

Lyckades övertala min dotter som är hyfsat nära TT i storlek (något mindre) till att hjälpa mig med ett test idag. Vi fick ner henne i min ryggsäck (Berghaus Tactical) och jag kunde sedan få upp den på ryggen och gå nedför trappan och ut. En död kropp måste vara lättare att stuva ner då man inte behöver vara försiktig och orolig att göra illa den man packar ner.

Slutsatser:
- En kropp i TT storlek ska inte vara alltför svårt att få ner i en väska utan att först dela upp den i mindre bitar.
- JJ kanske kan ha burit ner väskan själv, med hjälp från MH bör det inte ha varit svårt.
- Bagageutrymmet i en Alto är större än min ryggsäck, en kropp i TT storlek har gott om plats.
Citera
2022-10-30, 20:59
Medlem
C.Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Det där ser ut som en reflektion i linsen om man kollar noga.

Ja på ena bilden, men samma vita rektangel finns även med på en bild som är tagen mer "framifrån" och då ser det inte ut som en reflektion.

Så ngt föremål är borttaget från fönstret.
Kan ju bero på vad som helst och ingenting iofs...
Citera
2022-10-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Lyckades övertala min dotter som är hyfsat nära TT i storlek (något mindre) till att hjälpa mig med ett test idag. Vi fick ner henne i min ryggsäck (Berghaus Tactical) och jag kunde sedan få upp den på ryggen och gå nedför trappan och ut. En död kropp måste vara lättare att stuva ner då man inte behöver vara försiktig och orolig att göra illa den man packar ner.

Slutsatser:
- En kropp i TT storlek ska inte vara alltför svårt att få ner i en väska utan att först dela upp den i mindre bitar.
- JJ kanske kan ha burit ner väskan själv, med hjälp från MH bör det inte ha varit svårt.
- Bagageutrymmet i en Alto är större än min ryggsäck, en kropp i TT storlek har gott om plats.

Haha bra jobbat där! Då vet vi med andra ord att det är fullt möjligt
Citera
2022-10-30, 21:00
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pppaappp
En ny tanke. Kanske och förmodligen totalt fel. Men tänk om JJ faktiskt åkte och köpte mat till sin "fulla kompis" som vi får anta är MH. När JJ åker till Donken så händer något? MH har ihjäl T? Låter kanske helt otroligt. Kanske är någon som redan skrivit just detta som jag isåfall har missat.

Hade kunnat vara så. Men hon hade TTs telefon med sig. Varför skulle hon haft den om allt var ok när hon stack.

Men jag undrar om MH var kvar i lägenheten när JJ stack? Det har vi inte hört så mycket om.
Citera
2022-10-30, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Självklart ska vi tro på vad som kommunicerats officiellt! Så länge vi pratar om en mobil är det inga problem att se var den varit kopplad mot. En annan mobil är, så vitt jag vet, endast kopplad mot samma mast om operatörerna samarbetar. Vilka som samarbetar med vem, finns säkert att finna på internet. Däremot kan det vara väldigt intressant information om 2 olika mobiler som är kopplade mot olika master i olika lober, lämnar ett mönster som gör att man kan se om de rör sig tillsammans.

Behövs det många indicier i detta framåt så bådar det gott att mobilerna ser ut att hänga med varandra på vägen. Ännu bättre medgivande och syfte från JJ att så är fallet.
Citera
2022-10-30, 21:02
Medlem
Är det bekräftat vilken bil polisen beslagtagit? Är det Suzuki Alto`n som hämtades på J s arbetsplats?
Citera
2022-10-30, 21:03
Medlem
okok1s avatar
Något nytt senaste 24h?
Citera
2022-10-30, 21:03
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Självklart ska vi tro på vad som kommunicerats officiellt! Så länge vi pratar om en mobil är det inga problem att se var den varit kopplad mot. En annan mobil är, så vitt jag vet, endast kopplad mot samma mast om operatörerna samarbetar. Vilka som samarbetar med vem, finns säkert att finna på internet. Däremot kan det vara väldigt intressant information om 2 olika mobiler som är kopplade mot olika master i olika lober, lämnar ett mönster som gör att man kan se om de rör sig tillsammans.

Exakt så! Och det är även intressant om det går att sammankoppla JJ:s mobil med möjliga medhjälpares mobiler även om de kommunicerat via krypterade appar.
Citera
2022-10-30, 21:05
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:

Slutsatser:

Dum fråga..

Hur många liter rymmer din rygga? 25, 30, 40 liter
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Här har vi en person väl kunnig inom juridik och en väl kunnig inom teknik, jag förstår din tvekan För visst låter det märkligt att svensk polis inte skulle få del av det för att utreda ett grovt brott, men sanningen är att domstolar ofta behöver just den här typen av kompetens, men absolut, hon är myndig - vem skulle ha juridisk rätt att ge fullmakt? Spännande fråga!

Juridiskt sett skulle man i ett nödläge eller iaf i ett sådant här läge förmodligen kunna hävda tillitsfullmakt om ett sådant ges av en närstående till den som är försvunnen (eller som har konstaterats råkat ut för ett våldsbrott och är exempelvis skadad medvetslös på sjukhus etc eller som är mördad). I ett sådant fall kan alltså i det här fallet en ganska stor krets ge polisen ett sådant tillstånd till polisen att undersöka T:s datatrafik. MEN, jag ställer mig högst tveksam till om polisen verkligen måste inhämta ett sådant tillstånd från någon närstående till T alls. Polisen bör ha befogenheten att undersöka sådant utan att tillstånds krävs, eftersom det är en utredande polisiär fråga/karaktär som är elementär för att uppklara ett brott och det ligger i allmänhetens intresse (vilket staten trots allt skall svara för).
Citera
Medlem
Sveppss avatar
Citat:

Slutsatser:

Bra jobbat!

Jag har själv tryckt ner mig i en resväska för att kolla hur det gick och det går alldeles utmärkt. Är 160 cm som Tuve.
Citera
2022-10-30, 21:07
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Fast att polisen tar hjälp är ju en femma, eftersom det alltid är den enklaste vägen. Det innebär ju inte att polisen MÅSTE ha ett godkännande från familjen. Du får ju skilja på rent praktiskt arbete hur man enklast får tag på de uppgifter man behöver (dvs enklast be om lov/hjälp) och vad man får göra i praktiken utan lov.

Polisen får göra husrannsakan osv om det är befogat även utan godkännande, att man inte skulle få gå in och söka efter uppgifter i en försvunnen persons datatrafik låter för mig lite märkligt. Nog för att det finns personuppgiftslagar, integritetskränkningsaspekter och annat, men när syftet är att hitta data som kan hjälpa en att hitta en försvunnen person så har jag lite svårt att se att de ska behöva be familjen om tillstånd först. Rent krasst så har inte (hela) familjen mandat att ge det tillståndet heller. Det skulle isf ligga på den som är närmast arvinge till den försvunna skulle jag tro, vilket i det här fallet vore förväldrarna. I andra fall make/maka om personen vore gift.

Ditt påstående om att polisen måste kräva tillstånd från familjen först skulle isf innebära att polisen begår ett brott om de inte hämtar in ett sådant tillstånd. Jag ställer mig högst tveksam till att den polis som gör det i ett sådant här fall skulle kunna fällas för det. Vilken åtalspunkt skulle denne bli fälld för exakt då menar du? Olaga integritetsintrång är det ju inte eftersom rekvisitet för det är att materialet/datan sedan sprids till tredjepart till nackdel för den målsägande. Så vilken brottspunkt vore det då menar du?

Betänk också att det i allmänhet inte skall dömas till ansvar om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter var försvarlig. I det här fallet kan jag inte se annat än att inhämta datatrafik från den försvunnes mobiloperatör för att kunna hitta denne snabbare är något annat än just försvarlig. Det är ju liksom polisens uppgift.

Jag tror du svarar på någonting annat. Det går ju inte att veva runt med svenska lagar gällande åtkomst av information lokaliserat i ett annat land, väl? Svensk polis har väl först och främst inte automatisk jurisdiktion i andra länder och skulle dessutom behöva förhålla sig till respektive lands lagar, i fall det nu då inte gäller exvis EU? Det är ju i Avels exempel inte datatrafiken som är av intresse utan informationen som finns på servrar i utlandet. Du kan säkert detta mycket bättre än mig så jag bara frågar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in