2022-12-23, 04:36
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag undrar, vad är det för äckliga människor som inte skaffar swish?

Stött på många sådana kufiska människor som inte ens kan swisha för att öppna betaltoan.
Oftast äldre människor, i många fall har de också ett gammalt ruttet härk som "telefon".

Jag menar, man kan köpa en swishkapabel mobil för 300 kr:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/moto_e6_play__32gb/103523181

Android 9 räcker gott för swish.

Samma när man ska köpa något begagnat. Oftast ruttna människor som inte har swish, utan vill ha det kontant.

När ska människor anpassa sig till samhället och använda swish?
Hur kan man få sådana ruttna människor att skaffa swish?

Liksom, visst, jag kan öppna toan åt dem för 5 kr, men nästa gång finns det ingen där som kan öppna toan åt dem och då pissar de på sig... för att de är så ruttna att de inte skaffar swish.

Man kan ju även undra vad det är för äckliga människa som får runt och bryr sig om vad andra människor inte har?

Vad har vissa människor för fel i huvudet som ska tala om för andra människor vad dom ska skaffa för att göra en äcklig människa nöjd?
Hur rutten är du själv som går runt och stör dig på andra? Sköt dig själv och skit fullständigt i andras liv.
Citera
2022-12-25, 14:08
Medlem
Citat:
God man är borta.
Stödboendet flyttar jag bort ifrån snart.

Så de har inga problem med penningtvättbrott?

Synd att du inte blev dömd och fick ersätta skiten.

Så du hade lärt dig den hårda vägen att man kollar legitimation innan man säljer något för 15 papp, och sedan dubbelkollar att swishen är från samma namn som legitimationet är på. Annars swishar man tillbaka till exakt samma nummer!

Om det står Johan på legitimationet och Astrid i din swishapp, givetvis swishar du tillbaka pengarna till samma nummer som de kom ifrån (kollar namnet i BankID så inte bedragaren gör en bait&switch) och säger till Johan "Nej, du ska swisha av dina egna pengar och inte någon annans".

Säljer man online på postbefodran t.ex. på tradera eller blocket, så kollar man givetvis att det verifierade namnet (som man måste verifiera med BankID) är samma som swishnamnet, och skickar givetvis inte guldhalsbandet till någon annan adress än den som verifierats på tradera eller blocket. Kommer swishen från något annat namn, ja då swishar man tillbaka till samma nummer (och kontrollerar att det är samma namn också i BankID).

Då hade tjuvarna som köpte guldhalsbandet varit tvungna att vittja brevlådan hos Astrid eller få henne ta ut guldhalsbandet.
Dömd hade jag ju blivit om jag var skyldig, man kan inte anses skyldig för att målsäganden påstår att hon blivit utsatt för ett bedrägeri när det hon säger inte fungerar I verkligheten.
Som säljare har jag inga skyldigheter att kolla id på folk, men folk som swishar är ju bundna av avtal och har skyldigheter att uppfylla bla om man swishar någon som man inte ska, så ska man först och främst kontakta personen man swishat fel då, inte ringa polisen 4 tim senare och dra lögner.
En swish innehåller bara namn så det är ju ingen garanti att personen är den som man utger ser för att vara för många har samma namn, falska id kort.
Åklagaren väcker åtal när han anser sig ha bevis för fällande dom, nu hade han ett vittne som var misstänkt för samma brott men ej blev åtalad trots erkännande utan vittnade för åklagaren, även skriftlig bevisning.
Jag hade bara mitt ord,ingen advokat och behövde inte ens åberopa någon bevisning för domaren och nämndemännen besatt ju tillräckligt med iq för att förstå att det målsäganden påstår inte stämmer, vittnesmålet är motsägelsefullt och icke strigent och vittnet anses inte trovärdig och en enig tingsrätt friar mig för åklagaren kan inte motbevisa det jag sagt.
Men vad ska du göra när du står där vid betaltoan och ska skita och tekniken strular, jo du får skita på dig för du tror din smartphone löser alla problem som alla naiva med låg iq.
Citera
2022-12-25, 14:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Normala människor som inte hoppar på första bästa fluga som kommer.
Jag har inte heller swish.
Swish = fluga

HAHAH swish är standard och kommer vara standard en lååååååång tid framöver.
Citera
2022-12-25, 23:31
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskovic
Som säljare har jag inga skyldigheter att kolla id på folk

Det har du visst. Guld anses vara "pengars värde", således omfattas du av penningtvättlagen.

Nu hade du bara tur att målsägaren i fallet ljög och domstolen lämnade hans historia utan avseende, vilket gjorde att du vann på "walk-over".
Nästa gång har du inte så tur, dvs att målsägaren lämnar en sanningsenlig historia, och då åker du dit.

Så börja med det nästa gång - så fort du köper eller säljer något för över 10 000 kr, ja då kollar du ID.

Och jo, en legitimationskontroll är värdefull när bara namn lämnas, för det skapar ändå en tröskel. Nu räcker det inte att lura av någon ens swishpengar, nu måste de även skaffa ID-kort med målsägarens för och efternamn på, eller hitta en målsägare som har samma för och efternamn som en själv, vilket gör bedrägeriet mycket mer komplicerat.

Visst, bedragaren kan då ta pengarna via sitt egna swishkonto innan de köper guldet av dig - men då är det inte längre penningtvätt, utan då kan pengarna spåras till bedragaren. Det är det som är poängen, tvinga bedragaren att skicka pengarna spårbart via sitt egna konto.

Ha detta i åtanke: Är det någon som vill dölja sina avsikter, så rör det sig ALLTID som något som är olagligt/kriminellt. Oavsett om det handlar om att fuska med socialbidrag eller om det handlar om att lura av tanter på deras besparningar, eller om det handlar om pengar som tjänats in på knark.
Senast redigerad av sebnie 2022-12-25 kl. 23:38.
Citera
2022-12-26, 20:42
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ha detta i åtanke: Är det någon som vill dölja sina avsikter, så rör det sig ALLTID som något som är olagligt/kriminellt. Oavsett om det handlar om att fuska med socialbidrag eller om det handlar om att lura av tanter på deras besparningar, eller om det handlar om pengar som tjänats in på knark.
Är det sådana som du som alltid letar efter fel och brister hos andra?
Blir du orolig om grannen lämnar sopor efter tio på kvällen?
Citera
2022-12-26, 22:06
Medlem
För allt det här med swish, bankid och vad det nu må vara leder till ett modern slaveri. Där snart staten, banken och allt (som vi börjar inse mer och mer är korrupt och inte vill folk väl) dokumenterar allt vad du gör. På sikt kommer våra friheter mer och mer begränsas av dessa entiteter. Framförallt igenom digitaliseringen.

Men vissa verkar fortfarande leva efter "har man rent mjöl i påsen såee.."

Kontanter for the win sålänge i brist på annat.
Citera
2022-12-27, 00:09
Medlem
Bravess avatar
Jag har aldrig anvant Swish och kommer troligtvis aldrig att gora det heller. Jag har mitt telefonnummer registrerat for Zelle, vilket ar vad jag antar motsvarigheten (eller iaf liknande) till Swish har i USA, men har bara anvant det tva ganger under arens lopp. Inget for mig. Bank-ID har jag daremot.
Citera
2022-12-27, 17:31
Medlem
Citat:
Det har du visst. Guld anses vara "pengars värde", således omfattas du av penningtvättlagen.

Nu hade du bara tur att målsägaren i fallet ljög och domstolen lämnade hans historia utan avseende, vilket gjorde att du vann på "walk-over".
Nästa gång har du inte så tur, dvs att målsägaren lämnar en sanningsenlig historia, och då åker du dit.

Så börja med det nästa gång - så fort du köper eller säljer något för över 10 000 kr, ja då kollar du ID.

Och jo, en legitimationskontroll är värdefull när bara namn lämnas, för det skapar ändå en tröskel. Nu räcker det inte att lura av någon ens swishpengar, nu måste de även skaffa ID-kort med målsägarens för och efternamn på, eller hitta en målsägare som har samma för och efternamn som en själv, vilket gör bedrägeriet mycket mer komplicerat.

Visst, bedragaren kan då ta pengarna via sitt egna swishkonto innan de köper guldet av dig - men då är det inte längre penningtvätt, utan då kan pengarna spåras till bedragaren. Det är det som är poängen, tvinga bedragaren att skicka pengarna spårbart via sitt egna konto.

Det har jag inte alls som privat säljare,jag är ingen näringsidkare el bedriver ekonomisk verksamhet men köparen har skyldigheter att vidta när hen köper begagnat.
Läs vad där står i lagen!
Det är ingen tur att jag blir friad för åtalet är baserad på en lögn, det såkallade förbrottet(själva bedrägeriet) som jag inte har varit misstänkt för,ingen annan iheller enligt förundersökningen och åklagaren behöver bara visa omständigheterna för, inte bevisa det när hen väckar åtal för penningtvättsbrott lag 2014 :307 paragraf 3 1st 1p som hen måste bevisa vilket hen inte kan,jag har inte upplåtit mitt konto,dvs lånat ut det,jag har inte försökt dölja några pengar för swishar kan man inte dölja från kontot, inte kontantuttag iheller.
Åklagare yrkar att jag ska dömas för penningtvättsbrott och utge skadestånd till målsäganden för förlusten av pengarna för jag hade skälig anledning att anta att pengarna härörde från brott, skadestånd kan bara utgå om jag varit den som orsakat skadan,skadan uppstår ju när pengarna swishas av målsäganden vid det påstådda bedrägeriet och brottet är först fullbordat när pengarna kommit in på mottagarens konto.
Jag ska alltså veta att pengar kommer från brott innan brottet har hänt vilket åklagaren ska bevisa.
Skandetståndet är yrkat på felaktiga grunder och detta ska ju åklagaren veta, det är fastställt i både Hovrätt och Högsta Domstolen och utgör prejudikat.
Men som tur är så är ju inte alla naiva och iq befriade och ska man väcka åtal mot någon så kan man ju inte basera det på en lögn och använda sig av kriminella vittnen och undermålig skriftlig bevisning när rätten dömer på trovärdighet,man trodde på mig och ingen annan.
Jag ljuger jävligt bra då 🤣🤣🤣
Citera
2022-12-27, 19:53
Medlem
Messerschmittzzs avatar
TS har nu givit mig ännu en anledning till att inte skaffa Swish. Tackar jag för.
Citera
2023-01-09, 23:19
Medlem
Man blir ju ibland kite förbannad
Om man betalar med swish för någon man känner och sedan kommer de med en massa mynt mm så att min plånbok blir bara tung, jag kommer ju inte att använda dessa inom den närmaste tiden.

Sedan används kontanta pengar till hantverkare som jobbar svart.
Citera
2023-01-10, 10:51
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ha detta i åtanke: Är det någon som vill dölja sina avsikter, så rör det sig ALLTID som något som är olagligt/kriminellt.

Det hade du sagt till Moder Teresa också, eller till vilken hedervärd person som helst som inte vill skylta med goda gärningar.

Men du har fel.

Vad stort sker, sker tyst. Av det följer att det som sker tyst INTE nödvändigtvis är olagligt/kriminellt.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-01-10 kl. 11:07.
Citera
2023-01-10, 11:08
Medlem
Hackenbush55s avatar
Har swish men använder det väldigt sällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in