• 1
  • 2
2022-10-15, 23:38
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Om en kropp besitter multiple personligheter (i hjärnan) bör denna person dömas och bestraffas som en kropp, eller som indivuella personligheter? Tar rättsamhället hänsyn till detta?
Citera
2022-10-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Om en kropp besitter multiple personligheter (i hjärnan) bör denna person dömas och bestraffas som en kropp, eller som indivuella personligheter? Tar rättsamhället hänsyn till detta?
Menar du efter att en av personligheterna begått brott?

Ja in med hela gänget i finkan.

Sedan kan man pröva terapi men om jag fattat rätt är det svårbehandlat.
Citera
2022-10-15, 23:52
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Menar du efter att en av personligheterna begått brott?

Ja in med hela gänget i finkan.

Sedan kan man pröva terapi men om jag fattat rätt är det svårbehandlat.
Varför ska personlighet sin inte begått något brott straffas? Om någon lånar din bil och kör på någon, ska du straffas då?
Citera
2022-10-16, 00:35
Bannlyst
Citat:

'Hur vet man om man har multipla personligheter? Kan en vanlig NPF utredning visa detta eller måste man göra någon särskild utredning??
Citera
2022-10-16, 00:40
Medlem
jag tror det mest har med säkerheten mot andra och människan själv. och ja, den lär få mycket terapi i fängelset
Citera
2022-10-16, 06:57
Medlem
Citat:
Varför ska personlighet sin inte begått något brott straffas? Om någon lånar din bil och kör på någon, ska du straffas då?
För att det är en och samma person som begått brottet. Det är en identitetsstörning, med olika känslor och beteendemönster i olika situationer, men INTE flera olika personer utan. olika sidor av samma person som kommer till uttryck vid olika tillfällen.

Så rätt person kommer sitta i fängelse.

Bilexemplet har inget med detta att göra.
Citera
2022-10-16, 07:18
Medlem
Citat:

Första frågan är mer filosofisk och har inte något rätt eller fel svar. Jag fokuserar istället på andra frågan. I Brottsbalken står det "Rätten får inte döma till fängelse, om den tilltalade till följd av den allvarliga psykiska störningen har saknat förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt.".
Vi säger att den tilltalade har två personligheter, A som är en helt vanlig person samt B som tror sig vara jagad av vampyrer och att enda sättet att klara sig är att halshugga vampyrerna. Personlighet B har nu halshuggit en människa, i tron att det var en vampyr.
Personlighet B bör då inte dömas till fängelse eftersom hen inte insåg att gärningen tar livet av en vanlig människa.
Personlighet A kan ha varit helt frånvarande, utan möjlighet att inse gärningen eller dess innebörd. A kan också ha varit medveten om det som skedde men inte kunnat avstyra det. A kunde alltså inte "anpassa sitt handlande efter en sådan insikt".
Det går alltså att resonera att den tilltalade till rättspsykiatrisk vård även om denne har "oskyldiga" personligheter.

Relaterat filmtips: Primal Fear som handlar om en kille som anklagas för ett mord men hävdar att han är oskyldig och inte har något minne av händelsen.
Citera
2022-10-16, 08:27
Medlem
6stringlevins avatar
För det första är det väldigt tveksamt om det ens finns multipla personligheter på det sätt som det framställs och vad som diskuteras nu.
Citera
2022-12-02, 14:51
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
För det första är det väldigt tveksamt om det ens finns multipla personligheter på det sätt som det framställs och vad som diskuteras nu.

Precis! Jag tror inte ett dugg på folk som påstår sig byta personligheter helt random utan att veta vad personligheten man var innan gjorde. Jag tror bara att det är ett sätt att på ett grovt sätt sätta namn på olika känslor eller överskyla pinsamma och barnsliga beteenden.
Citera
2022-12-02, 14:55
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homolobbyist
Första frågan är mer filosofisk och har inte något rätt eller fel svar. Jag fokuserar istället på andra frågan. I Brottsbalken står det "Rätten får inte döma till fängelse, om den tilltalade till följd av den allvarliga psykiska störningen har saknat förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt.".
Vi säger att den tilltalade har två personligheter, A som är en helt vanlig person samt B som tror sig vara jagad av vampyrer och att enda sättet att klara sig är att halshugga vampyrerna. Personlighet B har nu halshuggit en människa, i tron att det var en vampyr.
Personlighet B bör då inte dömas till fängelse eftersom hen inte insåg att gärningen tar livet av en vanlig människa.
Personlighet A kan ha varit helt frånvarande, utan möjlighet att inse gärningen eller dess innebörd. A kan också ha varit medveten om det som skedde men inte kunnat avstyra det. A kunde alltså inte "anpassa sitt handlande efter en sådan insikt".
Det går alltså att resonera att den tilltalade till rättspsykiatrisk vård även om denne har "oskyldiga" personligheter.

Relaterat filmtips: Primal Fear som handlar om en kille som anklagas för ett mord men hävdar att han är oskyldig och inte har något minne av händelsen.

Just detta är vad jag menar inte ens existerar. Jag fattar inte hur man ens kan tro på sådant. Expertisen håller med mig eftersom personen ifråga hade dömts till fängelse för mord då ingen, med all rätt, hade trott hen (troligtvis en hon då 90% av dessa bluffare är kvinnor). Dessutom om man kollar ditt filmtips så visar det sig ju att killen bluffar så vart du vill komma med det förstår jag inte alls.
Senast redigerad av ngingo 2022-12-02 kl. 14:59.
Citera
2022-12-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ngingo
Just detta är vad jag menar inte ens existerar. Jag fattar inte hur man ens kan tro på sådant. Expertisen håller med mig eftersom personen ifråga hade dömts till fängelse för mord då ingen, med all rätt, hade trott hen (troligtvis en hon då 90% av dessa bluffare är kvinnor). Dessutom om man kollar ditt filmtips så visar det sig ju att killen bluffar så vart du vill komma med det förstår jag inte alls.
Fast nu förutsatte själva frågan att fenomenet existerar.
Citera
2022-12-02, 15:12
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homolobbyist
Fast nu förutsatte själva frågan att fenomenet existerar.

Ok om jag ska svara på grundfrågan så nej, man bör inte ta hänsyn till nåt sånt påhitt och det gör vi inte heller i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in