2022-12-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Om en kropp besitter multiple personligheter (i hjrnan) br denna person dmas och bestraffas som en kropp, eller som indivuella personligheter? Tar rttsamhllet hnsyn till detta?

En kropp kan inte besitta det, hjrnan kanske? Vad bestraffas som en kropp? Hjrnan r det organ som styr ALLT annat. Rttsamhllet borde ej ta hnsyn till detta, d "Karen 22, mrdar Jrgen 42", men Karen 22, egentligen r Helena 39? Nope, r du schizofren och funderar p detta s uppsk hjlp, en vldigt nra vn r affektiv-schizofren och fungerar till 99,9% p mediciner, och en annan i min bekantskap r schizofren och fungerar ngorlunda, (dvs utan att leva ut det rsterna sger) men r ibland obekvm.
Citera
2022-12-06, 03:42
Medlem
Tror den sida av personen som gjorde brottet fr straffet.
Citera
2022-12-08, 01:11
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ngingo
Just detta r vad jag menar inte ens existerar. Jag fattar inte hur man ens kan tro p sdant. Expertisen hller med mig eftersom personen ifrga hade dmts till fngelse fr mord d ingen, med all rtt, hade trott hen (troligtvis en hon d 90% av dessa bluffare r kvinnor). Dessutom om man kollar ditt filmtips s visar det sig ju att killen bluffar s vart du vill komma med det frstr jag inte alls.

Dessutom, den som verkligen inte inser allvaret i att hugga huvudet av en mnniska br ju, om ngon, sitta inlst.
Citera
2022-12-08, 08:05
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homolobbyist
Fast nu frutsatte sjlva frgan att fenomenet existerar.
Jo det existerar. Till och med "normala" personer har minst tv personligheter, men den ena r s dominant s det mrks oftast inte utt. Dock kan den andra visa sig i vissa situationer.
Citera
2022-12-08, 12:26
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Jo det existerar. Till och med "normala" personer har minst tv personligheter, men den ena r s dominant s det mrks oftast inte utt. Dock kan den andra visa sig i vissa situationer.

Nej det existerar inte. Inte p det vis som TS fr fram den. Vissa lkare inom psykiatrin menar att DID inte alls existerar som en giltig medicinsk diagnos. Andra menar att DID kanske existerar men endast som en effekt av felaktig terapi och eller medicinering. Sna som sger sig ha flera olika personligheter som vxlar slumvis och inte minns varandra bluffar. De frsker bara skylla bort dliga eller rent av olagliga beteenden eller handlingar fr att frska slippa ta konsekvenser. Pinsamt Det handlar om helt andra saker nr man kommer till att kunna slippa ansvar s som svra psykotiska episoder eller delirium tremens och det r en helt annan femma.
Senast redigerad av ngingo 2022-12-08 kl. 12:32.
Citera
2022-12-08, 12:36
Medlem
Citat:
Fast din trdstart handlar inte om att diskutera huruvida fenomenet existerar eller inte, utan bara frutstter att det gr det. Jag har aldrig psttt att det inte existerar.
Citera
2022-12-08, 12:39
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Vad r personligheter i detta sammanhang.
Har du ngon vettig lnk till ngot lsvrt s man kan utbilda sig?
Citera
2022-12-25, 05:00
Medlem
Akvavitaes avatar
Folk har ansvar fr sina personlighetsstrningar. r du missbrukarperson eller borderline s fr du ta ansvar fr det du gr som alla andra och frhindra att du begr brottslighet.

Dremot om det r multipla personer som ofta visas i media, att man skiftar frn att vara olika mnniskor, s har jag svrt att tro att man kan straffas fr det, eftersom om man inte r medveten om att man begtt ett brott p grund av sin sjukdom s kan man inte straffas. Dremot blir man inlagd.

Men f lkare r eniga om att denna sjukdom finns, och frre har faktiskt erknts ha det.
Citera
2022-12-25, 05:12
Medlem
mr.aidss avatar
Ska folk med flera personligheter som begr brott dmmas till lngre straff eftersom denna identifierar sig som x antal personer?

Sg att man har 3 personligheter i en kropp och begr brott dr straffet bedms till 2 rs fngelse. Ska denna personen i s fall dmmas till 6 r istllet eftersom den identifierar sig sjlv som flera mnniskor? Om kroppen dessa 3 huserar i begr brott s har ju alla 3 personerna begtt brottet och drfr dmmas gnger 3? Inte mer n rtt i mina gon.

Folk med multipla personligheter br dessutom tvingas betala fr alla sina olika personer nr dom t.ex kper bussbiljetter, biobiljetter osv.
Citera
2022-12-25, 11:15
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Om en kropp besitter multiple personligheter (i hjrnan) br denna person dmas och bestraffas som en kropp, eller som indivuella personligheter? Tar rttsamhllet hnsyn till detta?
Man fr vl se den andra personligheten som medskyldig d den inte avvrjde brottet.
Citera
2022-12-25, 18:14
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Varfr ska personlighet sin inte begtt ngot brott straffas? Om ngon lnar din bil och kr p ngon, ska du straffas d?

Man bestraffar inte en personlighet. Man bestraffar en individ. En annan personlighet r inte en annan person. Det r samma person. Sedan kan denna person psykologiskt inte knna till vad den gjort nr den "varit" en annan personlighet, men det r inte samhllets problem.

Det r juridiskt och vetenskapligt inte mjligt att definiera olika personligheter som separata i en individ ven om det existerar psykologiskt. Mjligtvis kan en person som bedms ha detta problem f psykiatrisk vrd?

Problemet r om grningsmannens personlighet r helt psykiskt frisk. Vad gr man d?
Citera
2022-12-29, 21:21
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.aids
Ska folk med flera personligheter som begr brott dmmas till lngre straff eftersom denna identifierar sig som x antal personer?

Sg att man har 3 personligheter i en kropp och begr brott dr straffet bedms till 2 rs fngelse. Ska denna personen i s fall dmmas till 6 r istllet eftersom den identifierar sig sjlv som flera mnniskor? Om kroppen dessa 3 huserar i begr brott s har ju alla 3 personerna begtt brottet och drfr dmmas gnger 3? Inte mer n rtt i mina gon.

Folk med multipla personligheter br dessutom tvingas betala fr alla sina olika personer nr dom t.ex kper bussbiljetter, biobiljetter osv.

Haha... +1

Jag tycker det r frvnansvrt mnga som gr p det hr ljliga fenomenet. Har sett ett flertal dokumentrer om krringar som pstr sig inneha ett antal olika personligheter eller rttare sagt personer som r medvetna om varnadra men de skiftar hej vilt mellan dem och tar inte ansvar fr vad ngon annan gjort eftersom de uppger att de inte vet. I ngon dokumentr kunde huvudkrringen knappt hlla sig fr skratt. Jag skulle bli grymt oroad om jag helt pltsligt fr blackouts och fr reda p att jag springit runt och betett mig perverst p nt stt nr jag varit borta. Ltt att hlla sig fr skratt menar jag s den kvinnan var en dlig skdespelerska. Undrar hur de tnker sig med sin partner? Nu var dessa kvinnor inga skna damer direkt s de har nog svrt att finna krleken men jag tnker OM. Anser de sin partner vara otrogen om han rckar stoppa dicken i henne nr hon r ngon av sina vidriga personligheter? Vad tror ni stollar som verkar tro p dravlet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in