Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-15, 21:12
  #1
Medlem
Jannebigplays avatar
Hej,

Har för närvarande en 1 Gbit/s uppkoppling och använder mig utav en TP-link router. Problemet jag har är att jag kan ha full hastighet i flera dagar/veckor men efter ett tag så stryper den hastigheten ner till 100/100. Hade tidigare en ASUS-router som hade samma problem och eftersom jag först trodde att det var routern så köpte jag en ny. När jag restartar routern så får jag återigen 1000/1000 Mbit/s men efter ett tag så blir hastigheten strypt igen. Någon som har någon aning vad problemet är?
Citera
2022-10-15, 21:17
  #2
Medlem
Soperents avatar
Har du provat att manuellt ställa in porthastigheten till 1000mbit, kan vara problem med den automatiska förhandlingen mellan enheter på LAN eller WAN.
Citera
2022-10-15, 21:19
  #3
Avstängd
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soperent
Har du provat att manuellt ställa in porthastigheten till 1000mbit, kan vara problem med den automatiska förhandlingen mellan enheter på LAN eller WAN.
Precis! TS borde testa att köra trådat och se om det blir nån skillnad.

Uppdatera firmware också.
Citera
2022-10-15, 23:12
  #4
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Precis! TS borde testa att köra trådat och se om det blir nån skillnad.

Uppdatera firmware också.

Jag kör alltid trådat och har den senaste uppdateringen av firmwaren. Jag hade samma problem på min tidigare router också. Just nu är Porten på 1000 Mbps Full duplex, både på lan och wan. I denna sekund får jag ut max men problemet är att hastigheten stryps efter ett tag. Visst, det är inget jätteproblem eftersom jag bara behöver starta om routern för att få full hastighet igen men det är jävligt störande.
Citera
2022-10-15, 23:14
  #5
Avstängd
wusemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Jag kör alltid trådat och har den senaste uppdateringen av firmwaren. Jag hade samma problem på min tidigare router också. Just nu är Porten på 1000 Mbps Full duplex, både på lan och wan. I denna sekund får jag ut max men problemet är att hastigheten stryps efter ett tag. Visst, det är inget jätteproblem eftersom jag bara behöver starta om routern för att få full hastighet igen men det är jävligt störande.

Sker det mellan dator <> router också eller är det bara router <> internet?

Har du kollat syslog om det finns?
__________________
Senast redigerad av wuseman 2022-10-15 kl. 23:17.
Citera
2022-10-15, 23:17
  #6
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Är det mellan dator <> router det sker eller är det bara router <> internet?

Mycket bra fråga! Det vet jag inte. Nästa gång det händer så ska jag kolla vad som står när jag loggar in på routern. Tänkte mer om det var någon inställning som man kunde pilla på för att kunna lösa problemet. Har däremot alltid tagit för givet att routern måste vara problemet eftersom att allt fungerar så fort jag startar om routern och gör så i flera dagar/veckor.
Citera
2022-10-15, 23:22
  #7
Avstängd
wusemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Mycket bra fråga! Det vet jag inte. Nästa gång det händer så ska jag kolla vad som står när jag loggar in på routern. Tänkte mer om det var någon inställning som man kunde pilla på för att kunna lösa problemet. Har däremot alltid tagit för givet att routern måste vara problemet eftersom att allt fungerar så fort jag startar om routern och gör så i flera dagar/veckor.

Ja det låter lite udda, det är ju ifall om du har råkat sätta något bandwidth limit någonstans men det finns för mycket annat att kolla först före man kollar på det. Te.x, om ditt nätverskort är 1000mbit fortfarande men låter mycket märkligt faktiskt. Det är bara bandwidth limit jag kan komma och tänka på och ifall om du har någon limit satt men det bör du ju ha koll dock om du pillat med. Men om har du någon syslog i framtiden så kan vi kolla det är mycket lättare då att se.

Hur testar du hastigheten förresten när den droppar speed? Lägger den sig på exakt 11.4mb/s typ eller svajjar det upp och ner lite?

Tror aldrig att routern ändrar duplex bara sådär så det skall bli intressant att se.
__________________
Senast redigerad av wuseman 2022-10-15 kl. 23:24.
Citera
2022-10-15, 23:24
  #8
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Ja det låter lite udda, det är ju ifall om du har råkat sätta något bandwidth limit någonstans men det finns för mycket annat att kolla först före man kollar på det. Te.x, om ditt nätverskort är 1000mbit fortfarande men låter mycket märkligt faktiskt. Det är bara bandwidth jag kan komma och tänka på och ifall om du har någon limit satt men det bör du ju ha koll dock om du pillat med. Men om har du någon syslog i framtiden så kan vi kolla det är mycket lättare adå att se.

Hur testar du hastigheten förresten när den droppar speed?

Jag hade samma problem tom när jag hade min förra dator. Jag använder bredbandskollen. Hastigheten går från 900mbit/s till 95 mbit/s, både upp och ner. Jag märker av det även när jag laddar ner torrents. Brukar tanka i runt 80/90 MB/s så droppar det ner till runt 11 MB/s. Den håller sig sedan där till det att jag startar om routern.

Såhär står det i sysloggen från idag
__________________
Senast redigerad av Jannebigplay 2022-10-15 kl. 23:27.
Citera
2022-10-15, 23:26
  #9
Avstängd
wusemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Jag hade samma problem tom när jag hade min förra dator. Jag använder bredbandskollen. Hastigheten går från 900mbit/s till 95 mbit/s, både upp och ner. Jag märker av det även när jag laddar ner torrents. Brukar tanka i runt 80/90 MB/s så droppar det ner till runt 11 MB/s.

Ok, men är hastigheten kvar på 900mbit och sedan lägger sig på 11mb/s i torrent klienten? Alltså om du har på torrents, tankar i 11mb/s får du ~80-90mb/s i tptest/bredbandskollen samtidigt?
Citera
2022-10-15, 23:27
  #10
Medlem
Bor du i en fastighet där ni delar på hastigheten, ju fler som streamar desto lägre hastighet?
Citera
2022-10-15, 23:28
  #11
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Ok, men är hastigheten kvar på 900mbit och sedan lägger sig på 11mb/s i torrent klienten? Alltså om du har på torrents, tankar i 11mb/s får du ~80-90mb/s i tptest/bredbandskollen samtidigt?

Ja, när jag får 90Mbit/s på bredbandskollen så brukar jag max kunna ladda ner i 11mb/s. Vi delar inte internet i fastigheten.
Citera
2022-10-15, 23:29
  #12
Avstängd
wusemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Ja, när jag får 90Mbit/s på bredbandskollen så brukar jag max kunna ladda ner i 11mb/s. Vi delar inte internet i fastigheten.

Vad använder du för klient? Byter du random port varje gång programmet startar och kör du med upnp?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback