2022-10-15, 23:30
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Vad använder du för klient?

Jag använder utorrent. Har Ownit som leverantör.
Citera
2022-10-15, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Jag använder utorrent. Har Ownit som leverantör.

Ok. Jag har inte så bra koll på utorrent men om du får max hastighet på bredbandskollen och limiterad på torrent så är det inte fel på nätverket, någon inställning låter det som. Provat en annan klient för att jämföra te.x menar jag. Om felet inte kvarstår så är det något i uutorrent annars får man ta det vidare efter det. Du har en del att prova
Senast redigerad av wuseman 2022-10-15 kl. 23:34.
Citera
2022-10-15, 23:33
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Vad använder du för klient? Byter du random port varje gång programmet startar och kör du med upnp?

Kör med standardinställningar. Den använder en fast port och har upnp aktiverat.
Citera
2022-10-15, 23:34
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ok. Jag har inte så bra koll på utorrent men om du får max hastighet på bredbandskollen och limiterad på torrent så är det inte fel på nätverket, någon inställning låter det som. Provat en annan klient?

Nej, jag får limiterat på torrent när jag inte får max på bredbandskollen. När jag maxar torrent så maxar jag även bredbandskollen. Resultatet i bredbandskollen och hastigheten i utorrent hänger alltid ihop.
Citera
2022-10-15, 23:35
Bannlyst
Citat:
Kör med standardinställningar. Den använder en fast port och har upnp aktiverat.

Ok. Frågade bara för jag tänkte ifall om det berodde på nätverket och ville bara veta om du får en annan port varje gång men det spelar nu ingen roll eftersom du får max hastighet på ditt nätverk. Prova te.x qbittorrent och se ifall om det problemet kvarstår
Citera
2022-10-15, 23:40
Medlem
TP-Link har lågbudgetkomponenter och de tidiga ASUS, typ RT-N56U lider av värmeproblem.

Kolla vilken throughput LAN-WAN din router har.
https://www.smallnetbuilder.com/tool...-to-lan-tcp/35

Kan bara rekommendera de nyare ASUS routrarna, och köper man en som har stöd för Merlin firmware är det +.
Citera
2022-10-15, 23:44
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
TP-Link har lågbudgetkomponenter och de tidiga ASUS, typ RT-N56U lider av värmeproblem.

Kolla vilken throughput LAN-WAN din router har.
https://www.smallnetbuilder.com/tool...-to-lan-tcp/35

Kan bara rekommendera de nyare ASUS routrarna, och köper man en som har stöd för Merlin firmware är det +.

Throughputen borde inte vara några problem eftersom att jag kan få ut rätt hastighet i flera dagar/veckor innan hastigheten stryps till 100/100 och så fort jag startar om routern så får jag rätt hastighet igen.
Citera
2022-10-15, 23:45
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ok. Frågade bara för jag tänkte ifall om det berodde på nätverket och ville bara veta om du får en annan port varje gång men det spelar nu ingen roll eftersom du får max hastighet på ditt nätverk. Prova te.x qbittorrent och se ifall om det problemet kvarstår

Jag har alltid kört utorrent så det kanske är boven i dramat. Provar ditt förslag så får jag återkomma såvida ingen annan har ett bättre förslag och tom kanske har haft samma problem. Min egna amatörmässiga diagnos har alltid varit att alla torrents har gjort internet ostabilt och då har routern eller ISP:n automatiskt strypt hastigheten för att stabilisera. Jag är dock ingen datorguru så min diagnos är säkert felaktig.
Citera
2022-10-15, 23:50
Medlem
Citat:
Throughputen borde inte vara några problem eftersom att jag kan få ut rätt hastighet i flera dagar/veckor innan hastigheten stryps till 100/100 och så fort jag startar om routern så får jag rätt hastighet igen.

Vilken router gäller det ?
Har du provat köra en factory reset?, detta rensar också routerns cache
Senast redigerad av peckapecan 2022-10-15 kl. 23:52.
Citera
2022-10-15, 23:52
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Vilken router gäller det ?

Denna: https://www.tp-link.com/se/home-netw...specifications
Citera
2022-10-15, 23:55
Medlem
Citat:
Denna: https://www.tp-link.com/se/home-netw...specifications

Är QOS aktiverat?
Citera
2022-10-15, 23:57
Bannlyst
Citat:
Jag har alltid kört utorrent så det kanske är boven i dramat. Provar ditt förslag så får jag återkomma såvida ingen annan har ett bättre förslag och tom kanske har haft samma problem. Min egna amatörmässiga diagnos har alltid varit att alla torrents har gjort internet ostabilt och då har routern eller ISP:n automatiskt strypt hastigheten för att stabilisera. Jag är dock ingen datorguru så min diagnos är säkert felaktig.

Ja precis, du får ju ut max hastighet bara att du inte får det via torrent så din teori ovan är helt korrekt att det inte bör påverka.

Njae, det var väl mer förr kanske det var så när man hade adsl och hastigheten blev värdelös om någon laddade ner av dig men Ownit skall leverera i max hastighet 24/7 oavsett vad och det kan ju vara någon ratio setting i klienten men prova det är väldigt enkelt och jämföra så.

Får själv ut ~954mb/s på TPTEST men i Torrents ~119mb/s. TPTEST är inte så bra att prova mot då det är en singlel tråd och det blir alltid snabbare om du tankar ner med torrents från flera olika källor.

Hoppas det löser sig, om det inte löser sig så kommer säkert någon annan med något vettigt förslag men du blir nog inte missnöjd med qBittorrent.

Tele2 brukar ha bra linor inom Europa, jag brukar ta 4-7st filer dom har på siten samtidigt och ladda ner dom det är bara öppna en eftter en i en ny tabb och kolla med en monitor för nätverket för att se exakt hastighete så blir det lite bättre än tptest.

http://speedtest.tele2.net/

Men nu verkar siten ha dött efter alla år, det kankse är tillfälligt men var synd hoppas den dyker upp inom kort för vi har nyss förlorat både speedtest.telia och speedtest.bahnhof nyss för att testa hastigheter, finns ju utlänska att prova men bäst att prova inom sverige. Ananrs funkar torrent bra men för dig är det ju ett litet problem om hastigheten limiteras om du vill prova vid sidan om menar jag.
Senast redigerad av wuseman 2022-10-16 kl. 00:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in