• 1
  • 2
2022-10-15, 19:01
Medlem
doggydees avatar
Har kört med AMD Vega 8 CPU integrerad grafik. Köpte igår ett Nvidia GeForce RTX 2060 grafikkort. Efter att jag satt in det i moderkortet och satt över HDMI-kabeln till detta, så blir skärmen helt svart. Jag kommer inte ens in i BIOS. Även testat att ha kvar HDMI-kabeln (från min skärm) till uttaget på moderkortet. Men skärmen är fortfarande svart sålänge GPUn sitter i moderkortet.

Måste alltså ta bort GPUn från moderkortet helt för att PCn ska fungera.

Vad kan problemet vara?

Citat:
Kan det vara att min PSU är för svag? Den är listad för 450w. Har hört andra som sagt att de kört med 2060 på en 450w PSU. Dessutom har jag en AMD Ryzen 7 5700G-processor, som kräver väldigt lite ström.
Citera
2022-10-15, 19:05
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Har kört med AMD Vega 8 CPU integrerad grafik. Köpte igår ett Nvidia GeForce RTX 2060 grafikkort. Efter att jag satt in det i moderkortet och satt över HDMI-kabeln till detta, så blir skärmen helt svart. Jag kommer inte ens in i BIOS. Även testat att ha kvar HDMI-kabeln (från min skärm) till uttaget på moderkortet. Men skärmen är fortfarande svart sålänge GPUn sitter i moderkortet.

Vad kan problemet vara?

Jag förmodar att du har även strömsatt grafikkortet med en intern kabel från PSU?
Citera
2022-10-15, 19:08
Medlem
Citat:

Vad kan problemet vara?

Anledningen till att skärmen blir svart när du kopplar skärmen till den integrerade grafiken kan vara att moderkortet inaktiverar grafikkretsen när den känner av att ett "riktigt" grafikkort sitter i.

När du försöker köra på ditt 2060, kan det vara så enkelt att du missat att koppla den till nätagget? Alltså denna.
Citera
2022-10-15, 19:11
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Jag förmodar att du har även strömsatt grafikkortet med en intern kabel från PSU?

Svar ja. Jag fick två kablar med PSUn. Båda två är 8-pin (blå färg) i ena änden, och sedan med två stycken 6+2 pins (svart färg) i andra änden. Jag kopplar den blåa 8-pin in i PSUn, och en av 6+2orna in i GPUn. Detta är väl korrekt?

Fläktarna på grafikkortet går igång när man kör igång datorn, så det verkar ju som att det får ström i alla fall.
Citera
2022-10-15, 19:19
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storken92
Anledningen till att skärmen blir svart när du kopplar skärmen till den integrerade grafiken kan vara att moderkortet inaktiverar grafikkretsen när den känner av att ett "riktigt" grafikkort sitter i.

När du försöker köra på ditt 2060, kan det vara så enkelt att du missat att koppla den till nätagget? Alltså denna.

Som sagt ovan så har jag kopplat GPUn till nätaggregatet. Kan det vara så att det inte fungerar via HDMI och att jag måste använda en DisplayPort eller DVI-kabel?

Jag har försökt installera Nvidias drivrutiner förresten, utan lycka (använder Windows 10 Enterprise/LTSC och vilka drivrutiner jag än väljer så står det att de inte är kompatibla med min version av Windows). Hur som helst, drivrutinerna borde inte påverka ifall skärmen får signal eller inte. Jag borde kunna komma in i BIOS utan drivrutiner, eller hur?
Citera
2022-10-15, 19:20
Avstängd
EastClintfoods avatar
Citat:
Som sagt ovan så har jag kopplat GPUn till nätaggregatet. Kan det vara så att det inte fungerar via HDMI och att jag måste använda en DisplayPort-kabel?

Jag har försökt installera Nvidias drivrutiner förresten, utan lycka (använder Windows 10 Enterprise/LTSC och vilka drivrutiner jag än väljer så står det att de inte är kompatibla med min version av Windows). Hur som helst, drivrutinerna borde inte påverka ifall skärmen får signal eller inte. Jag borde kunna komma in i BIOS utan drivrutiner, eller hur?

Sätt kabeljäveln i grafikkortet istället för moderkort.
Dvs, kabeln från skärmen, Hdmi/DisplayPort..
Senast redigerad av EastClintfood 2022-10-15 kl. 19:23.
Citera
2022-10-15, 19:22
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Sätt kabeljäveln i grafikkortet istället för moderkort.

Jo det har jag ju testat såklart. Det var det första jag gjorde. Ville bara meddela att efter jag upptäckte att det ej fungerade, så testade jag även att switcha tillbaka och sätta HDMI-kabeln i moderkortet. Men det fungerade inte heller. Var tvungen att montera bort GPUn helt från moderkortet för att få PCn att starta igen.
Citera
2022-10-15, 19:24
Avstängd
EastClintfoods avatar
Citat:
Jo det har jag ju testat såklart. Det var det första jag gjorde. Ville bara meddela att efter jag upptäckte att det ej fungerade, så testade jag även att switcha tillbaka och sätta HDMI-kabeln i moderkortet. Men det fungerade inte heller. Var tvungen att montera bort GPUn helt från moderkortet för att få PCn att starta igen.

Har du möjlighet att prova med annan nätagg med högre watt?
Prova Gpun i annan dator? Ifall den är kaputt.
Citera
2022-10-15, 19:24
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Svar ja. Jag fick två kablar med PSUn. Båda två är 8-pin (blå färg) i ena änden, och sedan med två stycken 6+2 pins (svart färg) i andra änden. Jag kopplar den blåa 8-pin in i PSUn, och en av 6+2orna in i GPUn. Detta är väl korrekt?

Fläktarna på grafikkortet går igång när man kör igång datorn, så det verkar ju som att det får ström i alla fall.

Enda jag kan komma på är antingen att du har för lite Watt på PSU, BIOS inställning? typ att du har någon inställning där det interna grafikkortet är satt som default.

En annan konstig lösning som jag har haft när jag jobbade som support/service var att dra ut strömkablen från PSU alt klicka till OFF på PSU någon sekund och sen till ON. Ja det låter konstigt men det har faktiskt fungerat på ett antal datorer som inte har fått bild.

Byt plats på kortet ifall du har fler kontakter på moderkortet.

Kolla att din skärm är inställd att ta emot signalen på rätt "ingång" HDMI, VGA, DVI etc.

Normalt har ett kort flera utgångar, testa även att skifta där alt byt till DVI/VGA eller vad ditt kort har för utgång.

Kortet är trasigt.
Citera
2022-10-15, 19:27
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Har du möjlighet att prova med annan nätagg med högre watt?
Prova Gpun i annan dator? Ifall den är kaputt.

Har tyvärr inget annat nätagg eller dator att testa med. Får i sådana fall åka in med grafikkortet till en PC/reparations-butik och be de testa. Har ej möjlighet att göra detta förrens på måndag dock så skulle gärna vilja utesluta så många andra möjligheter som möjligt tills dess.
Citera
2022-10-15, 19:30
Avstängd
EastClintfoods avatar
Citat:
Har tyvärr inget annat nätagg eller dator att testa med. Får i sådana fall åka in med grafikkortet till en PC/reparations-butik och be de testa. Har ej möjlighet att göra detta förrens på måndag dock så skulle gärna vilja utesluta så många andra möjligheter som möjligt tills dess.

mattias_r Kom med flera bra förslag. Du kan prova ta ut alla delar och sätta in igen, och dubbelkolla så ingen sladd hänger löst.
Citera
2022-10-15, 19:33
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Enda jag kan komma på är antingen att du har för lite Watt på PSU, BIOS inställning? typ att du har någon inställning där det interna grafikkortet är satt som default.

En annan konstig lösning som jag har haft när jag jobbade som support/service var att dra ut strömkablen från PSU alt klicka till OFF på PSU någon sekund och sen till ON. Ja det låter konstigt men det har faktiskt fungerat på ett antal datorer som inte har fått bild.

Byt plats på kortet ifall du har fler kontakter på moderkortet.

Kolla att din skärm är inställd att ta emot signalen på rätt "ingång" HDMI, VGA, DVI etc.

Normalt har ett kort flera utgångar, testa även att skifta där alt byt till DVI/VGA eller vad ditt kort har för utgång.

Kortet är trasigt.

Har testat att starta om PSUn (on/off) flera gånger med kortet i utan att det hjälpte, tyvärr.

Ser att jag inte har någon DVI-port på min skärm, men har DP (GPUn har HDMI, DP och DVI). Så ska försöka inhandla en sådan kabel idag och testa med den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in