2022-10-15, 19:41
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
mattias_r Kom med flera bra förslag. Du kan prova ta ut alla delar och sätta in igen, och dubbelkolla så ingen sladd hänger löst.

Allting fungerar just nu (efter att jag kopplat ur GPUn). Så jag skriver från PCn nu. Har dubbelkollat sladdar. Kollade så att RAM satt i ordentligt o.s.v. Allt verkar i sin ordning.

Något som är lite märkligt är att det står (lite varstans) att 6+2 (eller 8) pin-kontakter ger 150w. Men grafikkortet kräver 160w enligt instruktionsboken. Så hur går det till? Antar att det får extra ström från moderkortet. Det finns i alla fall endast en (8-pin) plug på grafikkortet.

Detta är PSUn jag kör med, förresten:
https://www.amazon.com/SilverStone-T...dp/B07F6JZ9NQ/
Citera
2022-10-15, 19:46
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Allting fungerar just nu (efter att jag kopplat ur GPUn). Så jag skriver från PCn nu. Har dubbelkollat sladdar. Kollade så att RAM satt i ordentligt o.s.v. Allt verkar i sin ordning.

Något som är lite märkligt är att det står (lite varstans) att 6+2 (eller 8) pin-kontakter ger 150w. Men grafikkortet kräver 160w enligt instruktionsboken. Så hur går det till? Antar att det får extra ström från moderkortet. Det finns i alla fall endast en (8-pin) plug på grafikkortet.

Detta är PSUn jag kör med, förresten:
https://www.amazon.com/SilverStone-T...dp/B07F6JZ9NQ/

Man tycker att den där ska kunna klara av att driva gpun, ser bra ut och är gold.
Moderkort ger oxå viss ström har jag för mig, är dock inte säker på.

Är bara en glad amatör och byggt datorer sen 25 år.
Citera
2022-10-15, 19:49
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Svar ja. Jag fick två kablar med PSUn. Båda två är 8-pin (blå färg) i ena änden, och sedan med två stycken 6+2 pins (svart färg) i andra änden. Jag kopplar den blåa 8-pin in i PSUn, och en av 6+2orna in i GPUn. Detta är väl korrekt?

Fläktarna på grafikkortet går igång när man kör igång datorn, så det verkar ju som att det får ström i alla fall.

Jag kör med de 2 svarta 6+2 pin till min 6900xt, tror inte man ska alls använda de blå, är väl till moderkortet.

I värsta fall är Gpun kaputt.
Citera
2022-10-15, 21:09
Medlem
EastClintfoods avatar
Säg till sen om det löst sig och hur, bra för oss andra få veta ifall sånt händer en.
Citera
2022-10-15, 21:29
Medlem
Callebiltes avatar
2080 brukar väl oftast ha 2st 8 pins kontakter?

Prova igen och se till att kortet verkligen glider ner ordentligt i pci porten.. Kan ju prova i en annan pci port med om du har flera.

Om du har fler utgångar på kortet hdmi o dvi så testa även de andra utgångarna.

Tyvärr är det sällan som allt funkar som tänkt utan det brukar ofta bli att man får sitta o pula med någon irriterande detalj när man bygger dator..
Citera
2022-10-15, 22:24
Medlem
Var köpte du kortet?
Citera
2022-10-15, 22:54
Medlem
Citat:
Har testat att starta om PSUn (on/off) flera gånger med kortet i utan att det hjälpte, tyvärr.

Ser att jag inte har någon DVI-port på min skärm, men har DP (GPUn har HDMI, DP och DVI). Så ska försöka inhandla en sådan kabel idag och testa med den.
Minimal chans att det skulle hjälpa med DP-kabel. Kolla igen så inga pin är skadade när du gett extra ström till kortet. Se till så GPU-kortet är helt intryckt. Ibland kan man tro att det är det men saknas likväl någon millimeter.

Testa grafikkortet i en annan dator.

Uteslut inte att det är moderkortet som fått sig en kyss. Detta har jag erfarit själv.

Störst chans att det är GPU eller moderkort som är problemet. Svårt se att CPU eller minnen skulle kunna ställa till med problem som du beskrivit. Av den anledningen känns det som att enbart koppla in det minimala och sen se när det fuckar upp sig onödigt men som sista utväg får du felsöka så.
Citera
2022-10-15, 22:56
Medlem
Citat:
Man tycker att den där ska kunna klara av att driva gpun, ser bra ut och är gold.
Moderkort ger oxå viss ström har jag för mig, är dock inte säker på.

Är bara en glad amatör och byggt datorer sen 25 år.
Jo, moderkortet ska också skicka viss ström har jag för mig. Men tänker jag fel nu för moderkortet måste ju hämta strömmen från PSU och då kunde väl PSU lika gärna kört strömmen helt till GPU?
Citera
2022-10-15, 23:14
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Jo, moderkortet ska också skicka viss ström har jag för mig. Men tänker jag fel nu för moderkortet måste ju hämta strömmen från PSU och då kunde väl PSU lika gärna kört strömmen helt till GPU?

Det var en bra fråga. Inte tänkt på förut.
Citera
2022-10-16, 03:45
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Säg till sen om det löst sig och hur, bra för oss andra få veta ifall sånt händer en.

Jag testade med:

- Ny PCIe kabel
- Annat PCIe-uttag på PSUn
- DP-kabel (istället för HDMI)

Tyvärr ingenting som hjälpte. Jag antar att GPUn levererades död helt enkelt. Köpte den från Amazon och kommer att skicka tillbaka den. Beställde en Radeon 6600 XT istället för likvärdiga pengar.
Citera
2022-10-16, 07:14
Medlem
Stugsittares avatar
Citat:
Jag testade med:

- Ny PCIe kabel
- Annat PCIe-uttag på PSUn
- DP-kabel (istället för HDMI)

Tyvärr ingenting som hjälpte. Jag antar att GPUn levererades död helt enkelt. Köpte den från Amazon och kommer att skicka tillbaka den. Beställde en Radeon 6600 XT istället för likvärdiga pengar.

Om jag förstått rätt, har du kört med inbyggd GPU och nu bytt till extern.

I bios i datorn finns det inställningar vilken GPU som skall användas / vilken GPU som den skall boots upp med.

Har du kollat dessa inställningar?

Annars kommer du att få problem, oavsett modell av extern GPU.
Citera
2022-10-16, 09:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stugsittare
Om jag förstått rätt, har du kört med inbyggd GPU och nu bytt till extern.

I bios i datorn finns det inställningar vilken GPU som skall användas / vilken GPU som den skall boots upp med.

Har du kollat dessa inställningar?

Annars kommer du att få problem, oavsett modell av extern GPU.

Hur ska TS kunna ställa in något när han inte har bild?

Har en gammal AMD A10-5800K APU som stöder Dual Graphics där man kan köra både den integrerade och den externa GPUn samtidigt.

När man satte i det externa kortet kopplades det integrerade bort och det externa blev automatiskt aktivt. I BIOS kunde man sen välja integrerat, externt eller Dual.

Så borde det fungera för TS också. Att det kopplar bort det integrerade är ju OK men det måste ju automagiskt koppla in det externa. Åtminstone ett av dem måste iallafall fungera för att göra inställningar.

Grafikkortet måste nog testas i annan dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in