• 1
  • 2
2022-10-15, 16:06
Medlem
Crabbofixs avatar
Jag känner att jag har lite dåligt samvete för jag inte deltar i demonstrationerna mot Iran's regim.
Samtidigt så vet man ju inte riktigt vad man ger sig in på om man ställer sig i demonstrationståget, är dom som demonstrerar en samling kommunister? Det vill man ju inte förknippas med.

Så fungerar det ju ofta i Sverige, någon drar igång ett demonstrationståg mot Våld mot kvinnor som dom allra flesta skulle tycka vara självklart, men går man med i ett demonstrationtåg så vips hamnar man i HBTQ-träsket, vill kastrera alla män, anlägga en staty av Stalin, och donera halva sin lön till menskonst.

Borde man bara kasta sig i detta och delta i demonstrationerna eller bör man hålla en lite mer avvaktande ton och tänka att detta får araberna sköta själva?
Citera
2022-10-15, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Jag känner att jag har lite dåligt samvete för jag inte deltar i demonstrationerna mot Iran's regim.
Samtidigt så vet man ju inte riktigt vad man ger sig in på om man ställer sig i demonstrationståget, är dom som demonstrerar en samling kommunister? Det vill man ju inte förknippas med.

Så fungerar det ju ofta i Sverige, någon drar igång ett demonstrationståg mot Våld mot kvinnor som dom allra flesta skulle tycka vara självklart, men går man med i ett demonstrationtåg så vips hamnar man i HBTQ-träsket, vill kastrera alla män, anlägga en staty av Stalin, och donera halva sin lön till menskonst.

Borde man bara kasta sig i detta och delta i demonstrationerna eller bör man hålla en lite mer avvaktande ton och tänka att detta får araberna sköta själva?

Hej du obildade!

För det första är PERSER INTE ARABER

Det är som att du jämför svenskar med uigurer.

SÅ långt borta det bara går. Perser är civiliserade. På alla plan.

Perser har rik historia. Bara att läsa på om persiska riket; https://sv.wikipedia.org/wiki/Persiska_riket

Sätt inte ihop folk bara för att de verkar ha samma drag och är närliggande geografiskt.

Mitt råd är att läsa på. Så kan du tänka i demonstrations-banor först när du tagit reda på var du står.
Citera
2022-10-15, 16:49
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavinder
Hej du obildade!

För det första är PERSER INTE ARABER

Det är som att du jämför svenskar med uigurer.

SÅ långt borta det bara går. Perser är civiliserade. På alla plan.

Perser har rik historia. Bara att läsa på om persiska riket; https://sv.wikipedia.org/wiki/Persiska_riket

Sätt inte ihop folk bara för att de verkar ha samma drag och är närliggande geografiskt.

Mitt råd är att läsa på. Så kan du tänka i demonstrations-banor först när du tagit reda på var du står.

med den attityden kommer det inte bli fler svenskar som delaar i demonstrationståget!
Citera
2022-10-15, 16:51
Bannlyst
Citat:
med den attityden kommer det inte bli fler svenskar som delaar i demonstrationståget!

Observera. Undertecknad är etnisk svensk men ryktet av svenskar blir inte bättre när man är så utomordentligt icke påläst att man kallar perser för araber.

Skamvrån.
Citera
2022-10-15, 16:52
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Observera. Undertecknad är etnisk svensk men ryktet av svenskar blir inte bättre när man så utomordentligt icke påläst att man kallar perser för araber.

Skamvrån.

Tycker det gränsar till rasism att dela upp folkslag på det sättet som du gör.

Trodde vi kommit längre!
Citera
2022-10-15, 16:52
Bannlyst
Finns alla möjliga skäl för svenska kvinnor att demonstrera. Svenska kvinnor är fria. Och borde därför visa sympati för de som inte är fria i nuläget. Där förtryck råder. Ut med er och demonstrera!
Citera
2022-10-15, 16:53
Bannlyst
Citat:
Tycker det gränsar till rasism att dela upp folkslag på det sättet som du gör.

Trodde vi kommit längre!

njae. Det är inte rasism att skilja på folk.

Däremot är det högst obildat att kalla perser för araber.

NEJ det är inte samma sak. Res runt lite och återkom.
Citera
2022-10-15, 16:57
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
njae. Det är inte rasism att skilja på folk.

Däremot är det högst obildat att kalla perser för araber.

NEJ det är inte samma sak. Res runt lite och återkom.

Folk som folk.

Jag gör ingen skillnad på människor.
Citera
2022-10-15, 16:59
Medlem
Med tanke på hur mycket elände Västvärlden ställt till med nere i Iran genom åren är lika bra att vi håller oss utanför. Det här är något iranierna får klara ut på egen hand så demonstranterna slipper anklagas för att gå utländska intressen till mötes.
Citera
2022-10-15, 17:01
Bannlyst
Citat:
Folk som folk.

Jag gör ingen skillnad på människor.

Dubbelmoral när man kallar perser för araber. Gör man inte skillnad på folk lär man sig även att inte kasta sig ur det ena eller det andra på "folket" man vill benämna.

Skriv hellre utlänningar.

Araber ses som ett skällsord för många där ute.
Citera
2022-10-15, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Med tanke på hur mycket elände Västvärlden ställt till med nere i Iran genom åren är lika bra att vi håller oss utanför. Det här är något iranierna får klara ut på egen hand så demonstranterna slipper anklagas för att gå utländska intressen till mötes.

Världen är dock mindre än så. Vi är i behov av iraniernas mäktiga olje och naturgas resurser. Vi kan inte bara stänga dörren som du får det att låta som. Vi måste hjälpa de bli av med regimen så att vi kan börja importera igen. Även exportera då de länge gjort business med de största svenska företagen som finns där ute.

Därmed är Iran absolut en viktig samarbetspartner på marknaden.
Citera
2022-10-15, 17:09
Medlem
Citat:
Världen är dock mindre än så. Vi är i behov av iraniernas mäktiga olje och naturgas resurser. Vi kan inte bara stänga dörren som du får det att låta som. Vi måste hjälpa de bli av med regimen så att vi kan börja importera igen. Även exportera då de länge gjort business med de största svenska företagen som finns där ute.
Vi (dvs främst USA) har redan stängt dörren med sanktioner som USA dessutom tvingar andra att följa. Att byta regim för att få olja provades redan 1953. Hur bra gick det tycker du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in