• 1
  • 2
2022-10-14, 00:44
Medlem
Pansarhinder finns det fortfarande synliga vid Skånes kuster och vid gränsen till Norge. Det var populärt med pansarhinder under Andra världskriget.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Drakt%C3%A4nder

Ryssland bygger en ny linje i Luhansk.
https://twitter.com/COUPSURE/status/...IR-jdq-cg&s=19

Man kan se två rader med draktänder, en pansargrav och därefter skyttegrav längst bak. Förmodligen mineras det vid draktänderna.

Jag har inte skådat pansarhinder av detta slag sedan just Andra världskriget. Är detta någonting som kommer bli en framgångssaga för Ryssland? Kommer vi få se betongvärn mellan gravarna? Och hur kommer Ukraina att agera? Gå runt? Minormar genom? Artilleri med luftbrisader?

Hur lång kommer linjen att bli och kommer linjen bli ett turistmål väl värd att bevara?
Citera
2022-10-14, 06:59
Medlem
borrizs avatar
Blir detta ett fungerande fötsvsrsverk eller stannar det vid en Maginot-linje?
Glöm inte att en väl fungerande försvarslinje kräver stora resurser och tar tid att uppföra. Linjen kan därför inte vara lika stark över allt.
Citera
2022-10-14, 08:41
Medlem
slashxs avatar
Historiskt sett tog de allierade fram bulldozern och schaktade över jordmassor. Är visserligen inte kul att göra då du blir beskjuten. Irak blev dock överraskade över hur snabbt det gick för USA att göra det under Gulfkriget, ska tydligen ha omkommit massor av irakier då de blev levande begravda i "Saddam Hussein-linjen".
Senast redigerad av slashx 2022-10-14 kl. 08:46.
Citera
2022-10-14, 09:01
Medlem
Alla former av hinder måste kunna täckas av eld, direkt eller indirekt annars är hindret värdelöst. Då kan det röjas utan några problem alls.

Även om det kan täckas med eld så är det inte alltid jättesvårt att röja det eller passera det. Man kan gå runt eller forcera med tillräckliga resurser. I första gulfkriget så gick de väst trupperna rakt igenom relativt enkelt.

Jag är tveksam till att Ryssland har tillräckligt med trupp för att täcka alla hinder med direkt eller indirekt eld. Och om de kan det har de tillräcklig kompetens för att ha tillräckligt kraftig och effektiv eld för att uppnå syftet.

Vidare måste man ha ett tillräckligt djup i sitt försvar. Det räcker inte med några rader med draktänder, en stridsvagnsgrav och sen en skyttegrav för att stoppa ett anfall. Det måste vara positioner i djup och allt måste vara sammanlänkat och bemannas av trupp som kan agera snabbt och självständigt men i koordination med andra förband. Cheferna måste vara snabbtänkta och initiativrika. Förband måste kunna röra sig framåt och bakåt med god lägesbild och eget initiativ.

Låter det sista som ryska paradgrenar?

Ukraina kommer blåsa rakt igenom om de vill.
Citera
2022-10-14, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slashx
Historiskt sett tog de allierade fram bulldozern och schaktade över jordmassor. Är visserligen inte kul att göra då du blir beskjuten. Irak blev dock överraskade över hur snabbt det gick för USA att göra det under Gulfkriget, ska tydligen ha omkommit massor av irakier då de blev levande begravda i "Saddam Hussein-linjen".

En metod de använde var att en M163 Vulcan rullade parallellt med skyttegraven och sköt medhållande mot den. Bakom den rullade några schaktmaskiner med snedställda blad och helt sonika skyfflade igen skyttegravarna.

Så rullade detta "tåg" längs med skyttegravslinjen och återställde naturen... Brutalt men effektivt.
Citera
2022-10-14, 10:01
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Synnerligen fantasilöst och nästan absurt dåligt. Syns att linjen bestämts på en karta och man bara kör på med en rak linje mitt ute på en åker. Sett detta allt oftare. Ryssen gräver värn mitt ute på en åker helt utan skydd och skyl. Dessutom snart i den blöta delen av året så värnen kommer fyllas med lera och vatten. Samtidigt ser man höjder och kullar i närheten där dom borde byggt nästen istället.

Fasta linjer tillhör det förgångna och idag kommer detta bara bli något som ryssen plöjer ner resurser i och som Ukraina antingen kommer gå runt eller igenom.
Citera
2022-10-14, 14:26
Medlem
Har inte Ukraina ett naturligt stridsvagnshinder i form av svartjord som är som gjort för att köra fast i?
Citera
2022-10-15, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Har inte Ukraina ett naturligt stridsvagnshinder i form av svartjord som är som gjort för att köra fast i?
Exakt. Så befäst alla ställen med fast mark, typ vägar etc. och tvinga de som vill köra runt ut i vad som blir en myr…
Citera
2022-10-15, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Alla former av hinder måste kunna täckas av eld, direkt eller indirekt annars är hindret värdelöst. Då kan det röjas utan några problem alls.

Även om det kan täckas med eld så är det inte alltid jättesvårt att röja det eller passera det. Man kan gå runt eller forcera med tillräckliga resurser. I första gulfkriget så gick de väst trupperna rakt igenom relativt enkelt.

Jag är tveksam till att Ryssland har tillräckligt med trupp för att täcka alla hinder med direkt eller indirekt eld. Och om de kan det har de tillräcklig kompetens för att ha tillräckligt kraftig och effektiv eld för att uppnå syftet.

Vidare måste man ha ett tillräckligt djup i sitt försvar. Det räcker inte med några rader med draktänder, en stridsvagnsgrav och sen en skyttegrav för att stoppa ett anfall. Det måste vara positioner i djup och allt måste vara sammanlänkat och bemannas av trupp som kan agera snabbt och självständigt men i koordination med andra förband. Cheferna måste vara snabbtänkta och initiativrika. Förband måste kunna röra sig framåt och bakåt med god lägesbild och eget initiativ.

Låter det sista som ryska paradgrenar?

Ukraina kommer blåsa rakt igenom om de vill.

De håller ju precis på att mobilisera 300 000 soldater, för vad jag gissar detta ändamål, att försvara de nya landområdena.

Sen påstår ju alla att dessa är totalt inkompetenta, med bara någon veckas utbildning. Men jag utgår från att alla dessa 300 000 har gjort någon form av värnplikt, och det har ju även kommunicerats att personer med stridserfarenhet är de första som blir mobiliserade.
Citera
2022-10-15, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Synnerligen fantasilöst och nästan absurt dåligt. Syns att linjen bestämts på en karta och man bara kör på med en rak linje mitt ute på en åker. Sett detta allt oftare. Ryssen gräver värn mitt ute på en åker helt utan skydd och skyl. Dessutom snart i den blöta delen av året så värnen kommer fyllas med lera och vatten. Samtidigt ser man höjder och kullar i närheten där dom borde byggt nästen istället.

Fasta linjer tillhör det förgångna och idag kommer detta bara bli något som ryssen plöjer ner resurser i och som Ukraina antingen kommer gå runt eller igenom.

Men det är väl inte värn? Det är väl hinder de bygger, och dem vill man väl ha öppet och synligt så man kan beskjuta de som skall ta sig över draktänder och antitank diken?

Jag förutsätter att de observerar denna linje och beskjuter den från positioner längre bakom linjen.

Edit: jag såg nu att det var något som såg ut som värn bakom diket och draktänderna, och det så ju inte särskilt ”bra” placerat ut. Men det är också svårt att se från luften, och vi vet ju heller inte tanken på hur det skall användas.

Oavsett, jag tycker inte man skall vara så snabb på att hävda ryssarnas inkompetens, jag tror de har långt bättre koll än vad våra medier rapporterar från ukrainska propagandakällor.
Senast redigerad av GrillMaster2000 2022-10-15 kl. 02:21.
Citera
2022-10-15, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
De håller ju precis på att mobilisera 300 000 soldater, för vad jag gissar detta ändamål, att försvara de nya landområdena.

Sen påstår ju alla att dessa är totalt inkompetenta, med bara någon veckas utbildning. Men jag utgår från att alla dessa 300 000 har gjort någon form av värnplikt, och det har ju även kommunicerats att personer med stridserfarenhet är de första som blir mobiliserade.

Naiva stackare har funnits även i väst.
Citera
2022-10-15, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000

Du utgår du från helt felaktig information. Ryssland har kastat in kreti och pleti. Ingen som helst struktur på vilka som tvingats in i mobiliseringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in