2022-10-15, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
De håller ju precis på att mobilisera 300 000 soldater, för vad jag gissar detta ändamål, att försvara de nya landområdena.

Sen påstår ju alla att dessa är totalt inkompetenta, med bara någon veckas utbildning. Men jag utgår från att alla dessa 300 000 har gjort någon form av värnplikt, och det har ju även kommunicerats att personer med stridserfarenhet är de första som blir mobiliserade.

Fast,...det är väl precis det, som har visat sig inte stämma.
De mobiliserar första "bästa", och i vissa fall har dessa stackare satts i strid efter bara någon/några dagars träning.
Det är dömt att misslyckas. De är bara kanonmat. Inget annat.
Citera
2022-10-15, 09:14
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Men det är väl inte värn? Det är väl hinder de bygger, och dem vill man väl ha öppet och synligt så man kan beskjuta de som skall ta sig över draktänder och antitank diken?

Jag förutsätter att de observerar denna linje och beskjuter den från positioner längre bakom linjen.

Edit: jag såg nu att det var något som såg ut som värn bakom diket och draktänderna, och det så ju inte särskilt ”bra” placerat ut. Men det är också svårt att se från luften, och vi vet ju heller inte tanken på hur det skall användas.

Oavsett, jag tycker inte man skall vara så snabb på att hävda ryssarnas inkompetens, jag tror de har långt bättre koll än vad våra medier rapporterar från ukrainska propagandakällor.

Vad är det som tyder på att Ryssland är mer kompetenta än vad rapporter påstår?

När funkade fasta försvarslinjer senast? Tänker första världskriget spontant men då pratar vi linjer med ett djup som får detta att framstå som ett villastaket
Citera
2022-10-15, 09:19
Medlem
Va? De lägger väl jorden på fel sida om värnet?
Nu måste de upp ur värnet för att skjuta över jordvallen...

Och Ukraina får en fin jordhög att trycka ner i värnet.
Citera
2022-10-15, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski

När funkade fasta försvarslinjer senast? Tänker första världskriget spontant men då pratar vi linjer med ett djup som får detta att framstå som ett villastaket

För att ”rapporter” har från start visat sig vara felaktiga, om och om igen har det rapporterats att ryssarna bara kan hålla ut ”några dagar till”, att ”de har slut på mat, ammunition och diesel”, att Ukraina har ”stora framgångar” och snart vinner kriget.

Inget av detta har varit sant, det som hänt är att Ryssland ockuperat de områden de sedan annekterat, och nu gräver de ned sig och mobiliserar en 300000 man stor garnison för att hålla den.
Citera
2022-10-15, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Naiva stackare har funnits även i väst.

Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Fast,...det är väl precis det, som har visat sig inte stämma.
De mobiliserar första "bästa", och i vissa fall har dessa stackare satts i strid efter bara någon/några dagars träning.
Det är dömt att misslyckas. De är bara kanonmat. Inget annat.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Va? De lägger väl jorden på fel sida om värnet?
Nu måste de upp ur värnet för att skjuta över jordvallen...

Och Ukraina får en fin jordhög att trycka ner i värnet.

Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Du utgår du från helt felaktig information. Ryssland har kastat in kreti och pleti. Ingen som helst struktur på vilka som tvingats in i mobiliseringen.

Ni visar alla på ett otroligt högmod, jag kan inte förstå varför man skall håna och underskatta ryssen så?

Tror ni på allvar att de rapporter som når oss är objektiva och sanningsenliga? Det ligger i alla länder som stöttar Ukraina’s intressen att hålla moralen uppe och visa en nidbild av fienden för att unifiera oss och få oss att acceptera de uppoffringar vi kommer att få göra.

Naturligtvis är det likadant fast tvärtom på andra sidan, att ryssarna matas av information om hur hemska Ukrainarna är och hur framgångsrika ryssarna är i sin ”specialoperation”.

Men ärligt talat, kom ned på jorden lite, Rysslands armé består inte enbart av kompletta jubelidioter och suputer, visst, det finns säkerligen många problem där, men inte så som vi får beskrivet för oss av media, som lever på ”klick”, reklam och betalartiklar, eller är statligt ägda.
Citera
2022-10-15, 09:42
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
För att ”rapporter” har från start visat sig vara felaktiga, om och om igen har det rapporterats att ryssarna bara kan hålla ut ”några dagar till”, att ”de har slut på mat, ammunition och diesel”, att Ukraina har ”stora framgångar” och snart vinner kriget.

Inget av detta har varit sant, det som hänt är att Ryssland ockuperat de områden de sedan annekterat, och nu gräver de ned sig och mobiliserar en 300000 man stor garnison för att hålla den.

Du tvivlar alltså på att Ryssland kastades ut från Kiev? Du menar att sammanbrottet runt Kheron aldrig hände? Eller är det den ryska framryckningen bakåt i Luhansk du tänker på?

Ja Ryssland har lyckats slarva bort hela sin yrkesarme för att annektera två större städer och massor med fält. Imponerande! Är det detta du kallar kompetent krigföring?

Att Ukraina efter 8 månaders krig mot Ryssland existerar är sensationellt. Att dom dessutom framrycker och tar terräng är helt sinnessjukt imponerande och absolut exakt ingen trodde detta skulle vara möjligt för åtta månader sedan. Detta är därför redan nu ett större fiasko än tom vinterkriget pga att det iallafall slutade i en vinst för ryssland
Citera
2022-10-15, 09:43
Medlem
Citat:
Ni visar alla på ett otroligt högmod, jag kan inte förstå varför man skall håna och underskatta ryssen så?

Tror ni på allvar att de rapporter som når oss är objektiva och sanningsenliga? Det ligger i alla länder som stöttar Ukraina’s intressen att hålla moralen uppe och visa en nidbild av fienden för att unifiera oss och få oss att acceptera de uppoffringar vi kommer att få göra.

Naturligtvis är det likadant fast tvärtom på andra sidan, att ryssarna matas av information om hur hemska Ukrainarna är och hur framgångsrika ryssarna är i sin ”specialoperation”.

Men ärligt talat, kom ned på jorden lite, Rysslands armé består inte enbart av kompletta jubelidioter och suputer, visst, det finns säkerligen många problem där, men inte så som vi får beskrivet för oss av media, som lever på ”klick”, reklam och betalartiklar, eller är statligt ägda.
Om du tvivlar så kan du själv köpa satellitbilder över området och bekräfta dessa pansarhinder.
Koordinaterna finns du i bilden:

https://twitter.com/COUPSURE/status/...726657/photo/1

Det är inte ens 'media' som är källan till den här tråden.
Citera
2022-10-15, 09:54
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:

Anledningen till varför vi ska håna Ryssland är för att det är precis så man ska behandla en feg jävla mobbare. Du ska aldrig ge dom den respekt och fruktan de så gärna vill ha.

Ryska krigsmakten består givetvis inte enbart av jubelidioter. Det finns självklart kompetenta förband här och var. Problemet är att många av dessa slösats bort i vansinniga anfall i början av kriget. Tex VDV har använts som förbrukningsvaror i stor omfattning och resten verkar ha slösats bort genom att dom inte fått bedriva rörlig försvarsstrid eller inte fått tillräckligt underhåll.

Jag tillhör dom som fortfarande är chockade över hur inkompetenta ryssen visade sig vara. Jag tror det största problemet är i ledningen.
Citera
2022-10-15, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Om du tvivlar så kan du själv köpa satellitbilder över området och bekräfta dessa pansarhinder.
Koordinaterna finns du i bilden:

https://twitter.com/COUPSURE/status/...726657/photo/1

Det är inte ens 'media' som är källan till den här tråden.

Jag tvivlar inte på att ryssarna befäster sina positioner, det är i linje med vad de sagt, att de skall ta och hålla sina annekterade områden.
Citera
2022-10-15, 11:07
Medlem
Citat:
Du tvivlar alltså på att Ryssland kastades ut från Kiev? Du menar att sammanbrottet runt Kheron aldrig hände? Eller är det den ryska framryckningen bakåt i Luhansk du tänker på?

Ja Ryssland har lyckats slarva bort hela sin yrkesarme för att annektera två större städer och massor med fält. Imponerande! Är det detta du kallar kompetent krigföring?

Att Ukraina efter 8 månaders krig mot Ryssland existerar är sensationellt. Att dom dessutom framrycker och tar terräng är helt sinnessjukt imponerande och absolut exakt ingen trodde detta skulle vara möjligt för åtta månader sedan. Detta är därför redan nu ett större fiasko än tom vinterkriget pga att det iallafall slutade i en vinst för ryssland

Jag tvivlar på att ”västmedia” ger oss hela sanningen, liksom ”östmedia” förvrider bilden till sina medborgare.

Om Ryssarna ”kastades” ut ur Kiev vet jag inte, eller om målen och prioriteringarna ändrades, eller attacken mot Kiev var en skenmanöver, ingen aning.

Ryssland har säkert gjort många misstag, och de har säkerligen inte räknat med det otroliga stöd Ukraina fått av EU och NATO medlemmarna, jag hör dagligen tycker jag om att vapen och miljarder med pengar skickas till Ukraina, samt väst förser dem med utbildning och information. Det här är ju ett proxykrig, då det är ju inte bara Ukraina Ryssland kämpar mot, utan hela EU samt USA by proxy.

Med det i åtanke kanske så kanske det inte går så dåligt ändå?
Citera
2022-10-15, 11:18
Medlem
Citat:
Anledningen till varför vi ska håna Ryssland är för att det är precis så man ska behandla en feg jävla mobbare. Du ska aldrig ge dom den respekt och fruktan de så gärna vill ha.

Ryska krigsmakten består givetvis inte enbart av jubelidioter. Det finns självklart kompetenta förband här och var. Problemet är att många av dessa slösats bort i vansinniga anfall i början av kriget. Tex VDV har använts som förbrukningsvaror i stor omfattning och resten verkar ha slösats bort genom att dom inte fått bedriva rörlig försvarsstrid eller inte fått tillräckligt underhåll.

Jag tillhör dom som fortfarande är chockade över hur inkompetenta ryssen visade sig vara. Jag tror det största problemet är i ledningen.

Jag tror inte Ryssland hör dina hån, så frågan är vad de tjänar till?

Sen kan man fråga sig, är du chockad över hur inkompetent ryssen är eller hur inkompetent ryssen framställs att vara.

Du förstår att i ett krig är det för var sida viktigt att ha med sig folket och hålla moralen uppe? Därför ligger det i väst och östs intresse att framställa kriget till att gå så bra som möjligt för sina medborgare, och att demonisera fienden. Om inte detta lyckas uppstår splittringar, som vi ser i Europa nu, när vissa länder fortsätter köpa gas, olja osv och tex inte godkänner sveriges NATO medlemskap. Sen kommer protester mm ju mer impopulärt kriget blir.

Så incitamentet att töja på sanningen i media är, stort minst sagt.
Citera
2022-10-15, 12:19
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Jag tror inte Ryssland hör dina hån, så frågan är vad de tjänar till?

Sen kan man fråga sig, är du chockad över hur inkompetent ryssen är eller hur inkompetent ryssen framställs att vara.

Du förstår att i ett krig är det för var sida viktigt att ha med sig folket och hålla moralen uppe? Därför ligger det i väst och östs intresse att framställa kriget till att gå så bra som möjligt för sina medborgare, och att demonisera fienden. Om inte detta lyckas uppstår splittringar, som vi ser i Europa nu, när vissa länder fortsätter köpa gas, olja osv och tex inte godkänner sveriges NATO medlemskap. Sen kommer protester mm ju mer impopulärt kriget blir.

Så incitamentet att töja på sanningen i media är, stort minst sagt.

Du kan relativisera precis hur mycket du vill. Att det är splittring i Europa eller USA är ärligt talat skitsnack. Jag tror inte Europa och USA har varit lika enade om någonting sedan andra världskriget. 70% av amerikaner vill tex inför flygförbudzon över Ukraina. Om konflikten drar ut på tiden kanske detta ändras men Ryssland kommer vara en rykande sopptipp innan opinionen i väst svänger. Det absolut största fiaskot för Putin är möjligen på den globala nivån.

Jag är chockad över hur inkompetenta Ryssland är. Ryska flygvapnet har inte lyckats uppnå luftherravälde över Ukraina på 8 månader. Detta mot ett flygvapen som redan innan kriget var minimalt. Ryssland har dokumenterade förluster på över 1,000 stridsvagnar mot Ukraina. Ukrainas försvarsmakt har erövrat mer fordon från Ryssland än dom själva förlorat. Detta enligt hyfsat objektiva bedömare. Och nu efter 8 månader så tvingar Ryssland genomföra mobilisering för att stå emot ukrainska motanfall. Är det något av detta som du menar är propaganda? Ryssland har inte uppnått något av dom mål med kriget som Putin deklarerade i sitt tal innan utbrottet. Det finns väldigt lite som talar för att han är på väg att uppnå det heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in