2022-10-14, 12:04
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Det är väl ganska vanligt att handla på kredit? Jag själv köper allt med kreditkortet, och gjort så länge. Sedan kommer det en faktura i slutet på månaden som betalas med e-faktura i sin helhet. Väldigt smidigt, och lätt att hålla koll på sin ekonomi.

Kreditkortsföretagen tjänar ju inte sina pengar på en sån som dig. Problemet blir ju för folk som inte kan täcka den där fakturan i sin helhet varje månad. Då byggs skulden på i allt snabbare takt och räntan börjar ticka allt snabbare.
Citera
2022-10-14, 16:06
Medlem
Larasofts avatar
Otroligt märkligt att göda klarna vid matinköp. Direktbetalning via bank brukar alltid accepteras.

Nu handlade inte tråden om latmaskar som beställer hem mat med Klarna-faktura utan den som saknar pengar och riskerar skulduppbyggnad genom matköp på kredit/faktura.
Citera
2022-10-14, 16:13
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Det är så sjukt hur det har blivit i det här landet. Vi lever ju fan i misär om detta fortsätter.

Inte nog med det.. Invandrarna som går på skattefinansierade bidrag hela livet kan inte skicka pengar till släkten i utlandet lika ofta som innan..

Så nog är Sverige i botten efter S och MP's härjningar.
Citera
2022-10-14, 16:15
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Otroligt märkligt att göda klarna vid matinköp. Direktbetalning via bank brukar alltid accepteras.

Nu handlade inte tråden om latmaskar som beställer hem mat med Klarna-faktura utan den som saknar pengar och riskerar skulduppbyggnad genom matköp på kredit/faktura.

Klarna faktura är kostnadsfri i 30 dagar kostar inte en spänn extra. Så länge folk betalar sina inköp inom 30 dagar så är det ju ingen extra kostnad för den som handlar. Det dyra kommer om de utnyttjar klarnas kredit EFTER dessa 30 dagar.
Citera
2022-10-14, 17:53
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Klarna faktura är kostnadsfri i 30 dagar kostar inte en spänn extra. Så länge folk betalar sina inköp inom 30 dagar så är det ju ingen extra kostnad för den som handlar. Det dyra kommer om de utnyttjar klarnas kredit EFTER dessa 30 dagar.

Klarna kompenseras av leverantörerna som i sin tur vältrar över kostnaden på kunder. Men åter till gruppen som måste finansiera sina matinköp genom kredit och faktura och riskerar skulduppbyggnad pga detta. Har du någon åsikt?
Citera
2022-10-14, 18:13
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft

Hördu man är inte latmask för att man beställer hem mat en gång i månaden till gården med hemkörning och då såkallad ”avbetalning”.

Gå och dra fötterna efter sig i en ICA-butik full med stadsbor är bara slöseri med tid.

Bättre att ha en mer eller mindre fast inköpslista och storhandla månadsvis. Dessvärre kommer det som faktura men vad ska man göra?
Citera
2022-10-14, 20:38
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Inte för denna typ av köp.

Vet själv en gång när vi skulle testa en ny matpåse. Matpåsen kostade 599 kronor tror jag.

När man skulle välja betalning så var det två knappar - en för att betala direkt och en för avbetalning med Klarna 3 månader.

Vad är egentligen tanken med dessa avbetalningar på något så basalt som mat och för så relativt låga belopp?

Om man tar en soffa, bil, tv, mobil osv på avbetalning är ju en sak - det köper man så sällan men matpåse som man ska köpa varje vecka?

Jag betalar alltid med mitt kreditkort nar jag koper mat, jag vore galen om jag inte gjorde det. Mark val att betala med kreditkort inte ar samma som att betala med faktura. Svenskar verkar alska fakturor men far inte ut nagot av det, har Sverige verkligen inga "cash back" kreditkort, eller atminstone kreditkort med poangsystem?

Jag far tillbaka tusentals kronor varje manad tack vare mina kreditkort - pa mitt Bank of America cash back rewards-kort far jag tex 5.75% tillbaka pa allt jag koper online, 3% pa bensin osv. Som sagt, jag vore galen om jag kopte mat online och INTE betalade med mitt kreditkort. ALLT gar pa kreditkort, det enda som finns pa mitt "bank account statement" ar betalningarna till kreditkorten.
Citera
2022-10-14, 20:49
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Rätt många som beställer mat och tar räkningen efteråt. Det betyder inte att de betalar mer. De betalar bara senare.

Eftersom man kan göra så finns väl ingen anledning att köpa mat så att man får betala ränta.
Citera
2022-10-15, 16:51
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Mmja, för att slippa lämna gården onödigtvis så brukar vi beställa hem mat online från närmsta matbutik en gång i månaden. I praktiken innebär det att vi också handlar ”på avbetalning” för fakturan för inköpet hamnar på klarna automatiskt när man använder den tjänsten.

Så, det finns nog en hel del fall likt vårat som hamnat i statistiken, utan att för den sakens skull vara en åtgärd i desperation.

Handla mat ”på kredit” är alltså inget konstigt i sig. Hade gärna betalt kontant men budbilschauffören vill inte ha riktiga pengar…

Jag bor i stan, storhandlar mat på kredit en gång i veckan, betalar allt efter lön på månadsfaktura hos klarna.. Handlar maten online för att slippa gå i affären med mina överaktiva barn. Betalar månadsvis för tycker det är smidigt och ger en bra överblick gällande kostnader. Väldigt odramatiskt för alla inblandade och ingen desperat åtgärd för oss heller.

Gällande mamman i trådstarten är det inte nödvändigtvis så dramatiskt. Sista veckan innan barnbidrag betalar hon mat på kredit som hon betalar veckan efter. Om man kan betala är det inte ett desperat upplägg det heller. Men sorgligt att det ska behöva fungera på det sättet för en familj.
Senast redigerad av Tzatzikin 2022-10-15 kl. 17:11.
Citera
2022-10-15, 17:06
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Kreditkortsföretagen tjänar ju inte sina pengar på en sån som dig. Problemet blir ju för folk som inte kan täcka den där fakturan i sin helhet varje månad. Då byggs skulden på i allt snabbare takt och räntan börjar ticka allt snabbare.
Finns det inte andra möjligheter för dem att dra in stålar, typ sälja information rörande transaktioner eller liknande?
Citera
2022-10-15, 17:12
Medlem
Musik.mannens avatar
Hur stor del av befolkningen i Sverige köper mat på avbetalning?
Mot bakgrund av detta hur kommer då Moderaternas vilja att införa höjd matmoms att slå mot folket?
För maten har ju blivit dyrare och vi har en ganska så hög inflation som riskerar att bli högre.

Blir mat , el , bränsle till bilen dyrare så kommer det också att bli dyrare att jobba.
Senast redigerad av Musik.mannen 2022-10-15 kl. 17:24.
Citera
2022-10-15, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Visst vore det bra, men det är ungefär som att säga att det vore bra med världsfred och mat och sjukvård till alla. Frågan är hur man kommer dit.

Precis!
Lätt att leka duktig och berätta vad vi behöver, lite svårare att berätta hur vi kommer dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in