• 1
  • 2
2022-10-13, 20:51
Medlem
Jag har snat in p piroger som jag tycker r utmrkt lunchmat, snabbmat, nattmacka, bilmat och allt annat...
Kpte en storpack Gorbys men fick processed food ngest s jag bakade ett gng frn scratch, blev kttfrs.. inte s spnnande men smidigt och hyffsat OK gott..
Ska gra en batch till och tnkte hra hur ni gr era piroger, vad fyller ni med och finns det ngot billigt s r det inte fel - behver spara lite i dessa tider..

Kttfrs r ju givet - jag gjorde en std kttfrsss
Vad kan man mer ha?
MSTE G ATT FRYSA
Citera
2022-10-13, 21:07
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Jag har snat in p piroger som jag tycker r utmrkt lunchmat, snabbmat, nattmacka, bilmat och allt annat...
Kpte en storpack Gorbys men fick processed food ngest s jag bakade ett gng frn scratch, blev kttfrs.. inte s spnnande men smidigt och hyffsat OK gott..
Ska gra en batch till och tnkte hra hur ni gr era piroger, vad fyller ni med och finns det ngot billigt s r det inte fel - behver spara lite i dessa tider..

Kttfrs r ju givet - jag gjorde en std kttfrsss
Vad kan man mer ha?
MSTE G ATT FRYSA
Champinjoner och ost mste du ju ha i! Fetaost och spenat. Glm absolut inte att lgga ost ovanp ocks!
Citera
2022-10-13, 21:10
Medlem
Polska vitklspiroger. Italiensk touch med ost och spenat eller pesto + mozzarella. Finska med risgrynsfyllning, eller tnk Grekland med fetaost och oliver, eller ryska piroger med potatis *mmm* du har ett gottebord att vlja p.
Citera
2022-10-13, 21:11
Medlem
Jag gjorde "slutna" piroger - allts en kladd kttfrs och sedan vek ver s fyllningen blev innesluten, med ost ovanp - r det mer typ "gorbys-look" med ppen fyllning?
Citera
2022-10-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Polska vitklspiroger. Italiensk touch med ost och spenat eller pesto + mozzarella. Finska med risgrynsfyllning, eller tnk Grekland med fetaost och oliver, eller ryska piroger med potatis *mmm* du har ett gottebord att vlja p.
Ja - jag trodde det skulle finnas inspiration hr
Spenat o Pesto lter riktigt gott

Grna bra recept p pirogbrdet mottages, jag gjorde ett standardrecept jag hittade, men det var OK - en vanlig vetedeg.. kanske skulle jag kavlat lite tunnare??
Citera
2022-10-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ja - jag trodde det skulle finnas inspiration hr
Spenat o Pesto lter riktigt gott

Grna bra recept p pirogbrdet mottages, jag gjorde ett standardrecept jag hittade, men det var OK - en vanlig vetedeg.. kanske skulle jag kavlat lite tunnare??

Personligen tycker jag vanlig vetedeg duger bra men som du skriver, man fr kavla tunt eftersom den trots allt jser. Samma princip som pizza, den man gr hemma blir ltt vldigt tjockbottnad. Men man kan ocks fuska med frdig smrdeg, riktigt lckert 😁 kolla in https://www.kryddburken.se/2022/06/0...st-och-skinka/
Citera
2022-10-13, 21:22
Medlem
Citat:
Personligen tycker jag vanlig vetedeg duger bra men som du skriver, man fr kavla tunt eftersom den trots allt jser. Samma princip som pizza, den man gr hemma blir ltt vldigt tjockbottnad. Men man kan ocks fuska med frdig smrdeg, riktigt lckert 😁 kolla in https://www.kryddburken.se/2022/06/0...st-och-skinka/
Bra tips.. men tnker det blir X ggr s dyrt, men ser gott ut!
Citera
2022-10-13, 21:26
Medlem
Citat:
Bra tips.. men tnker det blir X ggr s dyrt, men ser gott ut!

ICA krnger med jmna mellanrum smrdeg fr tio spnn paketet, jag brukar kpa d. Helt klart vrt att slippa bket i kket och bara rulla ut p bnk och kra 😊
Citera
2022-10-13, 21:27
Medlem
Citat:
ICA krnger med jmna mellanrum smrdeg fr tio spnn paketet, jag brukar kpa d. Helt klart vrt att slippa bket i kket och bara rulla ut p bnk och kra 😊
Detta tips r absolut noterat! Bra tips!!

Fler ideer om fyllning?
Citera
2022-10-13, 21:29
Medlem
Jag fljde detta recept:
https://receptfavoriter.se/recept/pi...-pirogdeg.html
Citera
2022-10-13, 22:41
Medlem
JerryCottons avatar
Lite jobbiga att gra men s jkla goda!

Det blir ca. 18 piroger av receptet.

Deg
25 gram jst
5 dl mjlk
25 gram smlt smr
1 tsk salt
2 gg
16-18 dl vetemjl

Fyllning
2 rivna stora lkar + 1/2 finstrimlad purjolk
Riven vitkl
2 finrivna mortter
Smr eller olja
500 gram ntfrs
6-8 rivna potatisar
Salt och svartpeppar
1 msk tomatpur
Paprikapulver och caynne efter smak
2 vitlksklyftor
1 gg till pensling

Ugn 175 grader

Ljumma mjlken med matfettet och rr ut jsten i den ljumma vtskan. Tillstt gg, salt och vetemjl. Knda degen vl och lt den jsa i 30 minuter.

Riv lken, alt. finhacka, finriv moroten och finstrimla purjolken samt finriv vitklen. Stek grnsakerna mjuka i matfett utan att de tar frg, jag brukar kra olivolja. Bryn kttfrsen (med paprikapulver, lite cayenne och tamatpur) fr sig och den rivna potatisen fr sig, potatisen brnner ltt s kr p lg vrme. Blanda allt, salta, peppra och pressa i ett par vitlksklyftor lt puttra p svag vrme i 8-10 minuter. Eller stoppa in blandningen i ugnen s brnns den inte s ltt. Du kan gra fyllningen i frvg och frvara den i kylskpet.

Trilla degen till bullar och kavla ut dem till cirklar. frdela fyllningen p cirklarna. Lmna ca 1 cm av kanterna fritt frn fyllning och vecka (nyp) ihop piroger la Gorbys. Nyp ihop ndarna ordentligt.
Pensla pirogerna med uppvispat gg och lt jsa i 15 minuter. Grdda pirogerna i mitten av ugnen i ca. 25 minuter eller tills de r genomgrddade.

Brukar droppa lite soja och tabasco, eller valfri hot sauce p pirogerna nr jag kkar dem.

https://imgur.com/I4puV8T
Citera
2022-10-14, 08:40
Medlem
Sladdarens avatar
I vissa lnder anser man att defintionen av pirog r helt enkelt pastakuddar med fyllning som vi brukar kalla ravioli

Skriv bara pirogfyllningar, du kan ev kika p grekiska, ryska, ukrainska, polska recept, turkisk borek eller pirog eller PIDE. Gr nog utmrkt att ha samma fyllningar som man har i matpajer ochs med pirogdeg tex kttfrs tacopiroger eller diverse

Calzone r vl en form av pirog ochs hehe n men en pizza iaf, ah jag vet inte

Finns ju olika degar ochs (sklart) mm

Svrt att stta fingret p vad som r godast (1000 tals olika fyllningar) men Jerry Cottons recept ovan r nog vldigt vlsmakligt .Google r din bsta vn fr piroger fr det r ett stort omfattande omrde
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in