• 1
  • 2
2022-10-13, 20:51
Medlem
Jag har snöat in på piroger som jag tycker är utmärkt lunchmat, snabbmat, nattmacka, bilmat och allt annat...
Köpte en storpack Gorbys men fick processed food ångest så jag bakade ett gäng från scratch, blev köttfärs.. inte så spännande men smidigt och hyffsat OK gott..
Ska göra en batch till och tänkte höra hur ni gör era piroger, vad fyller ni med och finns det något billigt så är det inte fel - behöver spara lite i dessa tider..

Köttfärs är ju givet - jag gjorde en std köttfärssås
Vad kan man mer ha?
MÅSTE GÅ ATT FRYSA
Citera
2022-10-13, 21:07
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Jag har snöat in på piroger som jag tycker är utmärkt lunchmat, snabbmat, nattmacka, bilmat och allt annat...
Köpte en storpack Gorbys men fick processed food ångest så jag bakade ett gäng från scratch, blev köttfärs.. inte så spännande men smidigt och hyffsat OK gott..
Ska göra en batch till och tänkte höra hur ni gör era piroger, vad fyller ni med och finns det något billigt så är det inte fel - behöver spara lite i dessa tider..

Köttfärs är ju givet - jag gjorde en std köttfärssås
Vad kan man mer ha?
MÅSTE GÅ ATT FRYSA
Champinjoner och ost måste du ju ha i! Fetaost och spenat. Glöm absolut inte att lägga ost ovanpå också!
Citera
2022-10-13, 21:10
Medlem
Polska vitkålspiroger. Italiensk touch med ost och spenat eller pesto + mozzarella. Finska med risgrynsfyllning, eller tänk Grekland med fetaost och oliver, eller ryska piroger med potatis *mmm* du har ett gottebord att välja på.
Citera
2022-10-13, 21:11
Medlem
Jag gjorde "slutna" piroger - alltså en kladd köttfärs och sedan vek äver så fyllningen blev innesluten, med ost ovanpå - är det mer typ "gorbys-look" med öppen fyllning?
Citera
2022-10-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Polska vitkålspiroger. Italiensk touch med ost och spenat eller pesto + mozzarella. Finska med risgrynsfyllning, eller tänk Grekland med fetaost och oliver, eller ryska piroger med potatis *mmm* du har ett gottebord att välja på.
Ja - jag trodde det skulle finnas inspiration här
Spenat o Pesto låter riktigt gott

Gärna bra recept på pirogbrödet mottages, jag gjorde ett standardrecept jag hittade, men det var OK - en vanlig vetedeg.. kanske skulle jag kavlat lite tunnare??
Citera
2022-10-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ja - jag trodde det skulle finnas inspiration här
Spenat o Pesto låter riktigt gott

Gärna bra recept på pirogbrödet mottages, jag gjorde ett standardrecept jag hittade, men det var OK - en vanlig vetedeg.. kanske skulle jag kavlat lite tunnare??

Personligen tycker jag vanlig vetedeg duger bra men som du skriver, man får kavla tunt eftersom den trots allt jäser. Samma princip som pizza, den man gör hemma blir lätt väldigt tjockbottnad. Men man kan också fuska med färdig smördeg, riktigt läckert 😁 kolla in https://www.kryddburken.se/2022/06/0...st-och-skinka/
Citera
2022-10-13, 21:22
Medlem
Citat:
Personligen tycker jag vanlig vetedeg duger bra men som du skriver, man får kavla tunt eftersom den trots allt jäser. Samma princip som pizza, den man gör hemma blir lätt väldigt tjockbottnad. Men man kan också fuska med färdig smördeg, riktigt läckert 😁 kolla in https://www.kryddburken.se/2022/06/0...st-och-skinka/
Bra tips.. men tänker det blir X ggr så dyrt, men ser gott ut!
Citera
2022-10-13, 21:26
Medlem
Citat:
Bra tips.. men tänker det blir X ggr så dyrt, men ser gott ut!

ICA kränger med jämna mellanrum smördeg för tio spänn paketet, jag brukar köpa då. Helt klart värt att slippa böket i köket och bara rulla ut på bänk och köra 😊
Citera
2022-10-13, 21:27
Medlem
Citat:
ICA kränger med jämna mellanrum smördeg för tio spänn paketet, jag brukar köpa då. Helt klart värt att slippa böket i köket och bara rulla ut på bänk och köra 😊
Detta tips är absolut noterat! Bra tips!!

Fler ideer om fyllning?
Citera
2022-10-13, 21:29
Medlem
Jag följde detta recept:
https://receptfavoriter.se/recept/pi...-pirogdeg.html
Citera
2022-10-13, 22:41
Medlem
JerryCottons avatar
Lite jobbiga att göra men så jäkla goda!

Det blir ca. 18 piroger av receptet.

Deg
25 gram jäst
5 dl mjölk
25 gram smält smör
1 tsk salt
2 ägg
16-18 dl vetemjöl

Fyllning
2 rivna stora lökar + 1/2 finstrimlad purjolök
Riven vitkål
2 finrivna morötter
Smör eller olja
500 gram nötfärs
6-8 rivna potatisar
Salt och svartpeppar
1 msk tomatpuré
Paprikapulver och caynne efter smak
2 vitlöksklyftor
1 ägg till pensling

Ugn 175 grader

Ljumma mjölken med matfettet och rör ut jästen i den ljumma vätskan. Tillsätt ägg, salt och vetemjöl. Knåda degen väl och låt den jäsa i 30 minuter.

Riv löken, alt. finhacka, finriv moroten och finstrimla purjolöken samt finriv vitkålen. Stek grönsakerna mjuka i matfett utan att de tar färg, jag brukar köra olivolja. Bryn köttfärsen (med paprikapulver, lite cayenne och tamatpuré) för sig och den rivna potatisen för sig, potatisen bränner lätt så kör på låg värme. Blanda allt, salta, peppra och pressa i ett par vitlöksklyftor låt puttra på svag värme i 8-10 minuter. Eller stoppa in blandningen i ugnen så bränns den inte så lätt. Du kan göra fyllningen i förväg och förvara den i kylskåpet.

Trilla degen till bullar och kavla ut dem till cirklar. fördela fyllningen på cirklarna. Lämna ca 1 cm av kanterna fritt från fyllning och vecka (nyp) ihop piroger ā la Gorbys. Nyp ihop ändarna ordentligt.
Pensla pirogerna med uppvispat ägg och låt jäsa i 15 minuter. Grädda pirogerna i mitten av ugnen i ca. 25 minuter eller tills de är genomgräddade.

Brukar droppa lite soja och tabasco, eller valfri hot sauce på pirogerna när jag käkar dem.

https://imgur.com/I4puV8T
Citera
2022-10-14, 08:40
Medlem
Sladdarens avatar
I vissa länder anser man att defintionen av pirog är helt enkelt pastakuddar med fyllning som vi brukar kalla ravioli

Skriv bara pirogfyllningar, du kan ev kika på grekiska, ryska, ukrainska, polska recept, turkisk borek eller pirog eller PIDE. Går nog utmärkt att ha samma fyllningar som man har i matpajer ochså med pirogdeg tex köttfärs tacopiroger eller diverse

Calzone är väl en form av pirog ochså hehe nä men en pizza iaf, ah jag vet inte

Finns ju olika degar ochså (såklart) mm

Svårt att sätta fingret på vad som är godast (1000 tals olika fyllningar) men Jerry Cottons recept ovan är nog väldigt välsmakligt .Google är din bästa vän för piroger för det är ett stort omfattande område
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in