2022-10-15, 11:14
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Har med tröttnat på Swedbank. O dessutom är dom ju korrupta gång på gång verkar det ju som.
Men vilken bank ska man byta till då? Gärna till någon som man även får föra över för att köpa bitcoin inom en snar framtid? O till någon som har kort som fungerar över hela världen typ?

Kanske någon norsk bank om det är möjligt ens?
Hade något norskt personnummer någon gång när man var där o arbetade o hade konto hos DNBNOR, men länge sen nu visserligen. Antar att man förlorar i valuta växlingen om så vore möjligt visserligen.

Det för tankarna till Forex bank annars?

Men de har ju behandlat en som skit för att man har skickat någon tusenlapp ca 5 gånger till 2 kompisar i utlandet på andra sidan jorden...

Ica banken har jag blivit lurad o förljugen hos vad gällande ett annat ärende, plus att dom har varit dyra. Så nja, är inte supertaggad att bli kund hos dom heller.

O Nordea o Handelsbanken.. har inte dom dosor du måste krångla med kort i osv? Vad händer om du står utan "kortdosan" en vacker dag då ? Bara en massa krångel o väntetid på några veckor på ny dosa ?

Finns det någon vettig bank överhuvudtaget ???

Coop kanske ? Om dom nu har en "bank" vill säga?
Byt till Skandia som har gratis internetbank. Sen skaffar du ett gratis kreditkort från exempelvis Komplett, eller ett gratis bankkort från exempelvis Revolut.
Citera
2022-10-15, 11:35
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Byt till Skandia som har gratis internetbank. Sen skaffar du ett gratis kreditkort från exempelvis Komplett, eller ett gratis bankkort från exempelvis Revolut.

Gratis? Ingenting är gratis, vad är haken och vad betalar man med? Sin information som de säljer vidare, låneinstitut eller annat kul?
Citera
2022-10-15, 11:57
Medlem
Homo-fils avatar
Kostar det alltså pengar att handla med deras kort?

Kanske dags att byta bank?
Citera
2022-10-15, 12:02
Medlem
Lustigt att de använder termen "Nyckelkund" igen.

Det va ett paket de hade förr men sen la ned. Då va det att man fick en personlig bankman som kontaktperson (man kunde prata med dom om pensionsspar etc) och man fick lite prylar såsom personliga luggage tags i metall.
Det va gratis om man hade bolån och fondsparande hos banken.

Hade aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle behöva betala extra pengar till banken oavsett hur mycket pengar jag hade där.

(Nu har jag iofs flyttat både mitt bolån, sparande och kreditkort annorstädes så nu är det kanske logiskt, då Swedbank inte direkt tjänar nåt på mig)
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-10-15 kl. 12:06.
Citera
2022-10-15, 12:49
Medlem
seranoskinkans avatar
varför är det ALLTID Swedbank??? Korruption, pengatvätt, orimliga höjningar, bedrägeri osv osv.. Hur har banken fortfarande kunder?? helt orimligt. Själv lämnade jag så fort det kom fram att de tvättade någon Vitrysses kartellpengar på några miljarder
Citera
2022-10-15, 13:05
Medlem
Citat:
Fast jag oroar mig mest för bankgarantin som bara är på en MSEK/bank. (1050.000 SEK egentligen).

Men bankgarantin är väl till för att du inte ska behöva oroa dig?

Har också flera banker/finansinstitut med max runt en miljon på varje. Avida har jag, de framfördes ha högst ränta 1,90% vid en jämförelse på TV4 nyligen.

Ikanobanken har 1,85% på rörligt konto, 2,00% om du har mer än 100 000 kr på kontot. Och det går fort att få ut pengarna till sitt transaktionskonto när man ska ha dem:

"Om du gör ditt uttag via Mina sidor till ditt föranmälda konto i annan bank, samt gör överföringen innan kl. 14:00 en vanlig bankdag, har du normalt pengarna efter kl. 17:20 samma dag. I annat fall kommande bankdag."
Senast redigerad av Overpass 2022-10-15 kl. 13:08.
Citera
2022-10-15, 13:06
Medlem
Vi är ju HELT i händerna på bankerna nu, vilket i sin tur innebär att vi är HELT i händerna på staten eftersom dessa kontrollerar och reglerar bankerna. Staten har således numera full kontroll över dina pengar. Du kan inte ens ta ut frivillig mängd kontanter utan att bli ifrågasatt och till och med utslängd från banken. Och allt detta trots att det enbart finns en garanti på 1 mkr ifall banken skulle konka.

Vi är med raska steg påväg mot en dystopi likt den i Kina. Vi är i princip redan där. Jag är helt FÖR att kriminella ska sättas dit och att begränsa deras möjlighet till att flytta pengar, men detta skadar mest vanliga människor.
Citera
2022-10-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homo-fil
Kostar det alltså pengar att handla med deras kort?

Kanske dags att byta bank?

Jag tror de menar att det kostar pengar för handlaren, inte för dig som kund.
Citera
2022-10-15, 13:10
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Blev bara 4,7 miljarder i vinst för 2021 så det är klart de måste spara. Eller hur motiverar de höjningen till kunderna? Putins fel kanske...
Haha exakt, bara utsugning och plundring det är det enda de är. De tvättar ju pengar också samt våra tidigare ministrar får ju bankjobb efter politiken som ett sätt att göra mutor lagliga. På Swedbank har du ju t.ex. Göran Persson. Reinfeldt på Bank of America.

De flesta verkar ha Swedbank, så är det för att folks föräldrar hade samma bank och folk är för bekväma för att byta. Fast hela det ekonomiska systemet är ju designat för att suga ut massorna ändå så spelar inte så stor roll vilka utsugare man väljer.
Senast redigerad av Autismpower 2022-10-15 kl. 13:13.
Citera
2022-10-15, 13:11
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Vi är ju HELT i händerna på bankerna nu, vilket i sin tur innebär att vi är HELT i händerna på staten eftersom dessa kontrollerar och reglerar bankerna. Staten har således numera full kontroll över dina pengar. Du kan inte ens ta ut frivillig mängd kontanter utan att bli ifrågasatt och till och med utslängd från banken. Och allt detta trots att det enbart finns en garanti på 1 mkr ifall banken skulle konka.

Vi är med raska steg påväg mot en dystopi likt den i Kina. Vi är i princip redan där. Jag är helt FÖR att kriminella ska sättas dit och att begränsa deras möjlighet till att flytta pengar, men detta skadar mest vanliga människor.
Precis det är rent slaveri. Det är ett tvång.
Citera
2022-10-15, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Till exempel?

Marginalen bank

https://www.marginalen.se/privat/

Kontot kostar 25 kr/mån men VISA-kortet är gratis, internet- och mobilbank gratis

https://www.marginalen.se/privat/ban...gar/lonekonto/

Ica-banken är också bra, den har jag, låga kostnader på köp som görs i utländsk valuta, valutapåslag kallar dom det, viktigt för mig som ger pengar till välgörenhet.
Senast redigerad av Overpass 2022-10-15 kl. 13:27.
Citera
2022-10-15, 13:49
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Gratis? Ingenting är gratis, vad är haken och vad betalar man med? Sin information som de säljer vidare, låneinstitut eller annat kul?
Du är så hjärntvättad att du tror att kort/bankavgift är det normala. Wow.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in