2022-10-13, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisgod
Vilken löjlig bötessumma,
vad gör dom när Alex stoppar händerna i byxorna och drar ut fickorna, sorry inge cash....

Det finns vissa mindre länder som har ett mindre totalt bnp än vad hans bötessumma är. Nog för att han bör böta men det kanske kan vara inom rimlighetens gränser. Det känns snarare som om de vill statuera exempel snarare än att han faktiskt ska betala.
Citera
2022-10-13, 18:35
Medlem
Lofns avatar
Detta är en märklig dom. Trodde han att det var en konspiration borde han få säga det.

Om han däremot starkt tvivlade på det men ändå såg det som en möjlighet borde han varit mycket tydlig för att inte åsamka skada.

Men man måste även väga in en persons inflytande. En person vars ord väger tungt hos många människor måste krävas på att vara mer försiktig med orden.

Får man säga att sd:are är nazister och rasister? Detta leder ju till hat hot och våld mot sd:are. Dessa ser sig ju inte som detta. De ser sig som 60-tals sossar skulle jag tro.
Citera
2022-10-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Perfekt. Då var det slut med yttrandefrihet. Packa väskorna boys

Yttrandefrihet innebär inte att du får sprida falsk information eller förtala.
Citera
2022-10-13, 18:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Detta är en märklig dom. Trodde han att det var en konspiration borde han få säga det.
Med en så stor skara av illvilliga medborgare som följer Alex Jones på media så ska han vara försiktig med sina uttalanden. Nu är inte jag insatt i exakt vad han har sagt men påstår man att en sådan gärning inte har hänt utan att ha några riktiga bevis så är man ute på förbannat djupt vatten och det är fantastiskt att en sån här dom äntligen faller. Det sitter alltför många människor på sociala medier med stora följarskaror som medvetet ljuger.

Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Får man säga att sd:are är nazister och rasister? Detta leder ju till hat hot och våld mot sd:are. Dessa ser sig ju inte som detta. De ser sig som 60-tals sossar skulle jag tro.
Här finns det en skillnad. Bevisligen så finns det rasister och nazister hos SD. Flera av dem har blivit ertappade. Säger man dock att en enskild person är det och det går att bevisa att det inte är så tycker jag man kan kalla det för förtal. Men hur bevisar man att någon inte är rasist?
Senast redigerad av Conception 2022-10-13 kl. 18:58.
Citera
2022-10-13, 19:04
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Kriteriet för att ett yttrande ska gå under "free speech" är att det inte leder till att andra skadas.

...

På en ren principiell nivå är alla yttranden fria att göra, men i praktiken är det inte möjligt att förena det med kravet på att andra inte far illa.

Nja, första författningstillägget är tämligen glasklart med att yttrandefriheten inte har några kriterier. Samt att kongressen inte har rätt att stifta några lagar som inskränker yttrandefriheten.

I praktiken finns det naturligtvis inskränkningar, åtminstone på delstatsnivå. Men dessa rör förtal och direkta hot. Att ett yttrande "leder till att andra skadas" är extremt diffust, och har inget stöd i lag. Jones kan inte hållas ansvarig för att hans tittare trakasserar någon, framförallt inte om han inte gjort specifika uttalanden som uppmanar till detta ("incitement to violence").

Att Jones gjort sig skyldig till förtal tycker jag är ganska självklart. Han kan påstå att Sandy Hookmassakern inte skedde. Han kan påstå att de ihjälskjutna barnen i själva verket inte var sina föräldrars barn. Men när han glider över till att påstå att föräldrarna medvetet ljuger om massakern, då gör han sig skyldig till förtal.

I övrigt tror jag inte han egentligen begått något brott alls. Jag tror (vet ej) inte att han någonsin gjort något uttalande som är specifikt nog för att kunna tolkas som uppvigling gentemot föräldrarna. Och jag tror definitivt inte att han själv uttalat specifika och trovärdiga hot mot föräldrarna.
För övrigt ligger bevisbördan på föräldrarna när de påstår att de utsatts för trakasserier, och utifrån det lilla jag hört om målet tvivlar jag starkt på att de lyckats särskilt bra med att bevisa det, annat än genom att ljuga och överdriva. Jag tror inte de trakasserats i någon högre grad av någon alls, och definitivt inte av Alex Jones.

Så skadeståndet borde endast gälla förtal. En miljard dollar är en fullständigt vansinnig summa i förhållande till brottsgraden. Ingen, inte ens det fåtal människor som faktiskt är rika nog att betala en sådan summa (typ Elon Musk mfl) borde kunna tvingas betala en sådan summa.

https://constitution.congress.gov/constitution/amendment-1/

https://www.criminaldefenselawyer.com/crime-penalties/federal/Criminal-Threats.htm

https://www.criminaldefenselawyer.com/resources/inciting-to-riot-violence-or-insurrection.html#:~:text=Criminal%20incitement%20 refers%20to%20conduct ,riot%2C%20violence%2C%20or%20insurrection.&text=T he%20First%20Amendment%20guards%20citizens,and%20t o%20petition%20the%20government.
Senast redigerad av fluff995 2022-10-13 kl. 19:13.
Citera
2022-10-13, 19:20
Medlem
PK-befriads avatar
De försöker skrämma folk ifrån att lägga fram alternativa narrativ till det officiella. Genomkorrupt rättssystem där borta. Som många befarade så blev Biden-administrationen döden för många av amerikanernas friheter.

Men Alex Jones får väl göra som Julian Assange: fly till Ryssland. Ryssland kan göra fina propagandapoäng på att skydda Alex Jones rätt till yttrandefrihet.
Senast redigerad av PK-befriad 2022-10-13 kl. 19:23.
Citera
2022-10-13, 19:24
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför ska Alex betala vad andra människor gör? Hur är det rättvisa? Det är inte Alex fel att människor beter sig illa. Han har nog aldrig uppmanat till det heller.

"Brottet" (vad hände med free speech?) är inte i paritet med straffet. 10 000 000 000 kr för att forma några ord...

Dom här nötterna gav sig på föräldrarna som fick sina barn ihjälskjutna. Om inte det räckte, så fick dom även byta adresser då och då för att leva ett privatliv, dödshot och hot om våld samt dagliga trackningar i över 10 år .Och den här lilla psyksjuka fetknoppen ska betala böter för vad han startade. Rättvisa skipat och föräldrarna rentvådda. "Free speech" är det inte tal om. Det är ett kriminellt mål det handlar inte om yttrandefrihet längre. Den lilla grisen hade kunnat använda sitt förstånd och backat redan för 10 år sedan genom att be sina följare att inte gå efter familjerna som förlorade sina barn. Men han gjorde inte det. Han mjölkade kossan i hela 10 år utan att komma ut med sanningen.
Det är oförlåtligt grymt och det ska straffas hårt
Senast redigerad av Opaque 2022-10-13 kl. 19:33.
Citera
2022-10-13, 19:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
De försöker skrämma folk ifrån att lägga fram alternativa narrativ till det officiella.
Jag tror nog att du inte förstår. Du får gärna lägga fram alternativa narrativ till det officiella men du ska fan inte ljuga.
Citera
2022-10-13, 19:36
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror nog att du inte förstår. Du får gärna lägga fram alternativa narrativ till det officiella men du ska fan inte ljuga.
Det finns inget universellt sanningsministerium som kan eller bör avgöra sådant. Alex Jones bör vara fri att föra fram sina genuint hållna åsikter. Han är inte heller ansvarig för andras handlingar.

"Ni" är så söndervaxxade i skallen nu att ni har tappat all moral.
Citera
2022-10-13, 19:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det finns inget universellt sanningsministerium som kan eller bör avgöra sådant.
Det gör det visst. Det kallas för verkligheten. Det är där det går fel för sneknullade personer. De lever i en alternativ sådan .
Citera
2022-10-13, 19:38
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Det är ett kriminellt mål

Stämningen som togs upp i Connecticut är bokstavligt talat ett civilrättsligt mål (civil case), inte ett offentligrättsligt mål (criminal case)...

https://news.bloomberglaw.com/us-law-week/alex-jones-renews-deep-state-claim-at-defamation-damages-trial

https://www.lawhelp.org/resource/the-differences-between-criminal-court-and-ci#:~:text=After%20a%20person%20is%20arrested,pers on%2C%2 0a%20business%20or%20agency.
Citera
2022-10-13, 19:41
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Stämningen som togs upp i Connecticut är bokstavligt talat ett civilrättsligt mål (civil case), inte ett offentligrättsligt mål (criminal case)...

https://news.bloomberglaw.com/us-law-week/alex-jones-renews-deep-state-claim-at-defamation-damages-trial

https://www.lawhelp.org/resource/the-differences-between-criminal-court-and-ci#:~:text=After%20a%20person%20is%20arrested,pers on%2C%2 0a%20business%20or%20agency.

Ok,

Dåså. Han är inte kriminell ? Fast föräldrarna hoppas jag kommer att barskrapa den lilla apan 100%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in