2022-10-13, 14:03
Medlem
Revolteras avatar
Högerextrema konspirationsteoretikern och hatpropagandisten Alex Jones har dömts att betala 965 miljoner dollar i skadestånd till familjerna till 8 elever som dödades under skolskjutningen på Sandy Hooks grundskola 2012.

Bakgrunden till skadeståndet är att Alex Jones genom sin propagandakanal InfoWars har spridit konspirationsteorier ända sedan 2012 om att skolskjutningen i Sandy Hook aldrig ägt rum och att föräldrarna samt offren för skolskjutningen bara är skådespelare som arbetar för regeringen vilket i sin tur lett till att Jones miljontals lyssnare har förfölja familjerna med trakasserier och dödshot under de senaste 10 åren.

När Jones ställdes inför rätta så ändrade han sig dock väldigt plötsligt och erkände att skolskjutningen var "100% äkta" och att han måste ha fått en psykos som orsakade vanföreställningar och fick honom att tro att skolskjutningen var fejk.

Källa: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-63237092
Senast redigerad av Revoltera 2022-10-13 kl. 14:05.
Citera
2022-10-13, 14:14
Medlem
Sunisgods avatar
Vilken löjlig bötessumma,
vad gör dom när Alex stoppar händerna i byxorna och drar ut fickorna, sorry inge cash....
Citera
2022-10-13, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisgod
Vilken löjlig bötessumma,
vad gör dom när Alex stoppar händerna i byxorna och drar ut fickorna, sorry inge cash....

De tar väl det han har. Han kanske äger ett eller flera hus? Och även om han ger bort sånt av ekonomiskt värde så tar myndigheterna det från dem i stället. Men hur mycket pengar har han tjänat egentligen? Han har väl sålt kosttillskott eller tramstillskott och annat på sin sida där MAGA-folket har köpt och köpt och köpt?
Citera
2022-10-13, 14:25
Medlem
okok1s avatar
Varför ska Alex betala vad andra människor gör? Hur är det rättvisa? Det är inte Alex fel att människor beter sig illa. Han har nog aldrig uppmanat till det heller.

"Brottet" (vad hände med free speech?) är inte i paritet med straffet. 10 000 000 000 kr för att forma några ord...
Citera
2022-10-13, 14:26
Medlem
Absurt högt skadestånd kan man tycka. Mer rimligt vore kanske 10 000 dollar till varje familj samt sändningsförbud för Alex Jones i ett års tid eller nåt.

Missförstå mig inte, jag ursäktar inte Alex Jones på något sätt, men straffet i detta fall står inte på något sätt i proportion till brottet. När tonåringen Nick Sandmann stämde CNN på 250 miljoner dollar för förtal efter att CNN utmålat Sandmann som rasist tyckte jag även att det kändes som ett högt belopp, men där gjorde man ju till slut en förlikning. Nog för att CNN är ett bolag i kris men gissningsvis har de väl ändå en större publik än vad Alex Jones har.

Nu lär väl domen mot Jones överklagas så vi vet ju inte vad straffet hamnar på i slutändan. Hade ändå varit intressant att läsa i domen hur det höga skadeståndsbeloppet motiveras. Det vore nog inte önskvärt för någon att det går inflation i den här typen av skadestånd.
Citera
2022-10-13, 14:29
Medlem
octogons avatar
men herregud tror ni verkligen alex jones krigar mot eliten, han är en del av dom. tror ni han hade fått sitta i den fina tv studion och sända annars?

hade han verkligen varit emot dom så hade han fått en kula i huvudet.
Citera
2022-10-13, 14:36
Medlem
Exakt vilket hat har han spridit?
Citera
2022-10-13, 14:43
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför ska Alex betala vad andra människor gör? Hur är det rättvisa? Det är inte Alex fel att människor beter sig illa. Han har nog aldrig uppmanat till det heller.

"Brottet" (vad hände med free speech?) är inte i paritet med straffet. 10 000 000 000 kr för att forma några ord...

Straffet är ju till för att avskräcka alla andra som vågar ifrågasätta vad """de""" håller på med.

Citat:
Ursprungligen postat av octogon
men herregud tror ni verkligen alex jones krigar mot eliten, han är en del av dom. tror ni han hade fått sitta i den fina tv studion och sända annars?

hade han verkligen varit emot dom så hade han fått en kula i huvudet.

Jag är kluven. Det finns ju ett klipp från 90/00-talet när han står utanför Bohemian Groove och intervjuar Rockefeller, Rothschild eller vem det ju var. Varför skulle han göra så om han tillhör dem? Personligen tycker jag han är rätt jobbig att lyssna på så jag står över hans sändningar. Jag är medveten om att han kanske är fake-opposition, men hur det än är, han har väckt många.
Citera
2022-10-13, 14:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Han har tur att han bor i USA. Bara begära personlig konkurs så blir det avskrivet. För några sådana pengar har han ju inte.

Fördel med andra länder än Sverige att folk sällan blir skuldsatta för livet. Trump tex har gjort konkurs med miljardskulder 4 ggr.
Citera
2022-10-13, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltera
Högerextrema konspirationsteoretikern och hatpropagandisten Alex Jones har dömts att betala 965 miljoner dollar i skadestånd till familjerna till 8 elever som dödades under skolskjutningen på Sandy Hooks grundskola 2012.

Bakgrunden till skadeståndet är att Alex Jones genom sin propagandakanal InfoWars har spridit konspirationsteorier ända sedan 2012 om att skolskjutningen i Sandy Hook aldrig ägt rum och att föräldrarna samt offren för skolskjutningen bara är skådespelare som arbetar för regeringen vilket i sin tur lett till att Jones miljontals lyssnare har förfölja familjerna med trakasserier och dödshot under de senaste 10 åren.

När Jones ställdes inför rätta så ändrade han sig dock väldigt plötsligt och erkände att skolskjutningen var "100% äkta" och att han måste ha fått en psykos som orsakade vanföreställningar och fick honom att tro att skolskjutningen var fejk.

Källa: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-63237092

rätt åt det jävla aset, han skapade en hatstorm mot föräldrarna till de döda barnen då vissa idioter trodde på det han sa att föräldrarna bara hittat på sina barns existens o skolskjutningen aldrig ägt rum. Till och med att vissa av hans anhängare har gett sig på föräldrarna fysiskt och försökt mörda dom. Som o dessa föräldrar inte lidit tillräckligt.

hoppas han för evigt får leva under en parkbänk
Citera
2022-10-13, 14:48
Medlem
anomaligns avatar
Rejält skadestånd, men helt rätt, tycker jag.

Jag hoppas att det blir hårda straff i de kommande brottmålen gällande mened och skattebrott. Jones borde vara inlåst. Han är så störd att det inte går att ha honom i möblerade rum.
Citera
2022-10-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Han har tur att han bor i USA. Bara begära personlig konkurs så blir det avskrivet. För några sådana pengar har han ju inte.

Fördel med andra länder än Sverige att folk sällan blir skuldsatta för livet. Trump tex har gjort konkurs med miljardskulder 4 ggr.

riktigt så enkelt är det inte med skadesstånd, du tänker tex banklån på ett hus som man kommer ifrån genom att lämna huset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in