2022-10-10, 16:00
Medlem
Tycker detta känns som ett rent I-lands problem. Hade de stängt av duscharna, så hade jag fattat att folk reagerar.
Citera
2022-10-10, 16:37
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Inte bara Friskis & Svettis som stängt av.
(Mod. Kanske ska rubrikändra?)

Nordic Wellness har också stängt av sina bastu.
Deras VD Magnu* Wilhelm**on verkar dessutom vara särskilt dålig på att svara på frågor eller hantera media.
Kanske bör gå kurs i kommunikation eller retorik?

Del ur AB-intervju:
”…”
Jag frågar eftersom det har kommit mycket kritik, medlemmar betalar ju ändå en bra slant för att få träna och basta hos er, ni är ju ett av de lite dyrare gymmen.
– Dyrare gymmen? Det beror väl på vad du har för lön? Man betalar för att få gå och gymma sju dagar i veckan.
Och basta.
– Jag tror inte majoriteten av folket bastar. Har du fler frågor får du mejla, säger han och lägger på.
Inte speciellt bra bemött att mr.VD,
Svårt att säga något i stil med ”för att dra ner på våra anläggningars elanvändande har vi tvingats att se över vart vi kan spara in. För att göra så mycket vi kan inför kommande vinter”. Då hade Nordic Wellness framstått som en bra kedja, nu blev det bara platt fall. Magnu* verkar vara lättkränkt?

Det var faktiskt därför jag vart provocerad att starta tråden, otroligt osmidig människa på fel post
Citera
2022-10-10, 16:39
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Tycker detta känns som ett rent I-lands problem. Hade de stängt av duscharna, så hade jag fattat att folk reagerar.

Du kan nog räkna med smygsänkt värme i duschen.

Problemet är ju absolut inte att man inte kan basta, utan att många kedjor tar saftigt betalt för ” lull lull” som bastu
Citera
2022-10-10, 16:56
Medlem
Phil.Hs avatar
Friskis & Svettis är också en idrottsförening, så eventuella besparingar är för att hålla ekonomin på rätt köl för föreningen.

(Men detta ger också medlemmar chansen att lägga en motion på årsmöten om att bastun är det sista som skall dras in )
Citera
2022-10-10, 17:12
Medlem
Triremers avatar
Friskisk och Fläskis gör alltså samma idiotdrag som Sats.
Vad drar ett bastuaggregat? 5-10 kW? Dessutom lär värmen sprida sig i lokalen och är aggregatet på under en hel dag lär det inte behöva gå på full effekt.

Vad kostar en kWh? 6-7 kronor max just nu.
Det är inte många kronor per timme...

Det känns som att de skjuter sig själva i foten.

Låt mig gissa att de stänger bastun i elområde 3 och 4.
Senast redigerad av Triremer 2022-10-10 kl. 17:15.
Citera
2022-10-10, 17:20
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Är säkert så j-a enkelt att skiten kostar en massa el att hålla igång i 12 timmar 6-7 dagar i veckan.

Drar nog fint med el .

Blir inte förvånad om nästa steg är att stänga av elen till motionscyklar och tv:n.
Citera
2022-10-10, 17:55
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Blir inte förvånad om nästa steg är att stänga av elen till motionscyklar och tv:n.
Går motionscyklar på el? Jag trodde vitsen med dessa var att man skulle trampa själv.
Citera
2022-10-10, 18:01
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Du kan nog räkna med smygsänkt värme i duschen.

Problemet är ju absolut inte att man inte kan basta, utan att många kedjor tar saftigt betalt för ” lull lull” som bastu

Varmvatten kan dom inte rubba p.g.a legionellarisken

Antagligen kommer NW införa en bastudag i veckan
Citera
2022-10-10, 18:02
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/minekonom...gor-vad-vi-kan

Alltså visst är väl inte det kanske en bärande del i kedjan, men frågan är om de gym med högre avgifter är värda att teckna hos mer?

För vad är det man betalar extra för istället för de lokala mindre gymmen? Jo faciliteter som bastu, fräscha toaletter med golvvärmen etc.

Ska de stå med kalla lokaler utan extra lyx, varför skulle någon då välja dessa lyxgym, speciellt i dessa tider när kronan blir viktigare att hålla fast vid?

Det ligger ju en tråd uppe på aktuella som handlar om vilka inom detaljhandeln som faller först, men jag tror vi kommer se ett gäng gymkedjor duka under först, såklart inte enbart på grund av avstängnd bastu, men sånt i kombination med tunnare plånböcker gör att det kommer folk inte längre att pria.

Fan vad tråkigt, jag har belägrat ett par tajta 18-20åringar i Bastun på Friskis under pandemin
Citera
2022-10-10, 19:20
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus

Motionscyklarna och roddmaskiner får en j-a massa dynamos inkopplade för att generera el
Citera
2022-10-10, 19:40
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Går motionscyklar på el? Jag trodde vitsen med dessa var att man skulle trampa själv.

De har ju pulsmätare, olika program som man kan välja och jag tvivlar på att de går på batteri
Citera
2022-10-10, 19:45
Medlem
tastass avatar
Citat:
https://www.aftonbladet.se/minekonom...gor-vad-vi-kan

För vad är det man betalar extra för istället för de lokala mindre gymmen? Jo faciliteter som bastu, fräscha toaletter med golvvärmen etc.

Ska de stå med kalla lokaler utan extra lyx, varför skulle någon då välja dessa lyxgym, speciellt i dessa tider när kronan blir viktigare att hålla fast vid?

Man går på de lite dyrare gymmen för att slippa klientelet som hänger på de lite billigare gymmen.
För oss 40+are är det fint att slippa ungdomar i drivor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in