• 1
  • 2
2022-10-10, 12:54
Medlem
AktuellaAmnens avatar
De flesta Svenskar älskar USA och är i princip likgiltiga till alla krig och allt kaos som USA orsakat i nutid runtom i världen. Att USA dessutom är det enda landet som atombombat ett annat land är inget man bryr sig om när man t ex kollar på Netflix eller handlar amerikanska varor.
Därför ställer jag frågan på Flashback...
Om Ryssen skulle använda kärnvapen då borde rimligtvis samma pro-amerikanska svenskar vara okej med det, och inte låta det influera hur de ser på vår vän Ryssen?
För det är väl inte så att motståndet mot en eventuell rysk kärnvapen attack enbart grundas i homo-russofobi?

Ordet är fritt.

Jag vill betona att jag är en vanlig fredsälskande medborgare som är emot alla former av krig.
Men jag vill att alla länder ska bedömas på samma sätt,
och kan vi vara vän med USA efter deras tidigare kärnvapenattacker och krig så borde vi rimligtvis även kunna vara vänner med Ryssen om de beter sig på samma sätt. Eller hur?
Citera
2022-10-10, 12:58
Moderator
Ancistruss avatar
På vilket vis handlar detta om Ukrainakriget?

Rysslands invasion av Ukraina 2022 --> Politik: utrikes
/Moderator
Senast redigerad av Ancistrus 2022-10-10 kl. 13:02.
Citera
2022-10-10, 13:01
Medlem
Du får betänka att våra mor- och farföräldrar inte var födda när USA använde kärnvapen. Det har hänt en del sedan dess.
Citera
2022-10-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
De flesta Svenskar älskar USA och är i princip likgiltiga till alla krig och allt kaos som USA orsakat i nutid runtom i världen. Att USA dessutom är det enda landet som atombombat ett annat land är inget man bryr sig om när man t ex kollar på Netflix eller handlar amerikanska varor.
Om Ryssen skulle använda kärnvapen då borde rimligtvis samma pro-amerikanska svenskar vara okej med det, och inte låta det influera hur de ser på vår vän Ryssen?
För det är väl inte så att motståndet mot en eventuell rysk kärnvapen attack enbart grundas i homo-russofobi?

Ordet är fritt.

Jag vill betona att jag är en vanlig fredsälskande medborgare som är emot alla former av krig.
och kan vi vara vän med USA efter deras tidigare kärnvapenattacker och krig så borde vi rimligtvis även kunna vara vänner med Ryssen om de beter sig på samma sätt. Eller hur?

Som exboende i USA och har fortfarande mer än halva släkten där så kan jag bara meddela att USA älskas verkligen inte av de som bott där och levt där och som har annat att jämföra med. Så mycket i det landet är dumt kortsiktigt och insnöat. Men jag gillar USA av andra orsaker. Ryssland vet man väldigt lite om, egentligen. Och bara det faktum att vår korrupta massmedia hela tiden ljuger och hittar om allt och även om det man vet om USA och Ryssland så vet man också att deras agenda sätts av folk som vill Ryssland OCH USA illa. Man satsar alltid på fel land för att skaffa sig personliga fördelar. Och så länge folk inte förstår den enkla analysen kommer ryss hatet frodas. Imbecillt och sanslöst kontraproduktivt.
Citera
2022-10-10, 13:25
Medlem
TrueCs avatar
Det var en annan tid, det var en kapprustning till vem som skulle bli först. Och jag tror att iallafall vi ska vara glada att det blev amerikat……….

Tänk dig om nazityskland var först på den bollen, kul jul
Citera
2022-10-10, 13:39
Medlem
HLundborgs avatar
Konsekvenser av att fel sida vann WWII.

Man kan tycka att antingen respekterar man andra nationers suveränitet eller så anser man att det är ok för en stormakt som USA att gå in och avsätta ledare man inte gillar.

Men då bör man ju va konsekvent och tycka att det är ok när Ryssland gör samma sak.
Men som vanligt är liberaler hycklare som tycker det är ok när "vi" gör det, för de ledare och system vi tar bort är "onda".
Citera
2022-10-10, 13:43
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Ordet är fritt.

Din jämförelse håller inte för fem öre eftersom det var Japan som anföll USA.

Japan anföll USA. USA ville inte ha krig, men var nu tvunga att vinna kriget som japanerna startat.
Det mest humana sättet att vinna över Japan, var att använda kärnvapen.

Ryssland anföll Ukraina.
Senast redigerad av Bone Collector 2022-10-10 kl. 13:47.
Citera
2022-10-10, 13:51
Medlem
Running_mans avatar
USA bombade Japan för att få slut på kriget. Japan anföll USA först och höll på att invadera hela Asien.

Ryssarna hotar att bomba Ukraina -ett land dom själva anfallit och försökt ockupera sedan 2014 samt försökt påverka med hjälp av mord, mutor och annar sedan 90-talet.

Ser man inte skillnad på dessa två kärnvapenländerna så är man inte riktigt frisk i huvudet -eller ett rysstroll.
Citera
2022-10-10, 13:54
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:

Ordet är fritt.

USA bombade Serbien för deras eget bästa, enligt Stoltenberg. Inte svårt att dra parallellen att atombomber över Moskva är r för deras eget bästa och därför en kärleksfull handling
Citera
2022-10-10, 14:01
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:

Ordet är fritt.

Du är ett dumhuvud. USA använde två atombomber för att knäcka Japan efter att Japan först oprovocerat hade attackerat både USA och flera andra länder, våldtagit, torterat och mördat värnlösa civila koreaner, kineser och många andra och använt västerländska krigsfångar som slavarbetare och avrättat dem.

Ryssland har angripit Ukraina oprovocerat och begått liknande brott som de Japan begick på 1930- och -40-talen. Ryssland hotar länder som hjälper Ukraina att försvara sig och Ukraina självt med kärnvapen.

I första fallet fick alltså en aggressor sitt straff genom att bli atombombad. I det andra fallet är det aggressorn själv som hotar att använda atombomber ovanpå sina övriga förbrytelser enbart för att det angripna landet försvarar sig framgångsrikt med hjälp av andra länder.

Detta är två helt olika saker, och förstår man inte det är man en idiot.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2022-10-10 kl. 14:06.
Citera
2022-10-10, 14:02
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Du får betänka att våra mor- och farföräldrar inte var födda när USA använde kärnvapen. Det har hänt en del sedan dess.

Känner mig manad att påminna om att alla på flashback är inte ynglingar. Det finns en hel del användare vars föräldrar levde när det begav sig. Men absolut, det har hänt mycket.
Citera
2022-10-10, 14:06
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLundborg
Konsekvenser av att fel sida vann WWII.

Man kan tycka att antingen respekterar man andra nationers suveränitet eller så anser man att det är ok för en stormakt som USA att gå in och avsätta ledare man inte gillar.

Men då bör man ju va konsekvent och tycka att det är ok när Ryssland gör samma sak.
Men som vanligt är liberaler hycklare som tycker det är ok när "vi" gör det, för de ledare och system vi tar bort är "onda".

Jag ser inte det hycklande med tanke på att det är sant. Åtminstone är USA och Europa enormt mycket mindre onda än Ryssland, Iran, Irak, Nordkorea etc.

Alla stater är påhittade, så de är inte heliga på något sätt. Är någon ledare ett tillräckligt stort as, så ska han avsättas bara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in