2022-10-10, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Känner mig manad att påminna om att alla på flashback är inte ynglingar. Det finns en hel del användare vars föräldrar levde när det begav sig. Men absolut, det har hänt mycket.

Precis. Det har ju faktiskt passerat lite tid sedan andra världskriget. På det stora hela har USA varit ett land som förespråkat, och agerat för, både demokrati och frihet. Det är mer än vad man kan säga om Sovjetunionen (och senare även Ryssland).
Citera
2022-10-10, 14:12
Medlem
Europes avatar
Den ständigt hotande, angripande och folkmordsutövande ”ryssen” (jag menar så klart ryska regimen och staten) är inte någon vän till mig nu, samt kommer så klart inte heller bli det vid ett eventuellt användande av kärnvapen.

Vad USA har gjort för länge sedan är irrelevant för mig som finne, så länge USA inte ständigt hotar och angriper Finland. Det är inte USA som ständigt har angripit Finland och begått folkmord på olika finska folk, det är ryssen.
Senast redigerad av Europe 2022-10-10 kl. 14:15.
Citera
2022-10-10, 14:29
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
De flesta Svenskar älskar USA och är i princip likgiltiga till alla krig och allt kaos som USA orsakat i nutid runtom i världen. Att USA dessutom är det enda landet som atombombat ett annat land är inget man bryr sig om när man t ex kollar på Netflix eller handlar amerikanska varor.
Därför ställer jag frågan på Flashback...
Om Ryssen skulle använda kärnvapen då borde rimligtvis samma pro-amerikanska svenskar vara okej med det, och inte låta det influera hur de ser på vår vän Ryssen?
För det är väl inte så att motståndet mot en eventuell rysk kärnvapen attack enbart grundas i homo-russofobi?

Ordet är fritt.

Jag vill betona att jag är en vanlig fredsälskande medborgare som är emot alla former av krig.
Men jag vill att alla länder ska bedömas på samma sätt,
och kan vi vara vän med USA efter deras tidigare kärnvapenattacker och krig så borde vi rimligtvis även kunna vara vänner med Ryssen om de beter sig på samma sätt. Eller hur?
Och lika är precis vad bedömningen är. När annekterade USA senast någon del av ett annat land? När anföll de senast ett annat land bara för att de inte ens erkände det landets rätt att existera? När kärnvapenhotade de ett annat land bara för att de ville sno delar av det landet?

USA har sina fel och brister, men jämfört med ditt kära Ryzzland så är de mikroskopiska. T ex fängslas inte oppositionspolitiker, eller t o m mördas. Det är helt puckat att ens försöka jämföra de två.
Citera
2022-10-10, 14:30
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Om Ryssen skulle använda kärnvapen då borde rimligtvis samma pro-amerikanska svenskar vara okej med det, och inte låta det influera hur de ser på vår vän Ryssen?
För det är väl inte så att motståndet mot en eventuell rysk kärnvapen attack enbart grundas i homo-russofobi?
Du borde lära dig att kunna se lite fler nyanser än svart och vitt.

Visst, USA har använt kärnvapen. Det stämmer. När var det? Jo, för ca 80 år sedan. Tycker du verkligen att det är rimligt att hålla dem ansvariga för det idag?

Vidare så försökte inte USA invadera Japan. De försvarade sig. Att säga att USA är oskyldiga små duvungar vore en överdrift, men attacken på Pearl Harbor är verkligen ingenting som Ukraina ens har varit i närheten av. Japan invaderade även Thailand och tvingade dem att förklara krig mot USA och Storbritannien. Kom ihåg att Japan var allierade med Tyskland och Italien. Ryssland kan dessutom få fred med Ukraina när de vill enbart genom att dra tillbaka sina trupper.

Fundera även på vad som skulle hända ifall USA använde kärnvapen i ett regelrätt anfallskrig idag.

Din jämförelse är infantil.
Citera
2022-10-10, 14:36
Citat:
Ursprungligen postat av HLundborg
Konsekvenser av att fel sida vann WWII.

Man kan tycka att antingen respekterar man andra nationers suveränitet eller så anser man att det är ok för en stormakt som USA att gå in och avsätta ledare man inte gillar.

Men då bör man ju va konsekvent och tycka att det är ok när Ryssland gör samma sak.
Men som vanligt är liberaler hycklare som tycker det är ok när "vi" gör det, för de ledare och system vi tar bort är "onda".
Det är oftast folk som inte kan hålla mer än en tanke i huvudet åt gången som alltid proklamerar att "man ska vara konsekvent"

Ett annat alternativ är att bedöma saker från fall till fall. Men det kanske är lite för jobbigt?
Citera
2022-10-10, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Och lika är precis vad bedömningen är. När annekterade USA senast någon del av ett annat land? När anföll de senast ett annat land bara för att de inte ens erkände det landets rätt att existera? När kärnvapenhotade de ett annat land bara för att de ville sno delar av det landet?

USA har sina fel och brister, men jämfört med ditt kära Ryzzland så är de mikroskopiska. T ex fängslas inte oppositionspolitiker, eller t o m mördas. Det är helt puckat att ens försöka jämföra de två.
Du lever verkligen rotad i ditt reality-based community.
USA öser bomber över 6-7 länder, mördar oskyldiga och torterar folk på fullkomligt bestialiska sätt.
Citera
2022-10-10, 15:03
Medlem
HLundborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag ser inte det hycklande med tanke på att det är sant. Åtminstone är USA och Europa enormt mycket mindre onda än Ryssland, Iran, Irak, Nordkorea etc.

Alla stater är påhittade, så de är inte heliga på något sätt. Är någon ledare ett tillräckligt stort as, så ska han avsättas bara.
Vem är du att göra den bedömning.
Citera
2022-10-10, 15:04
Medlem
HLundborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är oftast folk som inte kan hålla mer än en tanke i huvudet åt gången som alltid proklamerar att "man ska vara konsekvent"

Ett annat alternativ är att bedöma saker från fall till fall. Men det kanske är lite för jobbigt?
Trams, erkänn istället att ni pissliberaler är hycklare. Alltid samma visa alltid ok när ni gör det, för att ni själv har utmämnt er till de goda krafterna.

Men sanningen är att det finns två sidor av var mynt, något ni inte verkar förstå trots att ni påstår er kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Senast redigerad av HLundborg 2022-10-10 kl. 15:08.
Citera
2022-10-10, 15:08
Bannlyst
Citat:

Det är vad alla civiliserade människor som kan bedöma saker själva tycker. Ingen vettig människa gillar Ryssland, Irak, Iran eller Nordkorea, inklusive dem som bor där.
Citera
2022-10-10, 15:09
Citat:
Vem är du att göra bedömningen att det är samma sak oavsett vilket land och ledare det handlar om?
Citera
2022-10-10, 15:16
Medlem
HLundborgs avatar
Citat:

Visst, USA har använt kärnvapen. Det stämmer. När var det? Jo, för ca 80 år sedan. Tycker du verkligen att det är rimligt att hålla dem ansvariga för det idag?
Efter som verkar vara totalt retoriskt ohederlig och okonsekvent så är det väl inte lönt att fråga om du resonerar likadant när det kommer till de hemskheter tyskarna gjorde sig skyldiga till i samma krig för "ca 80 år sedan"
Citera
2022-10-10, 15:19
Medlem
HLundborgs avatar
Citat:
Lite lustigt bara att du verkar tycka att du är rätt person att göra den bedömningen men inte andra. Det luktar metahyckleri.
Du verkar ha otur när du tänker, jag har aldrig utgett mig för att kunna bedömma vem som är ond och förtjänar att bombas och invaderas. Tvärtom har jag sagt att man borde vara konsekvent och se att det är lika fel vare sig det är Ryssland eller USA som gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in