• 1
  • 2
2022-10-09, 22:12
Medlem
Wuzzuppos avatar
Jag har en 3 mån rörlig bolåneränta på 2.95% med en lån på 2.8 miljoner vilket svider genom Handelsbanken.

Finns det banker med lägre ränta? Vad kan man göra?
Citera
2022-10-09, 22:23
Medlem
Just nu är det lite tufft att binda till en låg kostnad. Men kolla om du kan binda typ 3-5 år på 1,56 Har en bekant som lyckades med det nyligen på Svedbank.
Citera
2022-10-09, 22:33
Medlem
Göra?
Jag kanske är krass men man kan inte "göra" så mycket.
Givetvis kollar man olika bankers erbjudanden och man kan och bör försöka pruta
Sedan väger man in kostnader och risker för rörlig vs bunden ränta.
Efter det bestämmer man sig.
Klart.

För övrigt är 2.95% ränta inte särskilt högt i ett perspektiv som är längre än de nästan-gratis räntor som gällt på senare år. Man skulle till och med kunna säga att 2.95% är ganska billigt.
Senast redigerad av A.Selkirk 2022-10-09 kl. 22:36.
Citera
2022-10-09, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Just nu är det lite tufft att binda till en låg kostnad. Men kolla om du kan binda typ 3-5 år på 1,56 Har en bekant som lyckades med det nyligen på Svedbank.
Nyligen som i för 6 månader sedan kan man anta då. Idag får du nog ha sex med banktjänstemannen för att få så låg ränta, och inte ens det kommer räcka. Styrräntan är 1.75% just nu och lägre än det lär du inte få. Men kanske pressa ned mot 3-3.5% med den bindningstiden kan nog gå.

Lycka till!
Citera
2022-10-09, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wuzzuppo
Jag har en 3 mån rörlig bolåneränta på 2.95% med en lån på 2.8 miljoner vilket svider genom Handelsbanken.

Vad man kan göra?

Förhandla fram en ränterabatt förstås. Ingen ska betala listränta. Du ska ha en individuellt satt ränta.
Citera
2022-10-09, 23:45
Medlem
Citat:

Om räntan stiger till 8% så kommer du betala 18k.
Citera
2022-10-09, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Nyligen som i för 6 månader sedan kan man anta då. Idag får du nog ha sex med banktjänstemannen för att få så låg ränta, och inte ens det kommer räcka. Styrräntan är 1.75% just nu och lägre än det lär du inte få. Men kanske pressa ned mot 3-3.5% med den bindningstiden kan nog gå.

Lycka till!

Nyligt som för två månader sedan. Så så helvetes länge sedan var det inte. Men det är klart har ju hänt en del på två mån med.

Jag band min för nått år sedan på 1,3
Citera
2022-10-10, 01:27
Medlem
Citat:

Handelsbanken går väl upp till 4,48 1/12 för rörliga??
Citera
2022-10-10, 02:01
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Ja det svider när man har några miljoner i lån. Att räntan skulle gå upp är ju inte direkt oväntat. Vad har du för belåningsgrad? Det finns dom som har lägre ränta om du belåningsgraden är under 60%. 2.95 är endå inte högt. Troligtvis kommer räntan höjas ännu mer så vad gör du om den hamnar runt 5% till nästa år vilket inte är helt omöjligt?
Citera
2022-10-10, 03:10
Medlem
Varför "köper" du nånting du inte har råd med?

Tjäna först pengar, sen köper du ett hus. Frågor på det?
Citera
2022-10-10, 07:22
Medlem
Citat:

du ska binda räntan. anars får du betala 6% nästa år.
Citera
2022-10-10, 07:25
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Varför "köper" du nånting du inte har råd med?

Tjäna först pengar, sen köper du ett hus. Frågor på det?

Han har säkert råd, men vill göra annat för pengarna än betala till banken.

LL
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in