2022-10-10, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Nyligt som för två månader sedan. Så så helvetes länge sedan var det inte. Men det är klart har ju hänt en del på två mån med.

Jag band min för nått år sedan på 1,3
Nice! Samma här - band i början av året på 1,15%. Känns bra just nu i alla fall. Höjningarna har gått undan!
Citera
2022-10-10, 18:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Varför "köper" du nånting du inte har råd med?

Tjäna först pengar, sen köper du ett hus. Frågor på det?

Du har en poäng! Om alla gjorde och hade gjort så hade husen varit mycket billigare!
Citera
2022-10-10, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Nice! Samma här - band i början av året på 1,15%. Känns bra just nu i alla fall. Höjningarna har gått undan!

Ja det har gått sjukt snabbt. Även om man visste det var orimligt lågt, så trodde man aldrig det skulle gå så snabbt.
Citera
2022-10-10, 22:56
Medlem
Wuzzuppos avatar
Citat:

Visste inte räntan skulle öka så snabbt :/
Citera
2022-10-10, 23:19
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wuzzuppo
Visste inte räntan skulle öka så snabbt :/

När man köper hus/bostadsrätt så får man ha med i beräkning att räntorna kan gå upp, vad händer om man blir arbetslös eller långtidssjukskrivna?
Det får inte att köpa och tänka sen. Det här är typiskt folk, man köper först och tänker sen när det är försent.
Citera
2022-10-12, 19:30
Medlem
Herr_Greens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
När man köper hus/bostadsrätt så får man ha med i beräkning att räntorna kan gå upp, vad händer om man blir arbetslös eller långtidssjukskrivna?
Det får inte att köpa och tänka sen. Det här är typiskt folk, man köper först och tänker sen när det är försent.

Nu räknar ju förvisso banken noga på detta. Men håller med att det är viktigt att folk börjar fundera riktigt noga på vad som är den absoluta smärtgränsen, samt vad konsekvenserna blir för ens leverne om vi till slut når dit.
Citera
2022-10-12, 19:31
Medlem
Citat:

Men frågan är, hur länge band ni? Hur lång tid innan ni tror räntan sänks igen?

RB har ju aviserat höjningar typ hela nästa år väl? Kommer de börja sänka sen?
Citera
2022-10-12, 20:02
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Green
Nu räknar ju förvisso banken noga på detta. Men håller med att det är viktigt att folk börjar fundera riktigt noga på vad som är den absoluta smärtgränsen, samt vad konsekvenserna blir för ens leverne om vi till slut når dit.

Visst är det så att bankerna räknar med högre ränta men likförbannat så klarar folk inte av när räntorna börjar gå uppåt. Med tanke på den tiden som varit nu med lånekalaset med låga räntor så har folk skuldsatt sig ännu mera i tron att räntorna skulle förbli låga och nu när räntorna har gått upp så står dom i skiten.
Citera
2022-10-12, 21:11
Medlem
Citat:
Just nu är det lite tufft att binda till en låg kostnad. Men kolla om du kan binda typ 3-5 år på 1,56 Har en bekant som lyckades med det nyligen på Svedbank.

Citat:
Nyligen som i för 6 månader sedan kan man anta då. Idag får du nog ha sex med banktjänstemannen för att få så låg ränta, och inte ens det kommer räcka. Styrräntan är 1.75% just nu och lägre än det lär du inte få. Men kanske pressa ned mot 3-3.5% med den bindningstiden kan nog gå.

Lycka till!

Citat:
Nyligt som för två månader sedan. Så så helvetes länge sedan var det inte. Men det är klart har ju hänt en del på två mån med.

Jag band min för nått år sedan på 1,3
Din bekant är antingen anställd på bank, ljuger, eller har tagit lånet i ett annat land.

Två månader sedan var början av augusti, då hade alla banker minst 3% i upplåningskostnad. Att Swedbank då på något magiskt sätt skulle välja att gå back ca 1,5% på sitt bolån under 3-5 år låter högst osannolikt.

Jag som bankanställd hade inte ens fått den räntan på mitt personallån vid den tidpunkten.
Citera
2022-10-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wuzzuppo
Jag har en 3 mån rörlig bolåneränta på 2.95% med en lån på 2.8 miljoner vilket svider genom Handelsbanken.

Finns det banker med lägre ränta? Vad kan man göra?
Just nu kan du få rörligt till ca 2,70% som bäst. Med tjänstepension på rätt ställe ca 2,60%. Men 2,95% på Handelsbanken just nu är att betrakta som väldigt bra skulle jag säga, deras listpris är väl 4,29?
Citera
2022-10-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Handelsbanken går väl upp till 4,48 1/12 för rörliga??
Du får gärna visa källa på det? Mig veterligen går ingen bank ut med höjningar av sina rörliga räntor på förhand, speciellt inte 2 månader innan?!
Citera
2022-10-13, 09:05
Medlem
Citat:

Nja. Bolån är trots allt ett lån som är okej att ha.

Om man ska tjäna ihop pengarna i förväg måste alla bo i mammas källare till de är 45 ā la Stig-Helmer.

Däremot måste folk få grepp om sina löpande utgifter. "Roligt att ha" vs. "viktigt att ha".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in