2006-07-12, 22:56
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abu-Ali-Mustafa
En stat där man behandlas olika utifrån religon, etnicitet eller kultur är ingen fungerande stat. Därför måste den sionistiska drömmen om en judisk stat krossas till förmån för en stat för alla. PÅ samma sätt som appartheiden i Sydafrika skulle krossas.

Sayed Nasrallah sa bl.a följande på Al-Jazzera:
"Det är en gåva till det palestinska folket"
" Syrien och Iran har inget med det här att göra, vi har planerat attacken i 5 månader"
" Om Israel vill att vi ska släppa fångarna så får de förhandla med oss, inte vi med dom."
(Egen översättning)
Israel och Libanon har inget fredsavtal, soldaterna ska behandlas efter Geneve konventionens regler för behandling av krigsfångar. Med tanke på att 3 Israeler är tillfångatagna jämfört med 10000 palestinier och libaneser så är attacken fullt legitim.

Typ som Saudiarabien med sin humana syn på kvinnor, Irak som behandlade den kurdiska befolkningen väl, det liberala Iran eller Jemen som älskade den judiska befolkningen i landet och så vidare. Jag tror nog 99 procent föredrar att leva i Israel jämfört med de muslimska länderna i området.
Citera
2006-07-13, 00:16
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eufori
Tänkte bara att du kunde förtydliga lite, Sten. Menar du att Mossad stod bakom den elfte september? Kan du länka mig lite läsning på ämnet?

Skönt att folk kan ljuga i sig dessa konspiratons teorier , trots att bin laden har tagit på sig det och hyllas av islamister för det ..
Citera
2006-07-13, 00:30
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Gudmund förstår inte vad du menar så förklara gärna?
Men det som Sverige säger är ju det vanliga diplomatiska bla bla bla som inte betyder ett enda dugg och som inte kommer att leda till någonting heller.

Du verkar inte ha en aning om hur mycket pengar svenska skattebetalare har tvingats ge till tex palestinas ledare pga vänstern ( Tex Jan Eliason ).
Citera
2006-07-13, 00:34
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
De som har mest att vinna på att den nuvarande konflikten inte får någon lösning är arabstaternas diktatorer. Dessa är inkompetenta och genomkorrumperade.

De kan nu lura i sina undersåter att: "Det är Israels fel att ni är fattiga." Allt medan ländernas stadskassa går in till diktatorns, och hans släkts, privata bankkonton...

Talar vi om Syrien betyder det att Bashar al-Assad och Baathpartiets ledande skikt måste inse att de kan komma att dela Saddam Husseins öde.

Nej det där är skitsnack, folk i andra länder än palestina skyller inte sin fattigdom på israel, det gör dom inte och det hoppas jag du är medveten om. palestinierna kan jag mkt väl tänka mig göra det med viss rätt, t.ex när israel bombar deras elkraftverk, förbjuder dem att gräva brunnar på sin egna mark etc.

De som tjänar på detta nu är såklart konservativa judar som nu har en anledning att släppa lite bomber över araberna igen.
Citera
2006-07-13, 01:06
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Nej det där är skitsnack, folk i andra länder än palestina skyller inte sin fattigdom på israel, det gör dom inte och det hoppas jag du är medveten om.
Regimerna i arabländerna försöker lura i befolkningn detta. Huruvida de lyckas är en annan sak.
Citera
2006-07-13, 01:15
Medlem
NoTruces avatar
Har nu inte läst igenom hela tråden, men hur regerar den libanesiska regeringen på detta?
Citera
2006-07-13, 01:49
Medlem
Syrianer är den kristna befolkningen som fanns i mellanöstern innan araberna och Islam kom (iof är de inte så stor etnisk skillnad, men kulturellt, religöst och språkligt finns det stora skillnader). Syrier är invånare i staten Syrien. Syrianer är kristna och fanns förut främst i Irak, Turkiet och Syrien. De flydde sedan till bl.a Libanon och vidare till Sverige.

Arabvärldens ledare är skit, men att de lurar befolkningen att hata Israel är skitsnack och visar att du inte vet vad du snackar om.
Citera
2006-07-13, 01:53
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Regimerna i arabländerna försöker lura i befolkningn detta. Huruvida de lyckas är en annan sak.

Kan du ge nått exempel på när t.ex syriens ledare försökt skylla folkets fattigdom (dom är inte så fattiga i syrien) på israel? Eller kanske när nån annan arabstats ledare gjort det eller på vad baserar du din åsikt?
Citera
2006-07-13, 02:22
Bannlyst
finns även kaldeher i irak, och armenier i iran samt i sitt hemland. angående kristna i mellanöstern

Citat:
Ursprungligen postat av Abu-Ali-Mustafa
Syrianer är den kristna befolkningen som fanns i mellanöstern innan araberna och Islam kom (iof är de inte så stor etnisk skillnad, men kulturellt, religöst och språkligt finns det stora skillnader). Syrier är invånare i staten Syrien. Syrianer är kristna och fanns förut främst i Irak, Turkiet och Syrien. De flydde sedan till bl.a Libanon och vidare till Sverige.

Arabvärldens ledare är skit, men att de lurar befolkningen att hata Israel är skitsnack och visar att du inte vet vad du snackar om.
Citera
2006-07-13, 02:28
Medlem
Realizts avatar
Vad kan Hizbollahs plan med att starta ett nytt krig mot Israrel vara? Jag gissar att de planerar nåt i stil med följande:

Hizbollahs/Libanons III pansarkår attackerar forcerat från Libanesiska gränsen längs med kusten in i Israel, IV mekaniserade kåren täcker flanken inåt land. De 3 speciella amfibiebrigaderna etablerar brohuvuden på Israels kust en bra bit framför landoffensiven, där II marinkåren successivt landsätts med prioriterat mål att förena sig med den luftburna divisionens luftlandsättning strax norr om Jerusalem. De tre libanesiska kryssargrupperna täcker denna operation till sjöss. Hangarfartygen i Hizbollahs rödahavsflotta tvingar det israeliska flygvapnet till ett tvåfrontskrig genom attacker söderifrån, koordinerade med attacker från Hizbollah Airforce landbaserade baser i Libanon i norr. I och V armekårerna hålls i reserv för att sätta in en avgörande stöt när ett genombrott fullbordats.

Eller har jag missat nåt?
Citera
2006-07-13, 02:42
Medlem
Squalos avatar
Ja, det är då väldigt konstigt att Israel tolererar alla dessa islamistiska semiterrorister som figuterar i deras grannländer.

Jag är bara förvånad att dom inte tar i hårdare, och inte har gjort det tidigare.
Citera
2006-07-13, 02:42
Medlem
Bonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredPhelps
Tror iofs situationen med Israel och sina grannländer är ganska unik. Israel har ju gång på gång blivit invaderad av sina grannländer. På senare tid har det flygit raketer över gränserna och självmordsbombare har även tagits sig in därifrån. Faktum är att regeringarna i Libanon, Syrien inte tar hand om problemen med terrorister som agerar i deras länder och då är det inte konstigt att Israel skiter totalt i deras territoriella integritet, då de indirekt skiter totalt i Israels teritoriella integritet.

Det är ju för f-n Israel som ockuperar områden illegalt! Jag försvarar inte terrorhandlingar och maffialiknande kidnappningar men Israels agerande är oförsvarligt. Omvärldens tafatta och veka reaktioner speglar bara förintelsekomplexet vi fortfarande bär på. Stackars mobbat barn...osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in