2006-07-15, 01:09
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaerieTale
I så fall hoppas jag att i morgon få läsa om en gasexplosion i ditt hus.
Var inte så jävla ignorant mot andras lidande.
Jag hyser inga terrorister i mitt hus..
Citera
2006-07-15, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Hur löste man konflikten i Nordirland? Terrorister(IRA) som såg landet ockuperat av England, långvariga strider med rötter långt bak i historien, religionsmotsättningar. Visst, kanske inte helt samma sak, men ändå en hel del likheter!? Kanske man kunde importera nån modell därifrån? Nu är där ju lugnet självt.

Nordirlandskonflikten löstes genom att båda parterna slutligen ville förhandla. Israel är ointresserade av detta... När Israel på allvar vill ha fred (utan att kräva gammaltestamentliga territorier) kommer de att få detta.
Citera
2006-07-15, 01:10
Medlem
zoccers avatar
Jag kan förstå att man upplever det som orättvisa. Men lär man sig då aldrig? Varför skall man gång på gång springa med full fart in i väggen, då man vet att man varje gång får näsblod och blir "orättvist" behandlad? Försöka med diplomati, vinna omvärldens förtroende, bekräfta Israels existensberättigande kunde kanske vara en början.
Citera
2006-07-15, 01:11
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo
Och därifrån är ju inte steget långt till att slå ut vatten och elförsörjningen för ett helt folk (läs civilbefolkningen, inte politikerna el. terroristerna i landet) samt bomba sönder övrig infrastruktur som broar vägar och flygplatser. Sannerligen i proportion. Och nödvändigt, för tänk, civilbefolkningen blir ju livsfarliga om man har vatten....
Jag säger inte att alla israeliska flygräder var berättigade. Jag sade bara att på tyst medgivande följer det konsekvenser. Sedan så är det lustigt att hela världen går i taket bara för att Israel slår tillbaka, när Hizbollahs raketbeskjutning var tristare än testbilden.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-07-15, 01:11
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Återigen. Staten Libanon har ingen kontroll över Hizbollah.

Precis , och det är den kontrollen dom är skyldiga att ta om dom ska agera som en stat .
Menar du uppriktigt att ett land inte ska ta ansvar för dom organisationer dom låter öppet befinna sig där år efter år med vapen och attacker?
Citera
2006-07-15, 01:13
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Jag säger inte att Libanon skall låta Hizbollah hållas. Jag vet ej varför de inte har sökt utomstående hjälp, men deras regerings beslut är inga skäl för att orsaka det lidande krig ALLTID innebär.
Edit: Ovanstående post sammanfattar det perfekt.
Men du ska se att Bush kommer att hjälpa dom att fördriva Hizbollah ur landet..
Citera
2006-07-15, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Jag kan förstå att man upplever det som orättvisa. Men lär man sig då aldrig? Varför skall man gång på gång springa med full fart in i väggen, då man vet att man varje gång får näsblod och blir "orättvist" behandlad? Försöka med diplomati, vinna omvärldens förtroende, bekräfta Israels existensberättigande kunde kanske vara en början.

Ja eller varför inte helt enkelt ge upp hela skiten och ge bort landet till förmån för Israel. De kanske inte skulle få bo kvar (Israel kräver judisk majoritet) men va fan - det skulle ju bli lugnt i regionen...

När det gäller diplomati är det Israel som behöver viljan.
Citera
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Nordirlandskonflikten löstes genom att båda parterna slutligen ville förhandla. Israel är ointresserade av detta... När Israel på allvar vill ha fred (utan att kräva gammeltestamentliga territorier) kommer de att få detta.

Israel har inga problem att förhandla med libanon , eller palestina . Men hamas vill inte erkänna israel , lite svårt att förhandla då . Och libanon vill inte ta kontroll övar hizbolla.

Israel och libanon hade fredsavtal på gång , men syrien döda det både bokstavligt och bildligt.
Citera
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Jag säger inte att Libanon skall låta Hizbollah hållas. Jag vet ej varför de inte har sökt utomstående hjälp, men deras regerings beslut är inga skäl för att orsaka det lidande krig ALLTID innebär.
Edit: Ovanstående post sammanfattar det perfekt.
Jag fattar inte heller varför de inte sökte hjälp utifrån. Kanske för att de oroar sig mer över vad andra araber tycker om dom (som för övrigt inte behöver leva med skiten) än vad som är bäst för dom själva. Libanon är att jämföra med någon som har en illaluktande och ohälsosam kompost i köket bara för att imponera på sina grönt sinnade gäster. Hursomhelst så får de skylla sig själva.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-07-15, 01:15
Medlem
Om man nu ska lösa det här Hizbollah problmet får man väll göra som allierade gjorde för att få den tyska befolkningen att sluta vara nasister, släpp brandbomber över beirut bygg upp en fet mur pch se till att ingen kan ta sig in eller ur. isolera dem på ett smidigt sätt.

Om Libanons folk vägrar fixa problmet får man tvinga dem att göra det som man gjorde för att få melozovits bort från Serbien. spräng landet sönder å samma blockera allt och skicka massa flygblad att om de ta bort hizbollah och liknande kommer landet att återuppbyggas och blokaderna hävas. kommer säkert vara billigare än att ge bistånd få sakerna sönder sprängda ge bistånd igen. om de sen gör om samma mistag igen så får man ge israel fri tyglar så de få göra vad de vill.
Citera
2006-07-15, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Israel har inga problem att förhandla med libanon , eller palestina . Men hamas vill inte erkänna israel , lite svårt att förhandla då . Och libanon vill inte ta kontroll övar hizbolla.

Israel och libanon hade fredsavtal på gång , men syrien döda det både bokstavligt och bildligt.

Hamas och Abbas var överrens om att genomföra en folkomröstning om att erkänna israels existens. Jag kommer ihåg när jag för en dryg månad sedan hörde det på radion - äntligen... På kvällen tittade jag på nyheterna igen: "7 civila palestinier dödade på strand i Gaza"... Att hela världsopinionen får detta till att hamas började är ett jävla mysterium...
Citera
2006-07-15, 01:17
Medlem
zoccers avatar
Israel har ju trots allt förhandlat och lyckats få till en varaktig(än så länge)fred med tidigare bittra fiender som Egypen och Jordanien. Problemet är väl snarare vem de skall förhandla med? Folkvalda regeringar eller terrororganisationer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in