2006-07-14, 18:10
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davidz
Kan inte nån banna den här lilla idioten? Det finns fortfarande ca 2000 svenskar i landet, plus alla oskyldiga civila libaneser, syrianer och andra turister från andra länder.
haha.,.. är du dum i huvudet? Jag var ironisk...
Citera
2006-07-14, 18:15
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Jag drar inte alla muslimer över en kam. Det finns muslimer som inte brukar terror. Det är dom ickejudar som befinner sig i och runt Israel som ska räknas. Vad har nån annan muslim med detta att göra?

Jag tror att anledningen till att Israel avstår från kärnvapen ligger är att dom vill ha den lilla opinion dom har kvar med sig.

Försvara sig? Inte döda civila?? Öppna ögonen! Jag tror det är du som har en lite förvrängd syn på verkligheten.

Så du menar att dom inte i huvudsak jagar islamister ( hizbolla )?
Om så bara av opportuna skäl.
Du påstår först att dom vill och dödar civila , men säger sen att dom inte gör det för att inte få opinionen emot sig , hur ska du ha det ?
Libanon har åtagit sig att aväpna dom terrorister som härjar vid gränsen , men det har dom inte gjort vilket gör dom ansvariga.
Kan du förklara hur israel lyckats sluta fred med jordanien och egypten om dom nu vill döda alla hela tiden.
Citera
2006-07-14, 18:25
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butcher
Kan någon förklara lite snabbt exakt VAD det är som har startat det här, och hur långt länderna är beredda att gå?

För ett tag sedan tog palestinska extremister en israelisk soldat till fånga och Israel svarade med en omfattande militär kampanj.
Nu för någon dag sedan tog medlemmar ur den libanesiska organisationen Hezbollah två israeliska soldater till fånga.
Israel startade en än mer omfattande militär kampanj på såväl marken som i luften och till sjös..
Man menar på att iom. att Hesbollah sitter i den libanesiska regeringen så kan detta betraktas som en krigshandling.

Anledningen till kidnappningarna är att man vill ha till ett fångutbyte där man från arabernas håll talar om hundratals palestinska fångar i Israel som skall friges i utbyte mot de israeliska soldaterna, något som Israel inte går med på.

Från israeliskt håll har man gått in med marktrupper i södra Libanon, man har beskjutit vissa ställningar med artilleri och man har bombat vissa strategiska punkter med flyg, tex. Beiruts flygplats.

Från libanesiskt håll har man skjutit raketer in i Israel, vissa rapporteras ha nått så pass långt som till staden Haifa (3 mil från gränsen tyckte jag att jag hörde).

Israel har sagt att man är beredda att göra vad som krävs för att försäkra civilbefolkningens säkerhet i Israel, samt ta tillbaka de tillfångatagna soldaterna.
Från libanesiskt håll talar man om att man är villiga att inleda förhandlingar om fångutbyte (något som dock Israel inte vill kännas vid) samt att man inte räds ett israeliskt anfall.
Iran har påpekat att de inte drar sig från att engagera sig i konflikten om Israel anfaller Syrien.

EU har fördömt bägge sidorna och manar till vapenvila och förhandlingar.
USA sympatiserar med Israel.
FN kräver att de israeliska soldaterna friges och att våldet upphör.
EU har även påbörjat planering och förhandlingar med Israel om evakuering utav europeiska medborgare som befinner sig i regionen för tillfället.

Där har du en liten bild utav vad som hänt de senaste dagarna.
Citera
2006-07-14, 18:27
Medlem
Bonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Den risken finns ju redan iom dom danska teckningarna. Ska man ge efter för hot om våld från galningar , ska polisen sluta jag nazister om dom hotar med terror?
Vad har du för principer?

Principen att inte kopiera misslyckade taktiker a la Israel. Så svårt är det inte att fatta det. Om lösningen på allt vore att bruka mest våld, då skulle vi inte ha några problem. Men det är inte så enkelt som du och sionistisraelerna vill ha det till.
Citera
2006-07-14, 18:33
Medlem
Butchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
För ett tag sedan tog palestinska extremister en israelisk soldat till fånga och Israel svarade med en omfattande militär kampanj.
Nu för någon dag sedan tog medlemmar ur den libanesiska organisationen Hezbollah två israeliska soldater till fånga.
Israel startade en än mer omfattande militär kampanj på såväl marken som i luften och till sjös..
Man menar på att iom. att Hesbollah sitter i den libanesiska regeringen så kan detta betraktas som en krigshandling.

Anledningen till kidnappningarna är att man vill ha till ett fångutbyte där man från arabernas håll talar om hundratals palestinska fångar i Israel som skall friges i utbyte mot de israeliska soldaterna, något som Israel inte går med på.

Från israeliskt håll har man gått in med marktrupper i södra Libanon, man har beskjutit vissa ställningar med artilleri och man har bombat vissa strategiska punkter med flyg, tex. Beiruts flygplats.

Från libanesiskt håll har man skjutit raketer in i Israel, vissa rapporteras ha nått så pass långt som till staden Haifa (3 mil från gränsen tyckte jag att jag hörde).

Israel har sagt att man är beredda att göra vad som krävs för att försäkra civilbefolkningens säkerhet i Israel, samt ta tillbaka de tillfångatagna soldaterna.
Från libanesiskt håll talar man om att man är villiga att inleda förhandlingar om fångutbyte (något som dock Israel inte vill kännas vid) samt att man inte räds ett israeliskt anfall.
Iran har påpekat att de inte drar sig från att engagera sig i konflikten om Israel anfaller Syrien.

EU har fördömt bägge sidorna och manar till vapenvila och förhandlingar.
USA sympatiserar med Israel.
FN kräver att de israeliska soldaterna friges och att våldet upphör.
EU har även påbörjat planering och förhandlingar med Israel om evakuering utav europeiska medborgare som befinner sig i regionen för tillfället.

Där har du en liten bild utav vad som hänt de senaste dagarna.

Tackar! Visste om det här med kidnappningarna och det mesta du beskrev innan, men det måste ha legat någonting annat och grott sedan innan? Kidnappningarna brukar inte få så stort gensvar?
Citera
2006-07-14, 18:33
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo
Principen att inte kopiera misslyckade taktiker a la Israel. Så svårt är det inte att fatta det. Om lösningen på allt vore att bruka mest våld, då skulle vi inte ha några problem. Men det är inte så enkelt som du och sionistisraelerna vill ha det till.

Och vad säger och gör israels fiender, våld kanske ? Har du tänkt på det ? Lever inte israel i fred med Jordanien och Egypten ? Du verkar inte vilja se fakta . Islamister dödar folk över hela världen , hizbolla är ett exempel.
Citera
2006-07-14, 18:36
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butcher
Tackar! Visste om det här med kidnappningarna och det mesta du beskrev innan, men det måste ha legat någonting annat och grott sedan innan? Kidnappningarna brukar inte få så stort gensvar?

Det har alltid varit spännt i detta området, och givetvis är det även gammalt jävelskap som ligger och pyr.

Dock är det just det faktum att man från israeliskt håll anser detta vara en krigshandling (iom. Hezbollahs plats i den libanesiska regeringen) som ligger till grund för de starka reaktionerna de senaste dagarna.

Sen är det en sedvanlig våldsspiral som eksalerat där nere.
När Israel bekjuts så går man hårdare fram emot Libanon, som i sin tur bemöter detta med att skjuta tillbaka ännu mer, som i sin tur bemöts med ännu mer strid tillbaka osv.
Du fattar nog.
Citera
2006-07-14, 19:10
Medlem
wootens avatar
Citat:
Så du menar att dom inte i huvudsak jagar islamister ( hizbolla )?
Om så bara av opportuna skäl.
Du påstår först att dom vill och dödar civila , men säger sen att dom inte gör det för att inte få opinionen emot sig , hur ska du ha det ?
Libanon har åtagit sig att aväpna dom terrorister som härjar vid gränsen , men det har dom inte gjort vilket gör dom ansvariga.
Kan du förklara hur israel lyckats sluta fred med jordanien och egypten om dom nu vill döda alla hela tiden.
Man kan döda civila utan att fälla atombomber...
Israel har just invaderat libanon. Hizbolla är inte libanon.
Hur Jordanien och egyptien lyckats sluta fred med Israel har jag ingen aning om.. men jag medger att det låter imponerande!
Citera
2006-07-14, 19:11
Medlem
wootens avatar
Citat:
Nej självklart lider muslimer värre , dom lever ju under bla muslimskt förtryck! Välfigt få av dom lever i demokratier eller med rätt till yttrandefrihet.
Därmed är inte israel huvudorsak till deras lidande, israel är en bekväm yttre fiende för dom galningar som regerar i muslimska länder. Ta tex iran , vad har israel gjort dom för ont ?

Israel agerar nog ganska rimligt, med undantag för vad som går att veta om alla delar i konflikten.
Som jag sa tidigare.. Jag menar de muslimer som lever runt israel.. bekvämt för dig att generalisera kanske..
Citera
2006-07-14, 19:16
Medlem
real zombies avatar
sen hävdar israel att dom enbart siktar in sig på militära mål, hizbolla har "tyvärr" satt upp raketramperna i bostadshus å bland den civila befolkningen,..
Citera
2006-07-14, 19:20
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Det var väl synd. Man hoppades på en rejäl attack som kan rensa ut skiten som finns i Libanon. Nu när dem skyddar terrorister.

Men din jävla idiot det civila mål dom har attackerat, lätt för dig och säga som är uppväxt i trygga lilla sverige din jävla pajas.
Citera
2006-07-14, 19:26
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Heja Israel! Är som sagt en Israel-vän och tycker att Israel gör det enda rätta mot arabjävlarna. Israelerna har 100 ggr mer civilkurage än vad svenskar har. Hade vi haft samma stake som israelerna så hade vi inte haft något invandrarproblem i Sverige. Judarna vet hur man ska ta hand om packet!

Heja Israel!

Och ni alla judehatande nazister, ni kan dra något gammalt över er.

Du hade aldrig sagt så om judarna hade ockuperat sverige, rivit dina föräldrars hus och borrat en kula genom din lille systers huvud. Du måste kunna sätta dig in i andras lidande och sitta här på ett forum och "heja" på ett land som förtrycker människor. Israel är en ockupationsmakt att du som svensk sitter här och hejjar på dom är skrämmande rätt ut sagt. Jag blir mörkrädd av att bo i det här landet med människor som dig. Om det verkligen är så att du tycker om lidande så kommer du nog få smaka på det du med min lilla vän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in