Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-07-16, 20:51
Medlem
Yeah!!s avatar
Finns en del i skogarna utanför Norrköping. Vägbeskrivning är väldigt svår för de som inte känner till området.
Citera
2008-04-12, 11:23
Medlem
Cirkas avatar
Bunker = Betongkonstruktion http://en.wikipedia.org/wiki/Bunker
Bunker = Sandfälla på golfbana http://sv.wikipedia.org/wiki/Bunker_%28golf%29
Citera
2008-04-12, 11:47
Medlem
Nedlagd men inte "övergiven" i den rätta bemärkelsen, långvågssändaren utanför Vadstena (Orlunda). Ägs av en privatperson men mastfundamenten och antennanpassningshusen ägs av olika markägare i området.

Man kan få komma in och få kolla runt i "bunkern" dvs stationshuset mot en avgift på 20kr. Man får tydligen boka via turistbyrån i Motala. Allting är intakt sedan stationen togs i drift 1961. Bunkern har 1,3m tjocka väggar i armerad betong så ni kan ju försöka olovligen försöka ta er in.....

Den skulle kunna stå emot ett Sovjetiskt bombanfall med dåtidens kraftigaste bomber ev. även a-bomber.

Sändarna (2st) från Thomson står kvar där inne orörda.

Jag ska själv ta mig en tur dit i sommar.
Citera
2008-07-12, 22:29
Medlem
Var från början sex master i Orlunda, en centrummast omgiven av fem något mindre master. Centrummasten på 250 meter rasade 1970 efter att en blixt slagit ned i ett av stagen som höll masten på plats. De andra fälldes i omgångar varav de första 1987 under en militärövning. Det var en stor händelse då t o m Östnytt infann sig och filmade. Övriga master fälldes om inte minnet sviker 1994.
Så mycket för långvåg. 1962 inleddes sändningarna.
Citera
2008-07-15, 22:36
Medlem
Tomt Och Ödes avatar
Lite konkreta tips...

På en liten semestertripp hamnade vi på Vadstena Camping. Alltså Vätterviksbadet. (Skitcamping som VERKLIGEN inte förtjänade fra stjärnor)

Vid en promenad med hunden snubblade jag såklart på en övergiven skytteklubb... Vadstena Skyttegille, Anno 1891 (Inte säker på årtal nu).

Så om någon vänlig själ, beväpnad till tänderna med en vass kamera ville ta sig en tur så vore det kul att se riktiga bilder därifrån.

Min egen kamera låg självklart kvar i bilen på campingen, och efter att ha tjatat på min kära sambo varenda gång vi passerade nåt övergivet så brydde jag mig inte ens om att föreslå att vi skulle gå tillbaka...

Dörren till själva gillestugan är olåst, men det står nåt om larm på ett fönster.
Dock tvivlar jag på att det verkligen är larmat.

Happy Huntin' !

//S
Citera
2008-07-15, 23:21
Medlem
henjses avatar
Efter lite funderande så har jag bestämt mig för att tipsa om en nedlagd kvarn i Skänninge. Den ligger i bebyggt område. Om nån är intresserad så går det bra att skicka ett PM. Jag har inte varit inne i byggnaden på över 15 år, men den står kvar iaf.
Citera
2008-07-16, 16:28
Medlem
Tomt Och Ödes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henjse
Efter lite funderande så har jag bestämt mig för att tipsa om en nedlagd kvarn i Skänninge. Den ligger i bebyggt område. Om nån är intresserad så går det bra att skicka ett PM. Jag har inte varit inne i byggnaden på över 15 år, men den står kvar iaf.
Det finns även en nedlagd och bortglömd kvarn i Hässleby också denna i bebyggt område, bara ett stenkast från RV 50, bokstavligt talat... Ligger även en gammal kvarn vid vägen mellan RV50 och Broby...

Den senare verkar vara hem för en blästringsfirma, men den verksamheten verkar också ligga på is...
Citera
2008-07-17, 10:19
Medlem
Horatiuss avatar
Linköping var rena guldgruvan i början av 90-talet.
Då tänker jag mest på det nedlagda T1, plus att det var enkelt
att ta sig ned i sjukhuset kulvertar.
Cloetta var också ett trevligt objekt. Under 80-talet fanns det en kulvert
som ledde in i fabriken, det fanns även stora oanvända produktionsytor.
Jag jobbade på den tiden på Cloetta så jag kunde ägna lunchrasterna
åt dessa fantastiska ytor, utan att riskera åtal för olaga intrång.
Det fanns/finns även ett stort kraftverksbygge i den närliggande Motala ström.

Objekt som skulle kunna vara tillgängliga idag är nog de stora skyddsrummen.
Det finns ett vid brokindsleden vid den stora masten. Det finns också stora
dörrar under belvedären i Trädgårdsföreningen.

Jag har dock aldrig varit inne något av dessa och har ingen aning om huruvida
det går att ta sig in.

För ca 30 år sedan hittade jag två gamla fabriker/kvarnar vid Stångån,
ungefär vid Hovetorp. På den tiden kunde man gå in utan problem. Om dessa
forfarande finns kav så skulle jag se upp med golven, det var närmast livsfarligt att gå där redan för 30 år sedan.
Citera
2008-07-17, 23:02
Medlem
oets avatar
Var ute på en liten UE-turne' nu ikväll och hittade ett litet övergivet hus och en nästintill övergiven park, bilder kommer kanske upp under morgondagen.
Angående skytteklubben så lyckades vi inte hitta den, vi gick ett antal hundra meter åt båda hållen från campingen utan resultat kom bara in på någons privata mark.
Citera
2008-07-19, 04:42
Medlem
Tomt Och Ödes avatar
Ähh... ni måste ju va blinda...

vadstenacamping.se , ta gång/cykelvägen mot Vadstena, vid infarten mot nån slags pelletsfabrik eller nåt, med hästar utanför går det en grusväg rakt ut mot vättern. följ den hundra meter och vips...

X=6482153
Y=1448380

Snacka om lat-mans UE om ni missar denna...

Citera
2008-07-19, 10:24
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomt Och Öde
Ähh... ni måste ju va blinda...

vadstenacamping.se , ta gång/cykelvägen mot Vadstena, vid infarten mot nån slags pelletsfabrik eller nåt, med hästar utanför går det en grusväg rakt ut mot vättern. följ den hundra meter och vips...

X=6482153
Y=1448380

Snacka om lat-mans UE om ni missar denna...

Problemet är att denna absolut inte är "övergiven" samt inte heller 100m ifrån campingen. Vi vårt första besök så gick vi inte så långt som det nu är. Vi gick inte mer än 200m ifrån campingens slut mot Vadstena.

Nu ska vi dock hitta den med hjälp av rätt beskrivning.
Citera
2008-07-19, 19:21
Medlem
Tomt Och Ödes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sbnr1
Problemet är att denna absolut inte är "övergiven" samt inte heller 100m ifrån campingen. Vi vårt första besök så gick vi inte så långt som det nu är. Vi gick inte mer än 200m ifrån campingens slut mot Vadstena.

Nu ska vi dock hitta den med hjälp av rätt beskrivning.

Hmm... den skyttebanan med tillhörande klubbstuga och materialförråd jag var till var HELT igenväxt av mindre sly och långt gräs... Dörren var olåst på klubbstugan och det verkade inte som nån brytt sig om det på VÄLDIGT länge...

Men... om du nu påstår att den absolut inte är övergiven så förstår jag inte vad du menar med "Nu ska vi dock hitta den med hjälp av rätt beskrivning." ?
Senast redigerad av Tomt Och Öde 2008-07-19 kl. 19:22. Anledning: Sa jag dessutom att den ligger exakt 100m från campingen? Jag sa nogatt den låg hundra meter IN på en väg... well well... Hoppas ni hittar den... :)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in