Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-07-10, 17:14
Medlem
Rille_Rulls avatar
Finns det några fina övergivna hus i östergötlands trakten? typ linköping mjölby motala mm?
Citera
2006-07-10, 22:38
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Åk "gamla" vägen från Väderstad mot Omberg (dvs inte E4). Såg några igenspikade ruckel där senast förra veckan. På landet runt Ödeshög finns det en hel del ödehus (!), men jag utesluter inte att den bor konstnärer med spritproblem i en del av dem.
Citera
2006-07-11, 18:06
Medlem
Rille_Rulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Åk "gamla" vägen från Väderstad mot Omberg (dvs inte E4). Såg några igenspikade ruckel där senast förra veckan. På landet runt Ödeshög finns det en hel del ödehus (!), men jag utesluter inte att den bor konstnärer med spritproblem i en del av dem.

tror jag vet precis vart du menar. är det innan en gammal mack är lanthandel där nu gammla rasta .. bor ju folk mittemot i så fall.. dom kanske blir lite nyfikna om man rör sig där..
Citera
2006-07-12, 21:57
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det har jag inte tänkt på. Jag menade nog mer riktigt gamla vägen, dvs pre-E4. Men problemet med Östergötland är ju att det är ganska tätbefolkat. Vart man än går kommer det en liten gubbe med hund och frågar vad man håller på med. Från varje ödehus ser man ett bebott.

Citat:
Ursprungligen postat av Rille_Rull
tror jag vet precis vart du menar. är det innan en gammal mack är lanthandel där nu gammla rasta .. bor ju folk mittemot i så fall.. dom kanske blir lite nyfikna om man rör sig där..
Citera
2007-07-08, 18:53
Medlem
don wallos avatar
Tänkte ta o försöka väcka liv i lite i den här tråden. Har varit ute o kollat på lite ödehus i Ödeshögtrakten och kommunen lever verkligen upp till namnet
Det finns många runt Heda och även om man åker längs rv 50 vid ombergs fot och lite halvmystiska hus om man åker ner mot kälkestad mot vadstena. Ska ut o försöka ta lite kort här när vädret blir lite bättre.
Citera
2007-07-12, 00:12
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag vet inte vad som pågår i de där trakterna. Tydligen finns det flera ödehus mitt i Ödeshög nu, enligt de som bor där. Östergötlands sorgebarn!

Var i Heda i lördags på marknad. Verkar vara många som försöker leva på hemgjorda halsband och ekologisk ost. Se upp så att inte ödehusen bebos av människor som inte har råd med nya fönster!

Finns det inte lite militärt ute vid Stora Lund också? Den gamla skjutfältet är ju golfbana nu, men den kanske finns någon gammal bunker kvar eller nåt? Kanske värt att forska i.
Citera
2007-07-13, 01:57
Medlem
death_in_a_boxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Finns det inte lite militärt ute vid Stora Lund också? Den gamla skjutfältet är ju golfbana nu, men den kanske finns någon gammal bunker kvar eller nåt? Kanske värt att forska i.
Nu var du allt bra rolig!

När vi ändå är inne på ämnet: Hur pass aktiva är skjutfälten ut över Vättern som finns i dessa trakter?
Citera
2007-07-13, 16:29
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Där ser man. Jag var rolig utan att veta om det!

Ön Röknen ägs av fortfikationsverket och är fortfarande ett militärt skjutfält, åtminstone officiellt.

Förr hörde man ofta skjutande utifrån sjön när man var i Vadstena, men det verkar ha upphört de senaste 10 åren. Kanske har de skaffat ljuddämpare?

Citat:
Ursprungligen postat av death_in_a_box
Nu var du allt bra rolig!

När vi ändå är inne på ämnet: Hur pass aktiva är skjutfälten ut över Vättern som finns i dessa trakter?
Citera
2007-07-14, 12:28
Medlem
don wallos avatar
Jag har en polare som sa att en del av dom tomma husen som ligger längs RV 50 är det nån stockholmare som köpt upp och som hade tänkt att hyra ut. men vem vill hyra ett hus utan el, avlopp eller vatten för en större summa? jag hörde oxå en historia om ett hus där det bodde en gammal dam med en massa katter som dom tydligen hade hittat död eller nåt liknande. Jag har fått för mig att denna historia har skrivits om i en annan tråd här på Flashback, men jag försökte o söka på nyckelord men hittade inget.
Citera
2007-07-14, 12:48
Medlem
RiddarKatigs avatar
När jag var ute och snokade igår hittade jag bl.a. fyra fem ödehus utanför Skänninge (här är ett foto inifrån ett av dem: http://img513.imageshack.us/my.php?image=s6000602ki4.jpg).

Det är bara att hoppa upp på cykeln och dra runt på landsvägarna på måfå, du blir förvånad av hur mycket övergivet man hittar...
Citera
2007-07-14, 20:03
Medlem
don wallos avatar
Tack för tipset riddarkatig det ska jag absolut göra. Så fort det blir bättre väder så blir det en runda.
Citera
2007-07-16, 12:32
Medlem
overklockeds avatar
När man har bil sen blir det att åka runt lite grann och kika. Men tråkigt att så många varit överallt innan och slagit sönder massa. Och blir mycket roligare att åka nattetid,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in