Aha, trevligt. Åker dit och spanar någon gång under helgen kanske.
Av satellitbilden att döma så "känner jag igen mig".
vet att jag åkt förbi flertalet gånger.
Varit där nu, och mycket riktigt är huset i allra högsta grad kvar.
Radioholken lades ner 91. Hittade skräp i huset allt från 60talet till just 1991 så det är mest skräp där. Fanns dock en orgel och lite annat krafs att titta på. Hittade även ett katt-skelett.
Lägger upp bilder därifrån senare i veckan för de som är intresserade.
På en liten semestertripp hamnade vi på Vadstena Camping. Alltså Vätterviksbadet. (Skitcamping som VERKLIGEN inte förtjänade fra stjärnor)
Vid en promenad med hunden snubblade jag såklart på en övergiven skytteklubb... Vadstena Skyttegille, Anno 1891 (Inte säker på årtal nu).
Så om någon vänlig själ, beväpnad till tänderna med en vass kamera ville ta sig en tur så vore det kul att se riktiga bilder därifrån.
Min egen kamera låg självklart kvar i bilen på campingen, och efter att ha tjatat på min kära sambo varenda gång vi passerade nåt övergivet så brydde jag mig inte ens om att föreslå att vi skulle gå tillbaka...
Dörren till själva gillestugan är olåst, men det står nåt om larm på ett fönster.
Dock tvivlar jag på att det verkligen är larmat.
Åk från Spellinge herrgård några hundra meter mot Östra Tollstad. Stor villa som verkar övergiven. Flera stora uthus/lador som verkar nedrasade och/eller brunna. Infarten till huset ej plogad.
Det finns gott om övergivna torpstugor i trakten, men det här verkar fel på något sätt...
Har för tillfället hand om en liten knodd 24/7 och kan inte närma mig objektet för att titta. Åkte förbi med bilen i går.
Åk från Spellinge herrgård några hundra meter mot Östra Tollstad. Stor villa som verkar övergiven. Flera stora uthus/lador som verkar nedrasade och/eller brunna. Infarten till huset ej plogad.
Det finns gott om övergivna torpstugor i trakten, men det här verkar fel på något sätt...
Har för tillfället hand om en liten knodd 24/7 och kan inte närma mig objektet för att titta. Åkte förbi med bilen i går.
Åkte runt där och letade en dag men lyckades inte hitta vilan du pratar om..... vet du om den finns lvar eller inte?
Finns det något mer i Östergötland?
Har kollat tunneln vid Mjölby, Björnhammar över Motala, diverse "spökhus" och liknande, finns det något mer eller ska man behöva åka över länsgränsen för att hitta något?
Man kan få komma in och få kolla runt i "bunkern" dvs stationshuset mot en avgift på 20kr. Man får tydligen boka via turistbyrån i Motala. Allting är intakt sedan stationen togs i drift 1961. Bunkern har 1,3m tjocka väggar i armerad betong
De nuvarande ägarna planerar att förvandla Orlunda Radiostation utanför Vadstena till ett museum.
Citat:
Nedgrävda runt stationen ligger än idag de 50 mil kopparkabel som krävdes för att kunna sända, och inne i bunkern står det mesta kvar precis som det gjorde i november 1990 när stationen tystnade. På skrivborden ligger drivor med tidigare topphemliga papper nonchalant strödda och fältsängarna är strategiskt placerade under nödtelefonen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!