Citat:
Ursprungligen postat av Supersonic
Jag funderar lite på hur det går till när man går vidare tillsammans efter otrohet. Har en hel del frågor, hoppas någon (bedragen som obedragen) har lust att svara.
Är det någon här som själv gått vidare tillsammans efter otrohet, hur har det gått isåfall?
Varför valde du att gå vidare och inte bryta?
Du som vart bedragen, kan du lita på din partner nu efteråt?
Förlåta och glömma, är det så enkelt?
Hur gör man med tankar och bilder i huvudet som ofrivilligt dyker upp? Är det bättre att veta mindre om själva affären fast man är nyfiken och vill veta allting? Kan väl bli jobbigt om man skall hålla ihop även i framtiden, kanske så pass att man blir äcklad av tanken.
Jag har läst att det är vanligt att den som vart bedragen försöker skylla på sig själv ("om jag bara skulle ha uppvaktat henne/honom mer" m.m.). Hur undviker man dessa tankar?
Det var nog allt till att börja med. Tacksam för ALL respons.

Vad är det du har upplevt?
Rent allmänt tycker jag att det är en viss skillnad på ett fyllehångel (vilket jag utsatt min dåvarande sambo för) och en längre kärleksaffär.
Jag har inte blivit bedragen i ordets rätta bemärkelse, men kände mig ändå oerhört sviken. Han gjorde slut, låg med en annan för att sedan ringa mig.
Det förföljde oss i flera år efteråt. Precis som du skriver, jag fick upp bilder i huvudet, tog reda på hennes namn, adress, utseende. Började smida planer, träna på gym för att spöa ner henne (ja! helt seriöst! svartSJUK)osv. Allt det där skingrade mina tankar från att göra slut. Hatet riktades mot fel person.
Vi valde att fortsätta av kärlek, trodde vi då, i efterhand tror jag att det var svaghet från min sida.
Förlåt och glömma.. Kränkningen och sveket förpestade hela min person. Jag kunde inte komma över det förrän mitt förhållandevis milda snedsteg. Maktbalans. Dock tror jag att det förstör för mycket, en otrohet. Det kan finnas hopp, det beror på hur mycket man tidigare har investerat i förhållandet, omständigheter osv.
Det här med att vilja veta saker.. Jag ville som sagt veta ALLT. Kom med närgångna frågor om vad dom hade gjort, hur dom hade gjort det, vart dom hade varit.. Jag fick bara mer och mer att bearbeta och egentligen ville jag nog få fram någon så osmaklig detalj att jag omöjligt kunde förlåta. Och det fick jag, men förlät ändå (mådde bara jävligt dåligt under tiden.) Hade jag varit smart hade jag inte förlåtit, man orkar inte älta hur länge som helst ändå.
Kan du inte berätta mer om vad som hände?