Citat:
Ursprungligen postat av
FBc3po
Tänker du att du ska sälja dig som rubriken lyder eller är det sexuella tjänster du tänker erbjuda? Ganska stor skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
andaz
Vad är skillnaden?
Skillnaden ligger i synsättet.
Antingen ser man det som att man säljer en tjänst, dvs, ungefär som en vanlig massagetjänst, eller så ser man det som att man säljer sin själ.
Den sistnämnda approachen har folk som är emot prostitution. Den förstnämnda har vi som har en liberalare samhällssyn.
Om man ser det som om man säljer sig själv så är det ett dåligt tecken. För då fördömer man sitt eget agerande på ett sätt som förmodligen inte är speciellt bra för självkänslan. Om man däremot bara ser det som en tjänst så distanserar man sig från själva arbetet på ett annat vis som i mina ögon förmodligen är hälsosammare.
För mig som jurist handlar det mest om en liberal köprättslig inställning till tjänsten. Då ser man den prostituerade som en säljare av en vanlig tjänst, även om den är väldigt intim. En helt legal tjänst för övrigt...
För en "vanlig svensson" handlar det dock ofta om att personen "säljer sig själv" och då ser man också den prostituerade som ett offer som utsätts för någon slags brott genom att ingå ett avtal? Där ses den prostituerade i stort sett brottsoffer, trots att den prostituerade inte alls har den positionen.
Hobbypsykologen i mig, som har 0 högskolepoäng i psykologi och aldrig varit i närheten av psykologforumet ens här på flashback skulle tro att det är klart mer hälsosamt att sälja en tjänst än sig själv. Men sen är det ju ett relativt vanligt uttryck så vilket sätt du de facto ser det hela på avslöjas ju knappast av ordvalet, även om det ger antydningar.