Citat:
Ursprungligen postat av
HaveFun
Jag tänker mycket på hur du nedgradera dig från radhus till lgh. Har du kötid? Om du hade typ 25-35 års kötid är det klockrent att sälja av och hitta en billig hyreslägenhet. Men då är det fler problem som parkering och annat som blir ett huvudvärk.
Att förvärva en tomt och bygga är inte bara att göra det. Att koppla in sig mot VA, el och fiber, bygglov med ritningar m.m. är dyrt och tar tid. Sen är ju grejen att du spekulerar friskt i om att byggmaterial blir billigare i framtiden. Det hänger på många faktorer som knappast vi här kan förstå.
Just nu är du exponerad mot bostadsmarknaden men med ditt upplägg blir du exponerad mot minst 5 andra faktorer som är kopplat till att bygga ett hus.
Bor inte i Sthlm så här kan man få tag i attraktiva lägenheter med kontaktnät, blir lite utanför stan.
Jag har bred kunskap inom byggbranschen och är cert K/A så ritningar, bygglov etc är inget hinder, har bra kontaktnät även där.
Det enda egentligen är materialpriser, men även om de består så kan jag bygga relativt billigt, i sammanhanget.
Och som sagt, byggsektorn kommer in i en kris snart, det är det nog ingen fråga om ens, och det kommer vara lättare att hitta billiga tjänster då företag kommer sikta på överlevnad snarare än tillväxt kommande åren skulle jag tro…
Men ser egentligen inte så många faror, stannar jag blir jag ju lika påverkad av hundåren framöver, om inte mer.