2022-10-08, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
kanske har 4-5k i lån i månaden, resten är avgift/ el etc.

Men eftersom man kan anta att den just i detta nu står och minskar i värde kan man inte i detta sammanhang räkna lånet som en ”bra sak” utan mer som en hyra till banken och amortering = fylla i luckor av värdeminskning

I ditt fall som du beskriver sälj fort som fan.
Citera
2022-10-08, 14:50
Avstängd
Citat:
Det här är en fråga jag vill bolla, fick en idé.

Köpte in mig i en nybyggd brf i ett radhus 2019, gick in med 1,2 mill, köptes för 2.9m

Enl senast sålda (förra veckan) är vinsttappet från ungefär 3.9 i våras till 3.4 nu.

Det skiter jag i då jag har under 2 i lån. MEN, investeringsmässigt, då jag är kass på börs och besparingar vill jag göra en så bra affär som möjligt på fastigheter.

Så min tanke nu, är att sälja trots värderingstappet, ta vinsten på någon dryg miljon efter skatt, 1,4 kanske, och köpa en attraktiv tomt utan lån till rea.

Då hyr jag så länge, tills priser för att bygga eventuellt går ned( jag har ovärdeligaa kontakter i branschen och gör dessutom mycket själv)

Och så bygger jag en mindre villa, en så energisnål som möjligt då jag är övertygad om att det även i längden kommer vara värdebevarande, som solceller och bergvärme.

Jag vet att det kanske inte finns några proffs här, och inte ens proffsen vet vad som händer framöver. Men att till fullo äga en attraktiv tomt utan lån och hyra just nu kanske inte är så dumt?

Jag är egentligen inte i behov av att flytta, men spånar strategiskt framåt.

Är det bara jag som inte fattar varför du får 1.4 miljoner i vinst om du säljer på 3,4 efter ha köpt på 2,9?
Citera
2022-10-08, 15:00
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etanthegreat
Är det bara jag som inte fattar varför du får 1.4 miljoner i vinst om du säljer på 3,4 efter ha köpt på 2,9?

Räknade med vinsten från förra boendet jag lade in i huset, så sammanlagt det jag har att röra mig med efter lån /skatt

Men formulerade mig kanske slarvigt, och det är snabbt räknat, vet inte exakt
Citera
2022-10-08, 15:04
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
I ditt fall som du beskriver sälj fort som fan.

Känner egentligen inte så heller i panik, jag har alltid räknat med att marknaden kommer att stanna, gå ned och återhämta sig, även om det är många år bort.

Så jag kommer inte ta beslut i affekt, utan ska sätta mig med en kalkyl, mina funderingar och kanske prata med nån som är mer insatt, vem det nu skulle vara.

Ville bara ta upp det här för att höra tankar rent generellt om idén som en investering, att köpa tomt för vinst.

Vill inte laborera med dessa pengar i någon form av aktier eller liknande, så det kan vi ta från bordet för er som tänker det 😂
Citera
2022-10-08, 15:11
Medlem
TrueCs avatar
En till sak folk inte tänker på i samband med lågkonne, är att det är då man ska våga satsa om man har jobb och kan ta lån. Billig mark, och det är lättare att få rimliga priser på anbud, då företag har sämre att göra blir det en mer sund konkurrensmässig prissättning när företag måste hugga om jobben, vilket inte hänt på många år i princip
Citera
2022-10-08, 15:20
Medlem
Citat:
Jag är inte så sentimental, tänkte att vi skulle bo här i 10-15 år, men är öppen att ändra mig om det är gynnsamt

Okej men då kan du sälja jag tror bomarknaden har en bit ner från dagens nivåer.
Jag själv bor I en bostadsrätt o har tänkt samma tanke om o sälja bo i hyresrätt o köpa in mig igen på lägre nivå men inser att jag ej orkar med den processen så väljer o bo kvar trots kommande nedgång bor i en kommun jag aldrig troligtvis kommer vilja lämna heller så länge jag bor i Sverige.
Citera
2022-10-08, 15:30
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
En till sak folk inte tänker på i samband med lågkonne, är att det är då man ska våga satsa om man har jobb och kan ta lån. Billig mark, och det är lättare att få rimliga priser på anbud, då företag har sämre att göra blir det en mer sund konkurrensmässig prissättning när företag måste hugga om jobben, vilket inte hänt på många år i princip

Jag tänker mycket på hur du nedgradera dig från radhus till lgh. Har du kötid? Om du hade typ 25-35 års kötid är det klockrent att sälja av och hitta en billig hyreslägenhet. Men då är det fler problem som parkering och annat som blir ett huvudvärk.

Att förvärva en tomt och bygga är inte bara att göra det. Att koppla in sig mot VA, el och fiber, bygglov med ritningar m.m. är dyrt och tar tid. Sen är ju grejen att du spekulerar friskt i om att byggmaterial blir billigare i framtiden. Det hänger på många faktorer som knappast vi här kan förstå.

Just nu är du exponerad mot bostadsmarknaden men med ditt upplägg blir du exponerad mot minst 5 andra faktorer som är kopplat till att bygga ett hus.
Citera
2022-10-08, 15:38
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Jag tänker mycket på hur du nedgradera dig från radhus till lgh. Har du kötid? Om du hade typ 25-35 års kötid är det klockrent att sälja av och hitta en billig hyreslägenhet. Men då är det fler problem som parkering och annat som blir ett huvudvärk.

Att förvärva en tomt och bygga är inte bara att göra det. Att koppla in sig mot VA, el och fiber, bygglov med ritningar m.m. är dyrt och tar tid. Sen är ju grejen att du spekulerar friskt i om att byggmaterial blir billigare i framtiden. Det hänger på många faktorer som knappast vi här kan förstå.

Just nu är du exponerad mot bostadsmarknaden men med ditt upplägg blir du exponerad mot minst 5 andra faktorer som är kopplat till att bygga ett hus.

Bor inte i Sthlm så här kan man få tag i attraktiva lägenheter med kontaktnät, blir lite utanför stan.

Jag har bred kunskap inom byggbranschen och är cert K/A så ritningar, bygglov etc är inget hinder, har bra kontaktnät även där.

Det enda egentligen är materialpriser, men även om de består så kan jag bygga relativt billigt, i sammanhanget.

Och som sagt, byggsektorn kommer in i en kris snart, det är det nog ingen fråga om ens, och det kommer vara lättare att hitta billiga tjänster då företag kommer sikta på överlevnad snarare än tillväxt kommande åren skulle jag tro…

Men ser egentligen inte så många faror, stannar jag blir jag ju lika påverkad av hundåren framöver, om inte mer.
Citera
2022-10-08, 16:40
Medlem
Citat:
Känner egentligen inte så heller i panik, jag har alltid räknat med att marknaden kommer att stanna, gå ned och återhämta sig, även om det är många år bort.

Så jag kommer inte ta beslut i affekt, utan ska sätta mig med en kalkyl, mina funderingar och kanske prata med nån som är mer insatt, vem det nu skulle vara.

Ville bara ta upp det här för att höra tankar rent generellt om idén som en investering, att köpa tomt för vinst.

Vill inte laborera med dessa pengar i någon form av aktier eller liknande, så det kan vi ta från bordet för er som tänker det 😂

Klart att marknaden kommer återhämta sig. Men det är just osäkerheten om det är 1 eller 10 år bort. Om du har någon vän som är insatt o fastigheter skulle jag tipsa dig om att kontakta honom. Finns inget rätt svar på din fråga då det är så många aspekter som spelar in. Önskar dig lycka till oavsett vad du väljer att göra.
Citera
2022-10-08, 17:00
Medlem
Citat:
kanske har 4-5k i lån i månaden, resten är avgift/ el etc.

Men eftersom man kan anta att den just i detta nu står och minskar i värde kan man inte i detta sammanhang räkna lånet som en ”bra sak” utan mer som en hyra till banken och amortering = fylla i luckor av värdeminskning
Ja, det är väl rätt mycket avgift och om du har el till uppvärmning slipper du ju den biten i en hyra. Men tror du verkligen det blir värdeminskning på sikt? Om det inte är avfolkningsbygd borde det vända upp igen. Men just nu vågar väl folk inte köpa. Men som någon sa - om du inte vill bo kvar några är är det kanske lika bra att dra...

Jag är verkligen ingen fastighets- eller privatekonomiexpert, men spontant gillar jag inte brf med hög avgift, känns som det sämsta av två världar... Lycka till oavsett vad du väljer!
Citera
2022-10-08, 17:02
Medlem
covf33fs avatar
Spontant känns 3.4-3.9 för ett radhus utanför Stockholm som ett safigt överpris

Men jag är inte markanden, så min åsikt har 0 betydelse
Citera
2022-10-08, 17:05
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Det här är en fråga jag vill bolla, fick en idé.
Det kanske är en ålders- och familjefråga...

Under 30 år alla gånger.
Utan kids och under 40 år är allt möjligt.
kids i skolåldern eller över 40 år känns väl lite motigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in