2022-10-08, 17:19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Det här är en fråga jag vill bolla, fick en idé.

Köpte in mig i en nybyggd brf i ett radhus 2019, gick in med 1,2 mill, köptes för 2.9m

Enl senast sålda (förra veckan) är vinsttappet från ungefär 3.9 i våras till 3.4 nu.

Det skiter jag i då jag har under 2 i lån. MEN, investeringsmässigt, då jag är kass på börs och besparingar vill jag göra en så bra affär som möjligt på fastigheter.

Så min tanke nu, är att sälja trots värderingstappet, ta vinsten på någon dryg miljon efter skatt, 1,4 kanske, och köpa en attraktiv tomt utan lån till rea.

Då hyr jag så länge, tills priser för att bygga eventuellt går ned( jag har ovärdeligaa kontakter i branschen och gör dessutom mycket själv)

Och så bygger jag en mindre villa, en så energisnål som möjligt då jag är övertygad om att det även i längden kommer vara värdebevarande, som solceller och bergvärme.

Jag vet att det kanske inte finns några proffs här, och inte ens proffsen vet vad som händer framöver. Men att till fullo äga en attraktiv tomt utan lån och hyra just nu kanske inte är så dumt?

Jag är egentligen inte i behov av att flytta, men spånar strategiskt framåt.
Tycker du tänker rätt klokt. Det är mycket svårt att veta hur marknaden kommer utveckla sig. Det kloka i ditt tänk är att du fortfarande har en vinstsituation. Jag läste för ett tag sedan om ett par som lipade över att de köpt ett hus som de gav 1,8 miljoner för för ett antal år sen som var som värt som mest 4,2 och nu när de ska sälja så var det värderat till 3,7. De hade dessutom två Porschar. Snacka om att de inte fattat något. Man ska inte använda sitt boende som bankomat.
Citera
2022-10-08, 18:50
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Ja, det är väl rätt mycket avgift och om du har el till uppvärmning slipper du ju den biten i en hyra. Men tror du verkligen det blir värdeminskning på sikt? Om det inte är avfolkningsbygd borde det vända upp igen. Men just nu vågar väl folk inte köpa. Men som någon sa - om du inte vill bo kvar några är är det kanske lika bra att dra...

Jag är verkligen ingen fastighets- eller privatekonomiexpert, men spontant gillar jag inte brf med hög avgift, känns som det sämsta av två världar... Lycka till oavsett vad du väljer!

Jo i takt med ränteökningar kommer ju bankens kalkyl på vad folk får ta i lån minska, vilket i sin tur påverkar när budgivningen tar stopp, även om det är bostadsbrist!

Jag är inte oroad av avgiften i sig, den i sig själv ligger väl på 4.5k och tror faktiskt att det är det framtida boendet för kommande generationer, färre och färre har viljan och kunskap att ta hand om ett hus..

Men jag kan absolut bo här i 20 år, men såg en chans att hoppa över några år av värdeminskning genom att göra ett move 😎 men ska fundera lite, tack!
Citera
2022-10-08, 20:05
Medlem
Nej behåll, betala av o bo billigt som fan sen.
Citera
2022-10-08, 20:07
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Är det inte stor risk att du åker på en rejäl reavinstskatt iom att du säljer ditt boende med vinst och samtidigt inte köper något dyrare boende och därmed inte kan skjuta upp reavinstskatten ?
Citera
2022-10-08, 20:11
Citat:
Ja, det finns det, nybyggda hyreslägenheter som har svalt intresse just nu, men för mig blir inte boendekostnaderna mer om jag tar en sådan så länge.

Då så kör på det !
Citera
2022-10-08, 20:11
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Det kanske är en ålders- och familjefråga...

Under 30 år alla gånger.
Utan kids och under 40 år är allt möjligt.
kids i skolåldern eller över 40 år känns väl lite motigt?

33 med två barn , 9 och 10 😎 de gillar äventyr lika mycket som sin far
Citera
2022-10-08, 20:29
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Har haft ett par renoveringsobjekt och tror att det blir för omständigt och dyrt att konvertera till lågenergiboenden, vilket någonstans känns som grundbulten i min investering isåfall

Precis som du säger är det ett allmänt missförstånd att det alltid är billigare att renovera än att bygga nytt. Oftast blir det snarare dyrare och sämre. Vill som du ha bra isolering och ventilation är det nytt som gäller.
Citera
2022-10-08, 20:40
Medlem
Hyr ut ett rum.och vänta tills dess jobbiga tider är över
Citera
2022-10-08, 21:32
Medlem
BulkAndreass avatar
Många tomter säljs med krav på att man ska påbörja bygget inom en viss tid. Så i ditt fall minskar det utbudet på en redan ganska gles marknad.
Citera
2022-10-09, 18:01
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
33 med två barn , 9 och 10 😎 de gillar äventyr lika mycket som sin far
Idag kanske klasskompisar inte spelar så stor roll, vad vet jag om det...

Själv hann *jag* göra tre skolbyten i grundskolan och se vilket problembarn jag blev.
Tack för det livet!
Citera
2022-10-09, 18:25
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Idag kanske klasskompisar inte spelar så stor roll, vad vet jag om det...

Själv hann *jag* göra tre skolbyten i grundskolan och se vilket problembarn jag blev.
Tack för det livet!

Bor kvar i samma område, så det är inga problem. Har redan flyttat en gång sedan de startade skolan, går fortfarande kvar i samma.

Mina ungar har alltid mandat att säga vad de tycker om mina idéer! Frun har dock röstat med förslaget, så vi får se.
Citera
2022-10-09, 18:26
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Precis som du säger är det ett allmänt missförstånd att det alltid är billigare att renovera än att bygga nytt. Oftast blir det snarare dyrare och sämre. Vill som du ha bra isolering och ventilation är det nytt som gäller.

Ja verkligen. Många som köper gammalt hade rent av tjänat på att plocka ned skiten och byggt nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in