• 1
  • 2
2022-10-08, 13:42
Medlem
TrueCs avatar
Det här är en fråga jag vill bolla, fick en idé.

Köpte in mig i en nybyggd brf i ett radhus 2019, gick in med 1,2 mill, köptes för 2.9m

Enl senast sålda (förra veckan) är vinsttappet från ungefär 3.9 i våras till 3.4 nu.

Det skiter jag i då jag har under 2 i lån. MEN, investeringsmässigt, då jag är kass på börs och besparingar vill jag göra en så bra affär som möjligt på fastigheter.

Så min tanke nu, är att sälja trots värderingstappet, ta vinsten på någon dryg miljon efter skatt, 1,4 kanske, och köpa en attraktiv tomt utan lån till rea.

Då hyr jag så länge, tills priser för att bygga eventuellt går ned( jag har ovärdeligaa kontakter i branschen och gör dessutom mycket själv)

Och så bygger jag en mindre villa, en så energisnål som möjligt då jag är övertygad om att det även i längden kommer vara värdebevarande, som solceller och bergvärme.

Jag vet att det kanske inte finns några proffs här, och inte ens proffsen vet vad som händer framöver. Men att till fullo äga en attraktiv tomt utan lån och hyra just nu kanske inte är så dumt?

Jag är egentligen inte i behov av att flytta, men spånar strategiskt framåt.
Citera
2022-10-08, 13:53
Medlem
Finns det något attraktivt att hyra i dina trakter?
Citera
2022-10-08, 13:59
Medlem
DoktorNos avatar
Gör som du tänkt och sälj, hyr en tid, spara ihop mer pengar och skaffa sen ett hus. Men bygg inte nytt utan köp ett så bra renoveringsobjekt som möjligt med bästa möjliga läge. Det är läget som avgör om det blir en bra affär på lång sikt och det är på lång sikt billigare att renovera än att bygga nytt.
Citera
2022-10-08, 14:01
Medlem
Frågan är ju om hyran på hyresrätten medans du väntar "äter upp" för mkt av din lön/kapital, då kanske du står där med en tomt men inte har råd att bygga något? Alltid bra att äga ett hus, men frågan är om din plan blir lite svår på sikt med höga hyror?

Antar dessutom att hyresrätten inte är lika fin som din bostadsrätt. Orkar du bo så en period för att endast spara och kunna bygga i framtiden?
Citera
2022-10-08, 14:16
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Frågan är ju om hyran på hyresrätten medans du väntar "äter upp" för mkt av din lön/kapital, då kanske du står där med en tomt men inte har råd att bygga något? Alltid bra att äga ett hus, men frågan är om din plan blir lite svår på sikt med höga hyror?

Antar dessutom att hyresrätten inte är lika fin som din bostadsrätt. Orkar du bo så en period för att endast spara och kunna bygga i framtiden?

Alltså med avgift till brf och lånen jag betalar nu(som dessutom säkert inte ens amorteras i samma takt som värdeminskningen) får jag en fin lägenhet, boendet kostar nog oss 13k i månaden, så att betala det men slippa värdeminskningen är ju bara en bra affär känns det som
Senast redigerad av TrueC 2022-10-08 kl. 14:19.
Citera
2022-10-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse

Ja det där beror ju mycket på var TS bor/vill bo. I Stockholmsområdet får man inte tag på en hyresrätt med hyggligt läge och prisvärd hyra utan kötid eller byten. Det beror ju även på alternativet - dvs hur hög månadsavgift, TS har för radhuset och ev höga driftskostander för eluppvärmning.
Citera
2022-10-08, 14:17
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Finns det något attraktivt att hyra i dina trakter?

Ja, det finns det, nybyggda hyreslägenheter som har svalt intresse just nu, men för mig blir inte boendekostnaderna mer om jag tar en sådan så länge.
Citera
2022-10-08, 14:18
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Gör som du tänkt och sälj, hyr en tid, spara ihop mer pengar och skaffa sen ett hus. Men bygg inte nytt utan köp ett så bra renoveringsobjekt som möjligt med bästa möjliga läge. Det är läget som avgör om det blir en bra affär på lång sikt och det är på lång sikt billigare att renovera än att bygga nytt.

Har haft ett par renoveringsobjekt och tror att det blir för omständigt och dyrt att konvertera till lågenergiboenden, vilket någonstans känns som grundbulten i min investering isåfall
Citera
2022-10-08, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Ja, det finns det, nybyggda hyreslägenheter som har svalt intresse just nu, men för mig blir inte boendekostnaderna mer om jag tar en sådan så länge.
Det beror väl också på hur stor del av boendekostnaden som är månadsavgift och vad som är avbetalning på lån. Vissa brf-radhus har ju ganska höga månadsavgift.
Citera
2022-10-08, 14:24
Medlem
Vill du ej långsiktigt bo kvar så hade jag sålt i snart som möjligt ja.
Citera
2022-10-08, 14:27
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Det beror väl också på hur stor del av boendekostnaden som är månadsavgift och vad som är avbetalning på lån. Vissa brf-radhus har ju ganska höga månadsavgift.

kanske har 4-5k i lån i månaden, resten är avgift/ el etc.

Men eftersom man kan anta att den just i detta nu står och minskar i värde kan man inte i detta sammanhang räkna lånet som en ”bra sak” utan mer som en hyra till banken och amortering = fylla i luckor av värdeminskning
Citera
2022-10-08, 14:28
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Vill du ej långsiktigt bo kvar så hade jag sålt i snart som möjligt ja.

Jag är inte så sentimental, tänkte att vi skulle bo här i 10-15 år, men är öppen att ändra mig om det är gynnsamt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in