2023-02-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Om vi ser ett fullt utvecklat krig i Sverige, kommer du inte att kunna sätta någon i säkerhet.

Vilket jag redan har skrivit.
Citera
2023-02-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det bestämmer min arbetsgivare.

Nej din arbetsgivare bestämmer inte över lagen som säger att du omedelbart måste inställa dig om du blir inkallad.
Citera
2023-02-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Nej din arbetsgivare bestämmer inte över lagen som säger att du omedelbart måste inställa dig om du blir inkallad.

Börjar oroligheterna, så kommer jag föra barnen i säkerhet innan den förhöjda beredskapen. Om den förhöjda beredskapen kommer plötsligt, så finns det ingen som kommer hinna infinna sig omedelbart. Det inser du väl ändå? Så jag kommer inte vara ensam om att kanske inte hinna exakt i tid.
Citera
2023-02-13, 17:41
Avslutad
Citat:
Det är lagbrott om du inte inställer dig direkt som sagt.

Angående mitt medborgarskap så vägrar Sverige att avsluta det om jag inte först skaffar ett annat vilket inte delas ut så lättvindigt som i Sverige. I flera länder kan man inte ens bli medborgare även om man bor där lång tid.
Du tror att TomatKungen bryter mot lagen om TomatKungen inte lämnar sina barn ensamma hemma när tanksen kommer?

Pucko.
Citera
2023-02-13, 17:43
Medlem
Citat:
Börjar oroligheterna, så kommer jag föra barnen i säkerhet innan den förhöjda beredskapen. Om den förhöjda beredskapen kommer plötsligt, så finns det ingen som kommer hinna infinna sig omedelbart. Det inser du väl ändå? Så jag kommer inte vara ensam om att kanske inte hinna exakt i tid.

Ryssland kan skicka en missil nu som når Sverige om några minuter och staten kan omedelbart svara med att inkalla dig innan du hinner förbereda dig. När du då flyr med barnen begår du lagbrott även om du har för avsikt att inställa dig senare.
Citera
2023-02-13, 17:46
Avslutad
Citat:
Ryssland kan skicka en missil nu som når Sverige om några minuter och staten kan omedelbart svara med att inkalla dig innan du hinner förbereda dig. När du då flyr med barnen begår du lagbrott även om du har för avsikt att inställa dig senare.
Och då ska TomatKungen lämna barnen ensamma hemma för att stoppa missilen?

Pucko.
Citera
2023-02-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du tror att TomatKungen bryter mot lagen om TomatKungen inte lämnar sina barn ensamma hemma när tanksen kommer?

Pucko.

När det är krig gäller inte vanliga regler om VAB och annat. Då ska man omedelbart göra det som står i inkallelsen utan dröjsmål. Barnfrågan får samhället och grannar mm lösa bäst det går.
Citera
2023-02-13, 17:47
Avslutad
Citat:
Naturligtvis får man veta att man ska göra sig beredd att infinna sig.
Citera
2023-02-13, 17:58
Avslutad
Citat:
När det är krig gäller inte vanliga regler om VAB och annat. Då ska man omedelbart göra det som står i inkallelsen utan dröjsmål. Barnfrågan får samhället och grannar mm lösa bäst det går.
Japp, man lämnar de små barnen ensamma hemma när stridsvagnar rullar på gatorna och hoppas att samhället kommer hem och tittar till dem!

Eller så sätter man barnen i säkerhet först. Under finska vinterkriget skickade man de finska barnen till Sverige, under andra världskriget skickade engelsmännen ut barnen på landsbygden och judiska krigsbarn kom till Sverige. Att skydda barn är prioriterat i krig.
Citera
2023-02-13, 18:00
Medlem
Citat:
Japp, man lämnar de små barnen ensamma hemma när stridsvagnar rullar på gatorna och hoppas att samhället kommer hem och tittar till dem!

Eller så sätter man barnen i säkerhet först. Under finska vinterkriget skickade man de finska barnen till Sverige, under andra världskriget skickade engelsmännen ut barnen på landsbygden och judiska krigsbarn kom till Sverige. Att skydda barn är prioriterat i krig.

Lagen ger dig inte rätt att underkänna inkallelsen, du ska göra det som står där även om du inte gillar det.
Citera
2023-02-13, 18:00
Medlem
Citat:
Naturligtvis får man veta att man ska göra sig beredd att infinna sig.

Ja, så måste det ju rimligtvis vara.
Citera
2023-02-13, 18:01
Avslutad
Citat:
Lagen ger dig inte rätt att underkänna inkallelsen, du ska göra det som står där även om du inte gillar det.
Och varför tror du det står i inkallelsen att lämna dina ensamma barn hemma och kom om en kvart?

Troligare står det Sätt dina barn i säkerhet och infinn dig så snart som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in