2022-10-05, 22:35
Medlem
Köp en begagnad bil på avbetalning.
Att privatleasa en bil är idioti och att kasta pengar i sjön.

Min nuvarande lexus ct200h har jag kört i 5 år nu. En 2011a.
Inköp 165k. Värde idag ca 130.
Bara service och bromsbelägg gjort.
Värdeminskning, däck och alltikring ca 500kr/mån

Innan det en celica -04. Inköp 65. Såld för 50. Ägde den i 3 år.
Bara service på den. ca 300kr/mån

Före den en v70 -01 som jag hade i många år. Kanske 6 år.
Köpte den för 75. Sålde den för 38.
Var lite bromsar och service och kamrem. Säg 400kr/mån ca.

Nej för faan leasa inte en bil. Det finns bättre saker att lägga pengarna på

*och jag kanske missar att ta med något i beräkningarna i mina erfarenheter ovan så slå på ett par hundralappar så är vi garderade.

Det motiverar iaf inte att hyra en liten Kalle Anka bil för 2999.-/mån
Senast redigerad av eyecreate 2022-10-05 kl. 23:24.
Citera
2022-10-05, 23:36
Medlem
fluffypuffys avatar
Det går att hyra en hyundai i10 för 1595.-/mån hos hedin
Bindningstid 3 år
Citera
2022-10-06, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Hahah

Byte kamrem och service på en 10 år gammal A4 kostar 15-20.000 kr
Byte koppling 10-15.000 kr

samt...... vad kostar en 10 år gammal A4'a med 20.000 mil på mätaren ?
80.000 kr ? Du har minst 1.000 kr i månaden i värdeminskning.

Du har ju inte fel men hur fan kör du om du får byta koppling i tid och otid?

"hahahah byte av hela jävla motorn, drivlina och kaross kostar 200k"

Man behöver ju inte köpa en som gått 20k. Köp en 2-5 år gammal bil som gått 2000-7000 någonstans. Det har visst sig billigast varje gång jag räknat på det så slipper man köra den minsta bilen på marknaden med motorvolym på under litern.
Senast redigerad av kalleboool 2022-10-06 kl. 00:13.
Citera
2022-10-06, 09:30
Medlem
Finns ens leasingavtal på 1 år? Rent krasst brukar de väl (av förklarliga skäl) ligga på 2 - 3 år. Dessutom har jag kass erfarenhet av leasing. Leasade en Audi på 3 år med 1 500 mil per år. Gjorde efter 1 år en flytt och höjde därmed mina årliga mil med ungefär det dubbla. Fick betala 30 000 kr för att 1 år i förväg lämna tillbaka bilen (för avtalad tid + extra mil).
Citera
2022-10-06, 09:35
Medlem
Fattar inte hur man kan hyra bil..de jag känner som gör det har inga pengar å är kass på ekonomi...det ser fint ut på gatan men va fan..6000kr i mån...skattade pengar plus bränsle.
Citera
2022-10-06, 09:49
Medlem
Privatleasing är bra på så sätt att man snabbare kommer till insikt att man blir blåst , vilket är en grundförutsättning till att man göt någonting åt saken.
Citera
2022-10-06, 09:56
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Hahah

Byte kamrem och service på en 10 år gammal A4 kostar 15-20.000 kr
Byte koppling 10-15.000 kr

samt...... vad kostar en 10 år gammal A4'a med 20.000 mil på mätaren ?
80.000 kr ? Du har minst 1.000 kr i månaden i värdeminskning.
Saken är väl den att ja, det kostar att underhålla en äldre bil, men den kostnaden är ofta betydligt mindre än vad leasingavgiften ligger på. Eller att man får en betydligt större och bekvämare bil till samma kostnad som en liten leasingbil.

Visst kan det bli så att man ibland på sin äldre bil åker på väldigt stora kostnader, men dessa hör till undantagen. Säg ett totalt motorhaveri på en bil som var värd 80 000 kronor. Man säljer resterna för 20 000 kr och alltså går back 60 000 kr. Hur många månader kan man leasa en bil för 60 000 kronor? Hur ofta får man motorhaveri?
Citera
2022-10-07, 13:24
Medlem
Granskade en kollegas privatleasingavtal förra året

KIA XCeed 2021 hybrid
36 månader 2995 kr

Bilens pris: 316.000 kr

36 mån x 2995 kr = 107.000 kr dvs restvärde 209.000 kr
Tvekis om KIA får ut 209.000 kr om 3 år och 5.000 mil

Hursomhelt en bra affär utan risker även om hennes ränta gått upp till
3100 kr är det en bra affär. Kul med ny bil.
Citera
2022-10-07, 13:31
Medlem
Leasing är väl för folk som absolut vill ha en ny bil men ändå inte riktigt har råd ??.
Citera
2022-10-07, 14:55
Medlem
Mr.Swedens avatar
Ja leasing är för de som vill åka finare än de egentligen har råd med trots att det i längden blir dyrare. Loserbeteende. När de väl leasat en gång tvingas de fortsätta till döden inträffar för pengen de skulle få vid försäljningen av egna bilen och använda till handpenning på nästa, den pengen är borta och kommer inte tillbaka. Hade de kunnat spara hade de inte hyrt in the first place.

Svärfar åkte på stora kostnader vid återlämnandet pga småskador. Kör du fler mil än vad avtalet säger tar de veckopengen av dig. Plus - och det här är det viktiga - när frun drar med pizzabagaren på hörnet och du varken har samma inkomster eller transportbehov längre sitter du likt förbannat fast med avtalet. Precis samma som vid arbetslöshet. Skit i att hyrbilen har blankare lack, ingen tror att du är framgångsrik i alla fall.
Citera
2022-10-07, 17:42
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Leasing är väl för folk som absolut vill ha en ny bil men ändå inte riktigt har råd ??.
Nej, det är ett annat sätt att ha bil, det är inte lättare att leasa än att få ett billån.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Ja leasing är för de som vill åka finare än de egentligen har råd med trots att det i längden blir dyrare. Loserbeteende. När de väl leasat en gång tvingas de fortsätta till döden inträffar för pengen de skulle få vid försäljningen av egna bilen och använda till handpenning på nästa, den pengen är borta och kommer inte tillbaka. Hade de kunnat spara hade de inte hyrt in the first place.

Svärfar åkte på stora kostnader vid återlämnandet pga småskador. Kör du fler mil än vad avtalet säger tar de veckopengen av dig. Plus - och det här är det viktiga - när frun drar med pizzabagaren på hörnet och du varken har samma inkomster eller transportbehov längre sitter du likt förbannat fast med avtalet. Precis samma som vid arbetslöshet. Skit i att hyrbilen har blankare lack, ingen tror att du är framgångsrik i alla fall.

Fast att din svärfar är ovarsam eller om man kör mer än avtalet medger är ju inte leasingbolagets fel. Det är ju helt upp till en själv, om man vet med sig att man inte klarar av att hålla ingångna avtal, nej då ska man inte leasa.
Om man däremot är läskunnig och om man kan planera framåt och ta hand om sina saker är det ett bra sätt att köra ny bil som många gånger inte är dyrare än att köpa samma bil. Man vet (de som kan planera alltså) dessutom hur stor kostnad man kommer ha en viss tid framöver.
Citera
2022-10-07, 18:02
Medlem
Känner fyra som leasar bil...gemensamt för alla är att dom skäms lite för det faktiskt.den ene kom vi på först när vi slog hans regnr på mobilen...
alla fyra har halvtaskig ekonomi.
ingen av dom har igentligen råd med en ny bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in