Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Sweden
Man kan också sätta sig ner med ett glas vin och fundera över situationen där folk vill överlåta sina avtal. Lyckas de är de att gratulera (men någonting med leasingen hade uppenbarligen skitit sig). Misslyckas de är det därför att det är de misslyckade som leasar.
Jag fattar vad du menar och jag köper det delvis. Skall man leasa så ska man noga tänka igenom flera saker:
- Kommer mitt behov av bil förändras de närmste tre åren? Vet man inte så bör man inte leasa.
- Hur mycket kommer jag köra? Att bara räkna milen till och från jobbet som vissa verkar göra är fullständigt korkat. Man kör ju mer än så, väldigt många verkar ha en förmåga att underskatta hur mycket de faktiskt kör och därför får övermil.
- Kommer min ekonomi vara stabil de närmsta tre åren? Är det det minsta osäkert så bör man inte leasa.
Jag funderade för ca 5-6 år sen själv på en leasing, men vi köpte istället och det är jag glad för. Jag har kvar den bilen än idag.
Det är faktiskt rätt roligt att läsa de där privatannonserna på Blocket där folk vill bli av med sin bil i förtid. De har ofta helt orealistiska förväntningar. Som att den som ska ta över bilen ska betala överlåtselseavgiften. Dessutom sjunker ju en bil i värde mest när den är som nyast. Men leasingavtalen har ofta en rät avgift varför egentligen en som tar över en begagnad bil borde få en lägre månadsavgift och detta kan bara ske om den första leasingtagaren betalar några månadshyror åt den som tar över bilen. Dessutom finns det rätt många som bara haft sin bil i några månader, och då finns det ju heller inget som helst incitament att vilja ta över den istället för att beställa en helt ny själv.
Jag tror faktiskt inte det blir så många överlåtelser, de flesta får nog så vackert behålla sin bil leasingperioden ut.