2022-10-07, 18:59
Medlem
godboys avatar
Ni som bara dissar leasing rakt av har nog inte riktigt tänkt hela vägen. Tror ni att ett bilägande bara kostar inköpspris plus drivmedel?

Det har ggr flera påvisats av ekonomer att privatleasing i många fall ungefär går jämt upp med ägande om man räknar på tre års ägande. MEN hur som haver så föredrar jag ändå att äga. Då kan jag sälja bilen när jag vill och jag kan behålla den så länge jag vill och jag är inte tidsbunden som man blir med ett privatleasnigavtal. Dessutom så vet man ju inte hur petiga de är vid återlämnandet. Kan bli dyrt om man har otur.

Har sett att det ligger rätt många annonser på Blocket om folk som vill överlåta sina avtal. Kanske kan vara något om man kan deala till sig tre till sex månadshyror med många mil. Grejen är ju att värdet sjunker mer i per tidsenhet ju nyare bilen är, men detta verkar det vara få leasingtagare som fattar.
Citera
2022-10-07, 22:38
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, det är ett annat sätt att ha bil, det är inte lättare att leasa än att få ett billån.

Fast att din svärfar är ovarsam eller om man kör mer än avtalet medger är ju inte leasingbolagets fel. Det är ju helt upp till en själv, om man vet med sig att man inte klarar av att hålla ingångna avtal, nej då ska man inte leasa.
Om man däremot är läskunnig och om man kan planera framåt och ta hand om sina saker är det ett bra sätt att köra ny bil som många gånger inte är dyrare än att köpa samma bil. Man vet (de som kan planera alltså) dessutom hur stor kostnad man kommer ha en viss tid framöver.
Varit ovarsam med helgspriten igen? Var har jag sagt att någonting är leasingbolagets fel? Jag kommenterar det generella upplägget med privatleasing. Leasingbolaget ska ha en premie för sin risk, precis som banken vid fast ränta. Kan man inte räkna eller hålla ordning på sina pengar får man snällt leasa och betala denna merkostnad. De leasare jag har i min omgivning åker i nya bilar trots att de borde hålla sig i begvärlden. Det är där ekonomin blir fel. Jag kör min andra BMW 520 touring, köpt tre år efter att den leasats av företag, har då gått 7 000 mil, pris 210 000. Sålde den förra vid 25 000 mil och fick 115 000. Bytt däck. Då åker jag alltså en komfortabel, lite lyxig 2 ton tung landsvägskryssare, som drar 0.56 på landsväg. Ingen plåtig, skramlig budgetlåda.
Citera
2022-10-07, 22:41
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ni som bara dissar leasing rakt av har nog inte riktigt tänkt hela vägen. Tror ni att ett bilägande bara kostar inköpspris plus drivmedel?

Det har ggr flera påvisats av ekonomer att privatleasing i många fall ungefär går jämt upp med ägande om man räknar på tre års ägande. MEN hur som haver så föredrar jag ändå att äga. Då kan jag sälja bilen när jag vill och jag kan behålla den så länge jag vill och jag är inte tidsbunden som man blir med ett privatleasnigavtal. Dessutom så vet man ju inte hur petiga de är vid återlämnandet. Kan bli dyrt om man har otur.

Har sett att det ligger rätt många annonser på Blocket om folk som vill överlåta sina avtal. Kanske kan vara något om man kan deala till sig tre till sex månadshyror med många mil. Grejen är ju att värdet sjunker mer i per tidsenhet ju nyare bilen är, men detta verkar det vara få leasingtagare som fattar.
Man kan också sätta sig ner med ett glas vin och fundera över situationen där folk vill överlåta sina avtal. Lyckas de är de att gratulera (men någonting med leasingen hade uppenbarligen skitit sig). Misslyckas de är det därför att det är de misslyckade som leasar.
Citera
2022-10-07, 22:52
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Man kan också sätta sig ner med ett glas vin och fundera över situationen där folk vill överlåta sina avtal. Lyckas de är de att gratulera (men någonting med leasingen hade uppenbarligen skitit sig). Misslyckas de är det därför att det är de misslyckade som leasar.
Jag fattar vad du menar och jag köper det delvis. Skall man leasa så ska man noga tänka igenom flera saker:
- Kommer mitt behov av bil förändras de närmste tre åren? Vet man inte så bör man inte leasa.

- Hur mycket kommer jag köra? Att bara räkna milen till och från jobbet som vissa verkar göra är fullständigt korkat. Man kör ju mer än så, väldigt många verkar ha en förmåga att underskatta hur mycket de faktiskt kör och därför får övermil.

- Kommer min ekonomi vara stabil de närmsta tre åren? Är det det minsta osäkert så bör man inte leasa.

Jag funderade för ca 5-6 år sen själv på en leasing, men vi köpte istället och det är jag glad för. Jag har kvar den bilen än idag.

Det är faktiskt rätt roligt att läsa de där privatannonserna på Blocket där folk vill bli av med sin bil i förtid. De har ofta helt orealistiska förväntningar. Som att den som ska ta över bilen ska betala överlåtselseavgiften. Dessutom sjunker ju en bil i värde mest när den är som nyast. Men leasingavtalen har ofta en rät avgift varför egentligen en som tar över en begagnad bil borde få en lägre månadsavgift och detta kan bara ske om den första leasingtagaren betalar några månadshyror åt den som tar över bilen. Dessutom finns det rätt många som bara haft sin bil i några månader, och då finns det ju heller inget som helst incitament att vilja ta över den istället för att beställa en helt ny själv.

Jag tror faktiskt inte det blir så många överlåtelser, de flesta får nog så vackert behålla sin bil leasingperioden ut.
Citera
2022-10-07, 23:00
Medlem
Citat:
Jag fattar vad du menar och jag köper det delvis. Skall man leasa så ska man noga tänka igenom flera saker:
- Kommer mitt behov av bil förändras de närmste tre åren? Vet man inte så bör man inte leasa.

- Hur mycket kommer jag köra? Att bara räkna milen till och från jobbet som vissa verkar göra är fullständigt korkat. Man kör ju mer än så, väldigt många verkar ha en förmåga att underskatta hur mycket de faktiskt kör och därför får övermil.

- Kommer min ekonomi vara stabil de närmsta tre åren? Är det det minsta osäkert så bör man inte leasa.

Jag funderade för ca 5-6 år sen själv på en leasing, men vi köpte istället och det är jag glad för. Jag har kvar den bilen än idag.

Det är faktiskt rätt roligt att läsa de där privatannonserna på Blocket där folk vill bli av med sin bil i förtid. De har ofta helt orealistiska förväntningar. Som att den som ska ta över bilen ska betala överlåtselseavgiften. Dessutom sjunker ju en bil i värde mest när den är som nyast. Men leasingavtalen har ofta en rät avgift varför egentligen en som tar över en begagnad bil borde få en lägre månadsavgift och detta kan bara ske om den första leasingtagaren betalar några månadshyror åt den som tar över bilen. Dessutom finns det rätt många som bara haft sin bil i några månader, och då finns det ju heller inget som helst incitament att vilja ta över den istället för att beställa en helt ny själv.

Jag tror faktiskt inte det blir så många överlåtelser, de flesta får nog så vackert behålla sin bil leasingperioden ut.
Så synd, jag har i flera år gått och trånat efter att få ta över ett avtal på en KIA.
Citera
2022-10-07, 23:05
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Så synd, jag har i flera år gått och trånat efter att få ta över ett avtal på en KIA.
Det är väl bara att gå in på blocket och söka upp en lämplig om du nu är så sugen.
Citera
2022-10-07, 23:13
Medlem
Citat:
Det är väl bara att gå in på blocket och söka upp en lämplig om du nu är så sugen.
Så sugen så jag inte kan behärska mig.
Lägger bud på varenda KIA jag kan hitta.
Alla killars dröm.
Citera
2022-10-07, 23:17
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Så sugen så jag inte kan behärska mig.
Lägger bud på varenda KIA jag kan hitta.
Alla killars dröm.
Vet ingenting om Kia som teknisk produkt men de har onekligen skaffat sig en extraordinärt snygg logga på bakluckan.
Citera
2022-10-07, 23:22
Medlem
Citat:
Vet ingenting om Kia som teknisk produkt men de har onekligen skaffat sig en extraordinärt snygg logga på bakluckan.
Just precis därför jag vill ha dem.
I dussintals helst.
Min Cadillac känns som en moppebil nu.
Citera
2022-10-07, 23:23
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Just precis därför jag vill ha dem.
I dussintals helst.
Min Cadillac känns som en moppebil nu.
Personligen kommer jag inte dricka något mer vin i kväll.
Citera
2022-10-07, 23:31
Medlem
Citat:
Personligen kommer jag inte dricka något mer vin i kväll.
Nej beroende på färg kan det bära iväg med en och bögigheten tar över.
Själv är jag inte så känslig för det eftersom jag inte druckit fruktmäsk sen 96.
Då var jag på fest i en folkpark och det var slut på det hembränta.
Hade någon nämnt då att de skulle hyra en splitterny koreansk bil och sen lämna tillbaka efter 3 år och 4500 mil hade han fått gå hem.
Citera
2022-10-07, 23:55
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Nej beroende på färg kan det bära iväg med en och bögigheten tar över.
Själv är jag inte så känslig för det eftersom jag inte druckit fruktmäsk sen 96.
Då var jag på fest i en folkpark och det var slut på det hembränta.
Hade någon nämnt då att de skulle hyra en splitterny koreansk bil och sen lämna tillbaka efter 3 år och 4500 mil hade han fått gå hem.
Haha, fruktmäsk, den var bra. Kommer avsluta med enbärsmjöd och kolsyra med en citronskiva hängandes på kanten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in