• 1
  • 2
2022-10-02, 16:07
Medlem
Hej!

Mitt första inlägg här och anledningen är för att jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

Jag fick för ungefär 7 månader sen en idé, jag ska ha kreditkort. Och det var främst för att jag reste mycket och hade förmåner på många flygplatser hotell osv. Jag är 23 år gammal och kunde helt enkelt inte hantera kortet. Jag samlade på mig 37.000 kr på kredit och fick panik. Jag kan tillägga att jag har ett spelberoende och det gör inte saken bättre. Jag har alltid sparat pengar men dom pengarna har jag alltid överfört till min pappa så han kan spara dem åt mig (ca 100k)

Jag fick panik och betalade av 12.000 direkt sen 5000. Då hamnade den på 20.000. Räntan är runt 200 kr i månaden.

Jag har sedan dess försökt bli av med kreditkortet men jag har alltid spelat bort mina pengar så det har bara gått åt skogen. Nu vill jag göra nåt åt saken så jag har bannat mig från alla spel. Jag har sökt hjälp och ska börja gå på möten. Jag tog ett lån på 20.000 hos banken och cashade kreditkortet samt sa upp det helt.

Var det ett korkat beslut? Tanken är att jag ska amortera aggressivt på ca 4000 i månaden om inte mer så jag blir av med den snabbt. Fördelen är ju att då får jag ju inse att jag inte har ett kreditkort och det är pengarna på KONTOT jag kan spendera.. de blir lätt att man använder de på krogen osv.. småköp.

Bor idag hemma får ut cirka 23/24 efter skatt och pengarna hos pappa vill jag ej använda eller be om då ja varken vill detta ska komma ut eller "luta mig tillbaka" på sparpengar.

Vad är bästa lösningen? Är jag fucked?
Citera
2022-10-02, 16:16
Medlem
Det är lugnt. Det är ju ingen jätteskuld
Citera
2022-10-02, 16:23
Bannlyst
kämpa på och betala bort skiten , lär dej att leva på kredit är skit

att spara ihop till det man behöver och skaffa ger så mycket mer mående , så krediter är ofta inte alls nödvändigt att dra på sej under livet

kontant betalning är FRIHET
Citera
2022-10-02, 16:23
Medlem
Inga problem alls. Jag hade också kreditkort och lån och skit för många år sedan.

När jag hade som mest skuld var det över 100 000 kr totalt.
Tog tag i saken, tog ett banklån med lägsta räntan jag kunde få (hos min egen bank) och löste alla skulder, sen betalade jag kanske 2000 i månaden eller nåt sånt på lånet.

Visst, det tog sin tid, men till slut var allt borta. Helt skuldfri!

Visst man kanske tycker att jag skulle amorterat mer än 2000 kr per månad, men jag ville samtidigt kunna leva någorlunda fint. vilket jag gjorde.

Sen som bonus på det hela så fick jag kort efter allt var avbetalt också ett arv på ca en miljon, så det blev ju som att gå från nästan misär och skuldfällan till att ha gott om pengar (relativt min egen situation)
Citera
2022-10-02, 16:33
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Var för ber du inte bara din pappa som förvarar dina sparpengar om 20 000:- och betalar av skulden rakt av? Ser att du skrivit att du inte vill ta av dem men i mina ögon så krånglar du till det för dig. Alla andra lösningar kostar dig onödigt mycket i räntor och krångel och ångest.

Du är 23 år och behöver inte förklara för din pappa varför du behöver 20 000:- av dina egna pengar.

Om han ändå måste veta säger du väl bara som det är, du har dragit på dig en massa kostnader som du behöver beta av. Varför ska han korsförhöra dig om detaljer?

Krångla inte till det. Du har ju pengar, betala av skulden, ryck plåstret, klart.
Citera
2022-10-02, 16:35
Medlem
Varför inte betala av hela skulden på en månad?
Småfjuttar om 4000 kr? Varför?

Du har nu visat att du inte klarar av att spela så starta aldrig med det igen.

20k är ingenting att betala av.
Citera
2022-10-02, 16:48
Medlem
Blaskas avatar
Låter som om du är för långt gången. Bara ansöka om skuldsanering. Du får räkna med att leva på existensminimum de närmaste åren. En enkel väg ut ur detta skulle vara om du ber din pappa om en del av dina sparade pengar. Kör hälften så har du ju lika mycket kvar. Det är dina pengar. Hitta något bra spel och kör små insättningar. Finns en stor chans att du drar hem en del och då är problemen borta. Då kan du skicka 100 000 tillbaka till din far medans alla räkningar är betalda.
Lycka till!
Citera
2022-10-02, 17:16
Medlem
covf33fs avatar
Du är skuldfri snart ju! Grattis!
Citera
2022-10-02, 18:10
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Låter som om du är för långt gången. Bara ansöka om skuldsanering. Du får räkna med att leva på existensminimum de närmaste åren. En enkel väg ut ur detta skulle vara om du ber din pappa om en del av dina sparade pengar. Kör hälften så har du ju lika mycket kvar. Det är dina pengar. Hitta något bra spel och kör små insättningar. Finns en stor chans att du drar hem en del och då är problemen borta. Då kan du skicka 100 000 tillbaka till din far medans alla räkningar är betalda.
Lycka till!

Skuldsanering? Snubben är inte ens skyldig 100lax
Citera
2022-10-02, 19:25
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Skyldig 20K och du får ut 23 efter skatt? Bara att amortera av skiten, du är skuldfri på ett halvår. Ditt problem är väl snarare att inte återfalla i spelmissbruket, klarar du det så ser jag inte problemet.
Citera
2022-10-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezout
Hej!

Mitt första inlägg här och anledningen är för att jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

Jag fick för ungefär 7 månader sen en idé, jag ska ha kreditkort. Och det var främst för att jag reste mycket och hade förmåner på många flygplatser hotell osv. Jag är 23 år gammal och kunde helt enkelt inte hantera kortet. Jag samlade på mig 37.000 kr på kredit och fick panik. Jag kan tillägga att jag har ett spelberoende och det gör inte saken bättre. Jag har alltid sparat pengar men dom pengarna har jag alltid överfört till min pappa så han kan spara dem åt mig (ca 100k)

Jag fick panik och betalade av 12.000 direkt sen 5000. Då hamnade den på 20.000. Räntan är runt 200 kr i månaden.

Jag har sedan dess försökt bli av med kreditkortet men jag har alltid spelat bort mina pengar så det har bara gått åt skogen. Nu vill jag göra nåt åt saken så jag har bannat mig från alla spel. Jag har sökt hjälp och ska börja gå på möten. Jag tog ett lån på 20.000 hos banken och cashade kreditkortet samt sa upp det helt.

Var det ett korkat beslut? Tanken är att jag ska amortera aggressivt på ca 4000 i månaden om inte mer så jag blir av med den snabbt. Fördelen är ju att då får jag ju inse att jag inte har ett kreditkort och det är pengarna på KONTOT jag kan spendera.. de blir lätt att man använder de på krogen osv.. småköp.

Bor idag hemma får ut cirka 23/24 efter skatt och pengarna hos pappa vill jag ej använda eller be om då ja varken vill detta ska komma ut eller "luta mig tillbaka" på sparpengar.

Vad är bästa lösningen? Är jag fucked?
Det verkar som att du har en plan = spela aldrig mer och ordna upp I saken.
Citera
2022-10-02, 19:31
Medlem
Ett tips är att du tar hand om hela din ekonomi själv säg till farsan att överförs alla pengar till dig betala av skulderna rakt av boka hjälp för spelberoende och blicka framåt.

Du är fortf ung fortf plus på kontot mer än många andra I Sverige så inget att gräma sig över se detta om en dyr läxa.

Jag har själv gjort dumma pengamisstag jag är dock glad att jag gjorde dom då de skolat mig till att se värdet i pengar och hur lätt man kan bli av med dom ett ex från mitt egna liv är väll ett typ av pyramidspel/företag som kostade mig 5k idag är det ej mycket för mig men då när jag betalde det var det mycket och jag skämdes en del för hur lättlurad jag var men kommer ej göra om misstaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in