• 1
  • 2
2022-10-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Skyldig 20K och du får ut 23 efter skatt? Bara att amortera av skiten, du är skuldfri på ett halvår. Ditt problem är väl snarare att inte återfalla i spelmissbruket, klarar du det så ser jag inte problemet.

Helt med dig. 20-30k i skuld är ingenting att oroa sig över.
Det betalar man av på nolltid.

Lyxfällan skulle inte ens bemöda sig med att ta upp det då det är sån liten skuld.
Citera
2022-10-02, 20:06
Medlem
Känns inte som du har något att få panik över, 20 tusen är ju ingenting om vi snackar skulder, finns dem med närmast miljonen i sms lån och andra krediter, där kan vi snacka skulder och katastrof och ångest, du har några få sura månader av amorteringar framför dig bara. Du har ju jobb och lön dessutom, hade varit värre om du gick på soss eller var pensionär.
Men betala inte mer i räntor och avgifter än du behöver, bara onödiga pengar du kastar bort, ta av dina sparpengar och betala av allt på en gång och slut detta kapitlet bakom dig, det är väl det sparpengar är till för, och se till att hålla dig bannad från alla spelsidor i framtiden, spel kallas för idiotskatten av en anledning, håll dig på den smarta vägen och behåll dina pengar istället för att ge bort dem. Du har inget att oroa dig över så länge du lärt dig av detta, som läropeng kom du undan billigt, även om det givetvis är sura pengar du kunde haft roligare för.
Senast redigerad av Mon81 2022-10-02 kl. 20:11.
Citera
2022-10-03, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezout
Hej!

Mitt första inlägg här och anledningen är för att jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

Jag fick för ungefär 7 månader sen en idé, jag ska ha kreditkort. Och det var främst för att jag reste mycket och hade förmåner på många flygplatser hotell osv. Jag är 23 år gammal och kunde helt enkelt inte hantera kortet. Jag samlade på mig 37.000 kr på kredit och fick panik. Jag kan tillägga att jag har ett spelberoende och det gör inte saken bättre. Jag har alltid sparat pengar men dom pengarna har jag alltid överfört till min pappa så han kan spara dem åt mig (ca 100k)

Jag fick panik och betalade av 12.000 direkt sen 5000. Då hamnade den på 20.000. Räntan är runt 200 kr i månaden.

Jag har sedan dess försökt bli av med kreditkortet men jag har alltid spelat bort mina pengar så det har bara gått åt skogen. Nu vill jag göra nåt åt saken så jag har bannat mig från alla spel. Jag har sökt hjälp och ska börja gå på möten. Jag tog ett lån på 20.000 hos banken och cashade kreditkortet samt sa upp det helt.

Var det ett korkat beslut? Tanken är att jag ska amortera aggressivt på ca 4000 i månaden om inte mer så jag blir av med den snabbt. Fördelen är ju att då får jag ju inse att jag inte har ett kreditkort och det är pengarna på KONTOT jag kan spendera.. de blir lätt att man använder de på krogen osv.. småköp.

Bor idag hemma får ut cirka 23/24 efter skatt och pengarna hos pappa vill jag ej använda eller be om då ja varken vill detta ska komma ut eller "luta mig tillbaka" på sparpengar.

Vad är bästa lösningen? Är jag fucked?

Det är en liten skuld du dragit på dig vilket är bra. Du har 23/24 tkr efter skatt och du bor hemma. Betalar du ingen hyra så borde du kunna betala av resterande av dina skulder på två månader utan problem.

Du nämner att du har ett spelmissbruk, jag föreslår att du tar tag i det.
Citera
2022-10-03, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Låter som om du är för långt gången. Bara ansöka om skuldsanering. Du får räkna med att leva på existensminimum de närmaste åren. En enkel väg ut ur detta skulle vara om du ber din pappa om en del av dina sparade pengar. Kör hälften så har du ju lika mycket kvar. Det är dina pengar. Hitta något bra spel och kör små insättningar. Finns en stor chans att du drar hem en del och då är problemen borta. Då kan du skicka 100 000 tillbaka till din far medans alla räkningar är betalda.
Lycka till!
Vänta nu...Förväxlar du ordet "amortering" med "skuldsanering"? Har folk verkligen ingen koll på vad skuldsanering är, och vad det inte är?

TS bor hemma, drar in 23-24k i månaden, har en skuld på 20k, samt kapital på 100k...

Skulden har uppkommit på ett onödigt sätt, men det är fortfarande en skitsumma som TS kan reglera på 1 dag.

Jag matade in TS' uppgifter i Kronofogdens skuldsaneringstest. Svaret svart på vitt:

"Dina svar visar att du kan betala dina skulder själv. Då behöver du inte skuldsanering."

https://kronofogden.se/kundservice-s...-skuldsanering
Citera
2022-10-03, 12:25
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Vänta nu...Förväxlar du ordet "amortering" med "skuldsanering"? Har folk verkligen ingen koll på vad skuldsanering är, och vad det inte är?

TS bor hemma, drar in 23-24k i månaden, har en skuld på 20k, samt kapital på 100k...

Skulden har uppkommit på ett onödigt sätt, men det är fortfarande en skitsumma som TS kan reglera på 1 dag.

Jag matade in TS' uppgifter i Kronofogdens skuldsaneringstest. Svaret svart på vitt:

"Dina svar visar att du kan betala dina skulder själv. Då behöver du inte skuldsanering."

https://kronofogden.se/kundservice-s...-skuldsanering

Helt otroligt att folk missar hur ironiskt mitt inlägg är. Dumt svar på dum fråga.
Citera
2022-10-03, 23:17
Medlem
Citat:
Helt otroligt att folk missar hur ironiskt mitt inlägg är. Dumt svar på dum fråga.
Ironi funkar inte på internet, särskilt inte på Flashback där stollar skriver helt rubbade grejer hela dagarna...
Citera
2022-10-04, 00:29
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ironi funkar inte på internet, särskilt inte på Flashback där stollar skriver helt rubbade grejer hela dagarna...

Du tror alltså någon seriöst tipsar någon med en sådan liten skuld om skuldsanering. För att sedan mena hen borde spela upp hälften av sina sparade pengar. kom igen nu!
Citera
2022-10-04, 01:00
Medlem
Citat:
Du tror alltså någon seriöst tipsar någon med en sådan liten skuld om skuldsanering. För att sedan mena hen borde spela upp hälften av sina sparade pengar. kom igen nu!
Ja vadå, du skrev ju så, stå för din text. Kolla hur många idioter som skriver i alla trådar hela tiden. Skriv inte som en idiot, skämta inte med TS, skriv smart eller inte alls.
Citera
2022-10-04, 12:32
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ja vadå, du skrev ju så, stå för din text. Kolla hur många idioter som skriver i alla trådar hela tiden. Skriv inte som en idiot, skämta inte med TS, skriv smart eller inte alls.

Skaffa lite världsvana grabben. Du kommer bli överkörd annars!
Citera
2022-10-04, 12:46
Medlem
Citat:
Skaffa lite världsvana grabben. Du kommer bli överkörd annars!
Eller så slänger du in en smiley eller spoiler efter dina tramsinlägg så slipper du bli uppfattad som en idiot
Citera
2022-10-04, 12:49
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Eller så slänger du in en smiley eller spoiler efter dina tramsinlägg så slipper du bli uppfattad som en idiot

Idioten är snarare du som sväljer en uppenbar krok. Därav tipset om att skaffa lite världsvana. Hör av dig när du flyttat hemifrån. Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in