Citat:
Ursprungligen postat av
undvikbias
Jag menar inte att formen av makt bestäms på förhand, utan att makt, och därmed möjlighet till egna vinningar, är naturligt att sträva efter i en värld med begränsade resurser och liknande viljor. Eftersom mäns behov av överskott är starkast så är det han som strävar efter detta mest.
Tekniken har gjort flygplan, boktryckarkonst och internet möjligt. Att vi har satt valuta som gemensam valör för vad man ska kunna handla beror på att pengar är ett effektivt sätt att mäta. Guld, som alla vill ha, och därefter pengar får ett värde. Det blir så.
Att alla i civiliserade områden är överens om valutan beror på att tillräckligt många anser sig föredra pengar jämfört med en man som med våld bestämmer allt. Det är enklare för de flesta att tro på rikedom än att bli starkast i byn.
Om inte pengar så hade några starka män alltid behövt vara överens. Så kan det vara en tid men inte förbli i längden.
Så du menar att om världen hade obegränsade tillgångar av alla slag så hade ingen behövt ha makt över någon annan för vad är iden med det när alla kan få hur mycket som helst
Häftigt. Det säger konstigt nog något viktigt om vår värld , även om resonemanget kan verka självklart vid första anblicken
Jag gillar tanken att mannen haft störst vilja att producera ett stort överskott, för vid påtalan verkar det som jag alltid tyckt det, men vet inte något , rent vetenskapsmässigt som framhållit den aspekten av mänskligheten på det sättet
Som jag fattar det menar du vidare att mannens strävan efter överskott lett till att vi till slut nått fram till den tekniska nivå vi står på i dag
Är mer tveksam till det resonemanget, men kanske haar missat något...är rätt trött...men krig t ex, är inte försvar och vapenutveckling en minst lika viktig aspekt, samt tex den ofts framhållna latheten, samt att män uppfunnit och utvecklat för att få ha sex med dom vackraste och mest intelligenta kvinnorna
Sist framstår det som stt du säger att när pengar väl börjat användas ledde detta egentligen till en er fredlig värld eftersom fenomenet pengar möjliggör för alla att fokusera på att lyckas så bra som möjligt var och en för sig
Även det en viktig insikt, pengar var altså initiellt en "peacemaker" och equalizer eftersom den gjorde att man blev respekterad om man hade pengar, man behövde inte vara starkast eller ha mest makt.