• 9
  • 10
2022-12-02, 02:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Ja det där är sådana där käcka resonemang som cyniska har råd att föra när de är mätta och belåtna.
Det räcker med att betrakta de som är suicidala. Inte ens många av dom klarar av att avsluta livet.
I de liv-eller-död situationer vi ser så är det påfallande ofta människor kämpar som aldrig förr alldeles oavsett hur resonemanget gått innan. Och då välkomnar samtliga de bättre förutsättningar som man kan ge sig själv genom skaffa sig marginaler innan krissituationen landar.

Om man överlever ett kärnvapenkrig så borde det sporra en att avsluta eländet istället.

Många fler skulle ta livet av sig i Sverige om tillgången på skjutvapen och ämnen som pentobarbital vore mycket större. I USA skjuter sig t.ex. också 52% av alla kvinnor som tar livet av sig.
Citera
2022-12-02, 08:49
Medlem
Muppetys avatar
Mycket som låter lite konstigt med TS lista...

Vattenreningstabletter tar naturligtvis inte bort radioaktivt nedfall från vattnet. I övrigt är väl det som står på listan bra att ha vid ett längre strömavbrott. Bombar dom varenda storstad så spelar det mindre roll om man har 10 kg mat eller 80 liter vatten hemma...
Citera
2022-12-03, 23:09
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Om man överlever ett kärnvapenkrig så borde det sporra en att avsluta eländet istället.
Varför det?
Citera
2025-03-15, 02:06
Medlem
Voloteas avatar
Gasmask hemma, uppfyller det något syfte vid kärnvapenkrig?
Citera
2025-03-17, 10:39
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Gasmask hemma, uppfyller det något syfte vid kärnvapenkrig?
Något universalgrej mot kärnvapen är det väl inte, men kan nog hjälpa mot att inandas in det radioaktiva stoft en kärnvapenexplosion lämnar efter sig.

Första minuten efter smällen är strålningen som farligast, en timme efter är strålningen 10 ggr lägre, en dag efter är den 100 ggr lägre o efter en vecka är det 1000 ggr lägre strålning. Något sådant ser schemat ut för de radioaktiva isotopernas halveringstider, som bildas av atomexplosionen.

O det allra farligaste är att man får i sig ämnena via inandning (eller om man äter det), så visst, en gasmask kan vara livräddande i ett tidigt skede efter en atomexplosion.
Citera
2025-03-17, 10:40
Medlem
Du har glömt koriander.
Citera
2025-03-17, 15:44
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabOchBearnaise
Vill verkligen inte låta pessimistisk men tror nog att ca 50% hellre dör i en kärnvapenbomb än att prepppar för 2500kr och lever så i 1-3 månader
Precis, när alla redan har köpt allt toapapper så finns det absolut inget att leva för.
Jag har fyllt mina två källarförråd med toapapper, för något jag fick lära mig under coronapandemin var att det är allt som betyder något. Kan vara riktigt bra att ha bunkrat upp med stora mängder toapapper för det kan användas vid byteshandel. Folk verkar (av någon anledning) vara beredda att byta mat mot toapapper och då ligger man bra till!
Citera
2025-03-17, 15:48
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tur för dig att jag inte kommer på besök, jag är inte intresserad av dina preps. Den ondska som kommer att följa utgår inte från min värld. Dina kontanter kan du kasta i soptunnan, eller torka dig med. Det är som Strindberg sade, det är synd om människorna!
Skojar du eller?
Kontanter är något av det mest basala du bör ha vid krig.
Citera
2025-03-17, 15:54
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Meh... Alldeles för mycket arbete och meck. Bättre att bli utraderad med alla andra istället för att sitta ensam kvar med sina vattendunkar i någon källare samtidigt som geigermätaren knastrar. Fuck that.
Citera
2025-04-09, 22:05
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Några frågor till dig nu, eftersom du tycks ha funderat ett par varv på detta.
Nåt sker, missiler? Bomber? I Sverige?
Eller? Nåt sker i alla fall.
Vi har våra konserver och vatten i bunkar.
Vart lagar man maten?
Kan man använda stormkök inomhus, eller måste man vara på innergården?
(el och gas har slutat funka)
Vi bajsar i plastpåsar vi lagt i en sophink, vad gör man av själva pajspåsen sen, när sopkärlen är fyllda och inte töms.
(Seriös fråga)
Om elen inte finns, så spelar det väll ingen roll om man har en vevradio radio masterna är ju utan el, vet att mobilmaster bara håller i nån timme vid strömavbrott så det spelar ingen roll om man har fulla powerbanks.
Vid kärnvapen måste man ju hålla hygien och byta till rena kläder, hur ordnar man detta?

Gammastrålningen decinficerar dina kläder, dom blir sterila och luktlösa!

LL
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in