Citat:
Ursprungligen postat av
MarabouSchweizer
Precis innan att räntorna tydligen gick åt skogen så skrev jag under ett kontrakt för köp av en nyproducerad bostadsrätt. Inflyttningen blir i början i 2024.
Jag har försökt med flera bankers bolånekalkyler och allt tyder på att borde kunna betala av lånet varje månad efter inflyttningen. Frågan är om bankerna kommer kunna låna ut pengar, och om det nu verkligen stämmer att jag faktiskt kan betala tillbaka. Är lite osäker på om jag använder kalkylen rätt.
Ålder: 35
Lön före skatt: 47 000 kr
Bostadspris: 3 350 000 kr (+ max 30 000 kr i tillval).
Månadskostnad: 3 500 kr
Någon som tror att jag borde vara väldigt orolig?
Lägger du 15 % i kontantinsats?
I så fall blir det 3 % amortering på ett lån på 2 873 000 kr (eftersom det blir mer än 4,5 ggr din årsinkomst), totalt 7 182 kr per månad. Plus 3 500 kr i månadskostnad. Om räntan är fyra procent blir det 9 577 kr per månad. Totalt 20 259 kr per månad. Din nettolön bör vara ca 34-35 tkr, beroende på var du bor, om du är med i kyrkan osv.
Så visst tror jag att du löser det, men det riskerar ju att bli ett rätt dyrt boende för dig.
Jag hade sparat så mycket jag kunde nu fram till inflytt om jag var i dina skor. Då har du möjlighet att lägga en högre kontantinsats om banken kräver det, eller ha en rejäl buffert.