Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2022-11-04, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouSchweizer
Precis innan att räntorna tydligen gick åt skogen så skrev jag under ett kontrakt för köp av en nyproducerad bostadsrätt. Inflyttningen blir i början i 2024.

Jag har försökt med flera bankers bolånekalkyler och allt tyder på att borde kunna betala av lånet varje månad efter inflyttningen. Frågan är om bankerna kommer kunna låna ut pengar, och om det nu verkligen stämmer att jag faktiskt kan betala tillbaka. Är lite osäker på om jag använder kalkylen rätt.

Ålder: 35
Kontantinsats: 1 000 000 kr (om jag nu ger allt jag har på kontot)
Lön före skatt: 47 000 kr
Bostadspris: 3 350 000 kr (+ max 30 000 kr i tillval).
Månadskostnad: 3 500 kr

Någon som tror att jag borde vara väldigt orolig?

Har byggbolaget sagt något om ändrad avgift ?

För jag tror den blir högre än 3500kr
Citera
2022-11-05, 01:56
Medlem
MarabouSchweizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Har byggbolaget sagt något om ändrad avgift ?

För jag tror den blir högre än 3500kr
Inte vad jag har hört, men när jag frågade om eventuell ändring så sa de att det är möjligt med tanke på ekonomin. Kan väl bara betyda en sak då...
Citera
2022-11-05, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouSchweizer
Inte vad jag har hört, men när jag frågade om eventuell ändring så sa de att det är möjligt med tanke på ekonomin. Kan väl bara betyda en sak då...

Troligen är avgiften satt efter ca 1% ränta så om det blir 4% sen så blir det nog tyvärr en rätt stor höjning !

Vet du hur höga lån föreningen kommer att få ?
Citera
2022-11-05, 07:12
Medlem
Jag tycker inte du ska vara orolig alls, förutom för landets ekonomi som helhet. För det är väldigt många svenskar som kommer gå i personlig konkurs före du får problem med att betala för det där.

Det jag menar är att om vi är i ett läge där du får svårt med det du listat där, så är allt annat redan så jävla kaos att det nog inte ens är ditt största problem längre
Citera
2022-11-05, 11:13
Medlem
Äsch till 2024 är du nog safe. Den stökigaste perioden är nog nu till -maj/juni 2023 eventuellt. Allt blir bra till slut och alla skadehatare kommer stå med långnäsa som vanligt och undra vad som hände..
Citera
2023-01-13, 16:35
Medlem
tjallepetters avatar
Man får hoppas att föreningarna har is i magen.
Citera
2023-01-13, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erdnaerdna
Äsch till 2024 är du nog safe. Den stökigaste perioden är nog nu till -maj/juni 2023 eventuellt. Allt blir bra till slut och alla skadehatare kommer stå med långnäsa som vanligt och undra vad som hände..

"Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting - och de kloka så fulla av tvivel." -Bertrand Russell
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in