• 1
  • 2
2022-09-30, 23:42
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Ass, min tes har inte endast med varvtal att gra utan ven den "slitning" som kan uppst om luften trycks p frn fel hll. Om man grabbar tag i den delen som bladen sitter p och med andra handen hller i ramen och s drar man lite frsiktigt isr dom delarna s knner man ju att det finns ett litet glapp dr. Det glappet kan enligt mig skada lagret om det tillfrs tillrckligt hrt tryck frn "fel" sida i kombination d med ett superhgt varvtal som tillverkarna av flkten troligen inte tagit med i specarna.
Ja, hr r du helt rtt ute. Det r frmst ett problem fr flktar som sitter i taket och ska agera utbls, d "hnger" ju flkten s att det blir glapp vare sig man vill eller inte. Men det handlar ocks om vad det r fr kullager som anvnds.

Citat:
Nu har du faktiskt en pong i att mrke, modell och prisklass har en inverkan.
Intressant nog s har mina billigaste flktar, frn Artic tio rs garanti, det r sju r mer n mina frn Cooler Master. Och fyra fler n Noctua erbjuder. Inte nog med det, dom presterar i stort sett lika bra som Noctua-flktar. Men pminn mig om det hr inlgget om tre r s ska vi se om jag r lika glad.

Citat:
Billigare Fractal Design-flktar r ju klart mindre tliga jmfrt med Noctuas slagskeppsmodeller.
Jag har bara haft en enda Fractal-flkt s dom vgar jag inte riktigt uttala mig om. Men till skillnad frn Cooler Master, som faktiskt r ett flktfretag, s gr ju Fractal frmst chassin. Skulle dock inte frvna mig om det r CM som tillverkar Fractals flktar.

Citat:
Sen vinner du ytterligare pong p att kvalitn kanske har hjts rejlt i d "dataspelande" har blivit en folksport.
Jag prjsade 128 spnn fr tre flktar som jag fortfarande inte kan tro r s bra som dom r. Min vattenkylning betalade jag inte ens 500 fr och den presterar bttre n motsvarande frn Corsair eller andra "feta" mrken. Givetvis r billig skit fortfarande billig skit. Men billig r inte ndvndigtvis skit lngre.

Citat:
Av gammal vana har jag alltid lst fast flktbladen nr jag gr rent datorer s drav har jag inte haft en kass flkt som ltit hr hemma p mnga r.
Det r en god vana att ha, helt klart. Annars r just smuts p axeln en av dom sakerna som kan f en flkt att lta illa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in