Citat:
Ja, hr r du helt rtt ute. Det r frmst ett problem fr flktar som sitter i taket och ska agera utbls, d "hnger" ju flkten s att det blir glapp vare sig man vill eller inte. Men det handlar ocks om vad det r fr kullager som anvnds. Ass, min tes har inte endast med varvtal att gra utan ven den "slitning" som kan uppst om luften trycks p frn fel hll. Om man grabbar tag i den delen som bladen sitter p och med andra handen hller i ramen och s drar man lite frsiktigt isr dom delarna s knner man ju att det finns ett litet glapp dr. Det glappet kan enligt mig skada lagret om det tillfrs tillrckligt hrt tryck frn "fel" sida i kombination d med ett superhgt varvtal som tillverkarna av flkten troligen inte tagit med i specarna.
Citat:
Intressant nog s har mina billigaste flktar, frn Artic tio rs garanti, det r sju r mer n mina frn Cooler Master. Och fyra fler n Noctua erbjuder. Inte nog med det, dom presterar i stort sett lika bra som Noctua-flktar. Men pminn mig om det hr inlgget om tre r s ska vi se om jag r lika glad.
Nu har du faktiskt en pong i att mrke, modell och prisklass har en inverkan.
Citat:
Jag har bara haft en enda Fractal-flkt s dom vgar jag inte riktigt uttala mig om. Men till skillnad frn Cooler Master, som faktiskt r ett flktfretag, s gr ju Fractal frmst chassin. Skulle dock inte frvna mig om det r CM som tillverkar Fractals flktar.
Billigare Fractal Design-flktar r ju klart mindre tliga jmfrt med Noctuas slagskeppsmodeller.
Citat:
Jag prjsade 128 spnn fr tre flktar som jag fortfarande inte kan tro r s bra som dom r. Min vattenkylning betalade jag inte ens 500 fr och den presterar bttre n motsvarande frn Corsair eller andra "feta" mrken. Givetvis r billig skit fortfarande billig skit. Men billig r inte ndvndigtvis skit lngre.
Sen vinner du ytterligare pong p att kvalitn kanske har hjts rejlt i d "dataspelande" har blivit en folksport.
Citat:
Det r en god vana att ha, helt klart. Annars r just smuts p axeln en av dom sakerna som kan f en flkt att lta illa.
Av gammal vana har jag alltid lst fast flktbladen nr jag gr rent datorer s drav har jag inte haft en kass flkt som ltit hr hemma p mnga r.