Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Visst är alla lager specade för ett visst antal RPMs, men det ska till så ohyggligt mycket för att ett lager ska ge upp.
Ja fan, den biten är vi överens om. Eller ja... Jag håller fast fläktarna, det gör jag. Men jag har även mätt upp mäktiga 0,12 volt när jag snurrade en fläkt med tryckluft så jag är inte allt för oroad. Prylarna har blivit ohyggligt mycket robustare sen gaming blev en "legitim" sysselsättning.
Asså, min tes har inte endast med varvtal att göra utan även den "slitning" som kan uppstå om luften trycks på från fel håll. Om man grabbar tag i den delen som bladen sitter på och med andra handen håller i ramen och så drar man lite försiktigt isär dom delarna så känner man ju att det finns ett litet glapp där. Det glappet kan enligt mig skada lagret om det tillförs tillräckligt hårt tryck från "fel" sida i kombination då med ett superhögt varvtal som tillverkarna av fläkten troligen inte tagit med i specarna.
Nu har du faktiskt en poäng i att märke, modell och prisklass har en inverkan.
Billigare Fractal Design-fläktar är ju klart mindre tåliga jämfört med Noctuas slagskeppsmodeller.
Sen vinner du ytterligare poäng på att kvalitén kanske har höjts rejält i då "dataspelande" har blivit en folksport.
Av gammal vana har jag alltid låst fast fläktbladen när jag gör rent datorer så därav har jag inte haft en kass fläkt som låtit här hemma på mååååånga år.