• 1
  • 2
2022-09-30, 13:34
Medlem
OU812vanhalens avatar
(Hoppas att det är rätt forum). Grabbens dator laggar vid spel (fortnite) så jag skulle hjälpa honom, men det verkar som om jag glömt bort något, om nån vänlig själ skulle kunna hjälpa mig.
Han kör kabel, inget wifi, har bra hastighet, 250/250 vilket vi betalar för. Jag har kollat så att datorn har de senaste drivrutinerna, speciellt grafikkortet då såklart. Jag har stängt av "onödiga" bakgrundsprocesser" när jag ska spela med hjälp av ett verktyg jag laddade ner från Razors hemsida. Så jag testade datorns prestanda med ett benchmark verktyg och fick bra resultat (Gaming 92%, nuclear submarine). Dom övriga fick jag också runt 90% på. Ramminnet ligger på 16gb, jag kör Windows10 och har en I5 processor. Enligt spelets spec så ligger vi bra över minikraven för att spelet ska rulla på. Min fråga är då till er, har jag glömt något, eller är jag helt ute och cyklar. Jag vill gärna lära mig.
Stort tack.
Citera
2022-09-30, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OU812vanhalen
(Hoppas att det är rätt forum). Grabbens dator laggar vid spel (fortnite) så jag skulle hjälpa honom, men det verkar som om jag glömt bort något, om nån vänlig själ skulle kunna hjälpa mig.
Han kör kabel, inget wifi, har bra hastighet, 250/250 vilket vi betalar för. Jag har kollat så att datorn har de senaste drivrutinerna, speciellt grafikkortet då såklart. Jag har stängt av "onödiga" bakgrundsprocesser" när jag ska spela med hjälp av ett verktyg jag laddade ner från Razors hemsida. Så jag testade datorns prestanda med ett benchmark verktyg och fick bra resultat (Gaming 92%, nuclear submarine). Dom övriga fick jag också runt 90% på. Ramminnet ligger på 16gb, jag kör Windows10 och har en I5 processor. Enligt spelets spec så ligger vi bra över minikraven för att spelet ska rulla på. Min fråga är då till er, har jag glömt något, eller är jag helt ute och cyklar. Jag vill gärna lära mig.
Stort tack.

Hej jag vet inte exakt vad problemet är men det kan vara att datorn blir överhettad. Det är vanligt att datorer laggar i spel när de blir det.
Kolla fläktarna, det kan också vara att kylpastan på processorn har torkat.
Lycka till!
Citera
2022-09-30, 15:54
Medlem
Vilken CPU och GPU har datorn? Kan det vara så att den blir överhettad kanske?
Citera
2022-09-30, 16:15
Medlem
BigFatCones avatar
Är det möjligtvis så att datorn har HDD istället för SSD? Jag har ett par spel som laggar om dom inte ligger på en SSD. Annars är ju dålig kylning av nån anledning en lågoddsare.
Citera
2022-09-30, 16:27
Medlem
OU812vanhalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmacolife
Hej jag vet inte exakt vad problemet är men det kan vara att datorn blir överhettad. Det är vanligt att datorer laggar i spel när de blir det.
Kolla fläktarna, det kan också vara att kylpastan på processorn har torkat.
Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Vandermark
Vilken CPU och GPU har datorn? Kan det vara så att den blir överhettad kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Är det möjligtvis så att datorn har HDD istället för SSD? Jag har ett par spel som laggar om dom inte ligger på en SSD. Annars är ju dålig kylning av nån anledning en lågoddsare.
Ok, stort tack för att ni tog er tid att svara. Han har ingen hdd, bara ssd. Bra tanke, det är jag som borde varit tydlig. Men fläktarna och överhettning har jag inte tänkt på. Jag kollar det. Stort tack alla!
Citera
2022-09-30, 17:28
Medlem
Zyclone-Bs avatar
Du får gärna lägga ut fullständiga specs
Citera
2022-09-30, 19:19
Medlem
BigFatCones avatar
Kan för övrigt avslöja att det där programmet från Razer faktiskt frigör massor av RAM så den biten är inget problem.
Citera
2022-09-30, 22:11
Medlem
TinFoilHats avatar
Ladda hem och installera NZXT CAM och kör sedan i Guest mode.

Då får du enkelt koll på vilken last du har på CPU och GPU samt temps på dito.

Om du ska rengöra datorn så använd helst tryckluft. Se även till att försöka hålla i fläktbladen när du blåser rent annars kan man pajja lagren i dom.

Som någon annan skrivit, ge oss specar på datorn, använd vid behov Speccy.
Citera
2022-09-30, 22:18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Ladda hem och installera NZXT CAM och kör sedan i Guest mode.

Då får du enkelt koll på vilken last du har på CPU och GPU samt temps på dito.

Om du ska rengöra datorn så använd helst tryckluft. Se även till att försöka hålla i fläktbladen när du blåser rent annars kan man pajja lagren i dom.

Som någon annan skrivit, ge oss specar på datorn, använd vid behov Speccy.
Nej, du kan inte paja lagren, i så fall har du 15-kronorsfläktar och får skylla dig själv.
Däremot så fungerar en fläkt som snurrar av vindkraft som en, *trumvirvel*, generator och skickar ström tillbaka till moderkortet. Det är typiskt dåligt.
Citera
2022-09-30, 22:39
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Nej, du kan inte paja lagren, i så fall har du 15-kronorsfläktar och får skylla dig själv.
Däremot så fungerar en fläkt som snurrar av vindkraft som en, *trumvirvel*, generator och skickar ström tillbaka till moderkortet. Det är typiskt dåligt.

Fan, jag hade skrivit ett megalångt svar här men så var jag tvungen att googla skiten och det här med kullager som går sönder verkar det finnas delade meningar om men det verkar som att det nu förtiden är mer eller mindre konsensus att superhöga varvtal på en datorfläkt skapat ex med tryckluft kan generera el som skadar fläkten.

Vi kan väl vara överens om att man bör säkra fläktbladen om man vill vara säker?

Edit: lade till ett "men"
Citera
2022-09-30, 23:08
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Fan, jag hade skrivit ett megalångt svar här men så var jag tvungen att googla skiten och det här med kullager som går sönder verkar det finnas delade meningar om men det verkar som att det nu förtiden är mer eller mindre konsensus att superhöga varvtal på en datorfläkt skapat ex med tryckluft kan generera el som skadar fläkten.

Vi kan väl vara överens om att man bör säkra fläktbladen om man vill vara säker?

Edit: lade till ett "men"
Visst är alla lager specade för ett visst antal RPMs, men det ska till så ohyggligt mycket för att ett lager ska ge upp.

Ja fan, den biten är vi överens om. Eller ja... Jag håller fast fläktarna, det gör jag. Men jag har även mätt upp mäktiga 0,12 volt när jag snurrade en fläkt med tryckluft så jag är inte allt för oroad. Prylarna har blivit ohyggligt mycket robustare sen gaming blev en "legitim" sysselsättning.
Citera
2022-09-30, 23:22
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Visst är alla lager specade för ett visst antal RPMs, men det ska till så ohyggligt mycket för att ett lager ska ge upp.

Ja fan, den biten är vi överens om. Eller ja... Jag håller fast fläktarna, det gör jag. Men jag har även mätt upp mäktiga 0,12 volt när jag snurrade en fläkt med tryckluft så jag är inte allt för oroad. Prylarna har blivit ohyggligt mycket robustare sen gaming blev en "legitim" sysselsättning.

Asså, min tes har inte endast med varvtal att göra utan även den "slitning" som kan uppstå om luften trycks på från fel håll. Om man grabbar tag i den delen som bladen sitter på och med andra handen håller i ramen och så drar man lite försiktigt isär dom delarna så känner man ju att det finns ett litet glapp där. Det glappet kan enligt mig skada lagret om det tillförs tillräckligt hårt tryck från "fel" sida i kombination då med ett superhögt varvtal som tillverkarna av fläkten troligen inte tagit med i specarna.

Nu har du faktiskt en poäng i att märke, modell och prisklass har en inverkan.

Billigare Fractal Design-fläktar är ju klart mindre tåliga jämfört med Noctuas slagskeppsmodeller.

Sen vinner du ytterligare poäng på att kvalitén kanske har höjts rejält i då "dataspelande" har blivit en folksport.

Av gammal vana har jag alltid låst fast fläktbladen när jag gör rent datorer så därav har jag inte haft en kass fläkt som låtit här hemma på mååååånga år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in